Ga naar inhoud
  • 0

hoe snel is jouw 1.9tdi op temperatuur?


Robl

Vraag

Vandaag op de namiddag en rustig ritje van 18 kilometer.

Het was rond het vriespunt en vanwege de avondspits heel rustig gereden.

 

Op een gegeven moment viel mij op dat de meter van de watertemperatuur tergend langzaam omhoog klom. Bij 90 graden staat de wijzer bij mij precies vertikaal.

 

Na de 18 kilometer zag ik dat de watertemperatuur nog steeds niet de 90 graden had bereikt. Dit terwijl het niet bijzonder koud was. Dit lijkt mij niet normaal.

 

Duurt het bij jullie met dit weer ook zo lang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

1- G2 - G62 Koelvloeistoftemperatuursensor ( defect )

2- thermostaat staat open (stuk)

3- ff eerst uitlezen je auto

 

4- van mijn 3B 4 Min = 90c en buiten -2 tm 2c

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn 1.9TDI Bluemotion duurde het ook wel even voordat de motor op temperatuur is. Komt volgens mij gewoon doordat de motor (extreem) zuinig is. Weinig brandstofverbruik is weinig warmte-afgifte van de motor.

Relatief langzaam rijden (dus weinig vermogen van de motor vragen) bij een lage omgevingstemperatuur zorgde er gewoon voor dat er meer warmte aan de motor onttrokken werd dan hij zelf kon leveren, de watertemperatuur daalde dan gewoon! Enige echte remedie is iets meer gas geven.

 

Ik heb nu een 1.6TDI en die komt veel vlotter op temperatuur, ondanks dat het een nog zuinigere motor is. Komt volgens mij o.a. doordat het aantal liters koelvloeistof in het hele systeem omlaag is gebracht tov de 1.9TDI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hm......kan nog geen eenduidige conclusie trekken. Idd erg rustig gereden: grotendeels 50/80/90/80/60 km/h-wegen (geen stadsverkeer).

 

@Fai

Vorige week uitgelezen en op dit vlak geen problemen

Meter bereikte uiteindelijk op de terugweg gewoon de 90 graden dus denk dat het de temperatuursensor niet zal zijn

Thermostaat zou kunnen maar schijnen niet zo vaak stuk te gaan.

 

Ik ga ook even het koelwaterniveau controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De CC staat altijd op 19 graden.

Als ik begin te rijden ga ik er van uit dat de binnentemperatuur gelijk is aan de buitentemperatuur.

Het eerste deel van de rit wordt dan behoorlijk wat warmte afgegeven aan verwarmen.

 

Of kijk hier naar auto warmrijden en temp op laten lopen

en dan kachel op hoogste stand zetten

als je dan temp ziet teruglopen dan kan je thermostaat wel vervangen :?:

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Fai

Fijn dat je meedenkt :wink:

Als ik je goed begrijp zeg je:

- met kachel uit warmrijden

- kachel aanzetten

- als temperatuur daalt dan ligt het aan de thermostaat

 

Als in mijn geval het aan de thermostaat ligt dan staat de thermostaat continue open.

Dit betekent dat ook bij koude motor koelwater door de radiateur achter de grille wordt rondgepompt. Er wordt dan gekoeld terwijl dat nog lang niet nodig is.

 

Bij een goede thermostaat vindt ook bij een koude motor doorstroming plaats naar de verwarming van het interieur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog een test :arrow:

Het beste kan je de auto starten en een klein stukje rijden.

Als de temp. meter begint te bewegen stoppen en voelen of beide slangen

naar de radiateur warm worden.

Zo ja, is de thermostaat kapot.

Als er maar 1 slang warm is en de andere nog koud, ligt het probleem ergens

anders. (onwaarschijnlijk.)

Het is logisch dat als de auto stationair draait de temp. oploopt omdat je dan

geen rijwind koeling hebt.

 

Dat de slangen hard worden is logisch.

Doordat het water warm wordt, zet het uit en komt er wat druk op de slangen te staan.

Dit staat los van de thermostaat.

 

Vervangen is eenvoudig en goedkoop bij paar modellen ander modellen hoofdpijn :angry:

Als je de slang vanaf de radiateur volgt, kom je bij het thermostaathuis uit.

Die zit met 2 a 3 boutjes vast.

Even een bak o.i.d. er onder zetten en de 2 a 3 boutjes losdraaien.

De thermostaat er uit halen (incl. rubber ring).

Het makkelijkst is om de rubber ring van de nieuwe thermostaat in te smeren

met vaseline en dan in het huis te "plakken".

Vervolgens het huis voorzichtig dicht schroeven en het water weer in het reservoir kiepen.

Dan de motor warm laten draaien en laten ontluchten.

Als het goed is, moeten de problemen dan opgelost zijn.

 

Succes!

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Fai, denk je werkelijk dat er iets aan zijn auto schort? Ik beschouw wat hij beschrijft volkomen normaal.

 

Dat week ik niet,

het is meer een Tip om te kijken dat het echte defect is voor alle auto's

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mannen bedankt zover. Geestelijk ben ik er op voorbereid dat ik moet sleutelen :-). Fai: bedankt voor de analyse- en sleuteltips.

 

Mijn vraag was "hoe snel is ..............".

Nog meer mensen die er vandaag op hebben gelet hoe snel de dwarsgeplaatste 1.9 tdi met dit weer op temperatuur is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mannen bedankt zover. Geestelijk ben ik er op voorbereid dat ik moet sleutelen :-). Fai: bedankt voor de analyse- en sleuteltips.

 

Mijn vraag was "hoe snel is ..............".

Nog meer mensen die er vandaag op hebben gelet hoe snel de dwarsgeplaatste 1.9 tdi met dit weer op temperatuur is?

 

 

 

 

Dat doe we zo met Groot Oproep ff kijken mogen AUB in hoe veel minuten van 0c naar 90c is jou auto is :?:

tot mogen forum Leden :mrgreen:

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie terugkoppeling.

 

Hmm, die van jullie zijn dus aanmerkelijk sneller warm.

 

Morgen even onder de motorkap aan de slangen voelen of bij een motor die nog niet op bedrijfstemperatuur is (bij 60/70 graden ofzo) de thermostaat open staat............

 

Edit 21/12

Deze week de motorkap open gehad terwij de motortemperatuur rond de 80 zat en nog niet eerder de 90 graden had bereikt.

Voelde dat de slang naar de radiator wel degelijk warm was.

Neem nog 1x de proef op de som want ik weet niet bij welke temperatuur de thermostaat opengaat / dichtgaat en of mijn koelwatertemperatuurmeter erg betrouwbaar is.

Zal wel op een nieuwe thermostaat uitdraaien.

Dit zou ook kunnen verklaren waarom mijn brandstofverbruik aan de hoge kant is....................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben nu wel zeker.

Vandaag een ritje wasstraat gehad.

Bij thuiskomst kwam de naald net uit de hoek en begon de kachel net warme lucht te blazen.

Het moment supreme om aan de radiatorslag te voelen.

 

Wederom constateer ik dat de er bij koude motor warm water door de radiatorslag loopt.

 

Dat wordt dus de thermostaat vervangen.

 

Ik wil de thermostaat zelf vervangen maar heb geen brug.

Is het een beetje te doen de koelvloeistof op te vangen als de auto niet omhoog gaat en de bodemplaat blijft zitten?

Hoeveel liter koelvloeistof zou er na vervanging bij moeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn auto (Passat 2.0 TDI 103 kW DSG) wordt pas na een dikke 20 minuten warm. Ik rijd dan op een provinciale weg tussen de 80 en 90 km/u. Wel is me opgevallen dat als ik bijvoorbeeld moet afremmen voor een rotonde, de temperatuur weer terug zakt en bij versnellen weer snel oploopt. Als ik daarna de snelweg pak, loopt hij op tot 90° en blijft op deze stand staan. Valt me op dat mijn brandstofverbruik hoger is geworden. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden