Ga naar inhoud
  • 0

probleem ruitenwissers


lemmen996

Vraag

Sinds deze week definitief een probleem. Wanneer ik de auto op contact zet, beginnen de ruitenwissers te wissen met de handel in de 0 stand. Die wissers zouden dus niet mogen wissen. Nadat de ruitenwissers een tiental (of meer) keer gewist hebben, stopt de ruitenwissermotor en staan de wisbladen stil ergens midden op de voorruit.

 

Vandaag heb ik het hele ruitenwissermechanisme verwijderd en het motortje losgekoppeld. Ik heb gekeken of de contacten de plaat raakten (koperen plaatje op het tandwiel van het aandrijfasje). Die lijken in orde.

 

Inmiddels navraag gedaan naar de prijs van een nieuw motortje. Die zijn niet goedkoop (althans nieuwe niet) en ik weet niet zeker of het het motortje wel is. Eemaal gekocht kan ik dat motortje niet terugbrengen, daar ben ik nadrukkelijk voor gewaarschuwd.

 

Vraag: wat kan het spontaan aangaan van de ruitenwissers veroorzaken? Zit dat in het motortje of zijn er mogelijk andere oorzaken. De intervalschakeling werkt normaal. De motor wist ook goed op stand 1 en 2.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Probleem ruitenwissermotor nog steeds niet opgelost. Inmiddels wel een adres gevonden waar ik een nieuwe motor kan kopen. Alleen kan ik de motor niet terugbrengen mocht de motor niet het probleem zijn.

 

Het blijft een vreemd verhaal: auto starten en de ruitenwissers gaan aan. Die wissen dan zo'n 10 keer en stoppen ergens midden op de ruit. Overigens niet altijd op dezelfde plaats.

 

De motor heb ik zonder mechaniek aangesloten en dan hoor en zie je duidelijk dat de motor even inhoudt en dan weer verder gaat. Het lijkt of de intervalstand herkend wordt terwijl de handel op stand 0/uit staat. Ik hoor dan ook het relais klikken.

 

Waar zit in de Passat de intervalschakeling? In de motor of elders? Ondertussen hoop ik dat het motortje de boosdoener is. Dan ben ik met een klein uurtje sleutelen klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Spuit die handle aan het stuur eens helemaal vol met contactspray of WD 40. Wellicht lost het je probleem even tijdelijk op. Ook hier kan het zijn dat er koperschilfers van de contacten in het vet binnen in de schakelaar/handle zit en dat daardoor de problemen ontstaan. Flink contactspray erin spuiten en dat even goed laten verdampen alvorens je het probeert. Is altijd een poging waard.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist een motortje besteld. Vanochtend nog een sloopbedrijf gebeld om een tweedehands motor. Niet aan te komen omdat die dingen zo vaak kapot gaan. Volgens meerdere sloopbedrijven gaan die motortjes vaak stuk. Dus maar eerst kijken of het daar inderdaad aan ligt. Had graag eerst met een ander motortje geprobeerd of dat de oorzaak was. Nu de gok maar gewaagd. Ook de dealer gaf al aan dat het euvel hoogstwaarschijnlijk aan de ruitenwissermotor ligt. Morgenmiddag wordt het nieuwe motortje geleverd. Ik laat wel horen of dat inderdaad de boosdoener was. Ik hoop van wel. Gisteren het ruitenwissermechanisme uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. Kan dat er ook weer een hele tijd tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Omdat dat het advies van de dealer is. Het motortje moet z'n 0 stand herkennen en dat doet het niet. En ja, ik moet toch ergens beginnen. Voor die handel moet ik het stuur demonteren en dus ook de airbag. Naderhand moet het airbaglampje weer ge- reset worden enz. . Ook op de Duitse forums wordt het motortje als de boosdoener aangewezen. Kortom, ik heb de gok genomen en een nieuw motortje besteld. Eigenwijs is ook wijs zegt men wel ooit. Morgen weet ik meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Omdat dat het advies van de dealer is.

 

Ik hoop niet dat je hem bij de dealer heb besteld, want dan heeft ie je precies waar hij je hebben moet.

Na het installeren kom je erachter dat het toch niet het motortje de boosdoener was maar toch de hendel.

Kan je bij dezelfde dealer een hendel bestellen.( in het ergste geval dan he :mrgreen:)

 

Dat noemen ze klantenbinding.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop echt dat je probleem is opgelost na vervanging motortje :thumb:

 

Succes iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Motortje komt niet van de dealer, maar via Marktplaats. Bij de dealer kost een motor €200,00 plus. Bij een plaatselijke aotumaterialenhandel €150,00. Nu betaal ik rond de €90,00 inclusief verzendkosten voor een nieuwe motor. Overigens in Duitsland via Ebay zijn ze te koop voor €69,00. Had ik kunnen doen, maar dan moet ik te lang wachten.

 

Overigens, indien nodig ga ik naar mijn VW-dealer om hulp bij problemen. Daar word ik altijd netjes geholpen en ze weten dat ik e.e.a. graag zelf oplos. Daar wordt nooit moeilijk over gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor alle duidelijkheid. Bij het op contact zetten begonnen de ruitenwissers te wissen terwijl de hendel in de 0-stand stond. Volgens een monteur bij de VW-dealer zat het prbleem in de ruitenwissermotor. Vandaag een nieuw motortje aangekoppeld. Het motortje begint nu niet meer spontaan te draaien bij het op contact zetten. Probleem zat dus inderdaad in de motor zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor alle duidelijkheid. Bij het op contact zetten begonnen de ruitenwissers te wissen terwijl de hendel in de 0-stand stond. Volgens een monteur bij de VW-dealer zat het prbleem in de ruitenwissermotor. Vandaag een nieuw motortje aangekoppeld. Het motortje begint nu niet meer spontaan te draaien bij het op contact zetten. Probleem zat dus inderdaad in de motor zelf.

Ok duidelijk.

Mooi dat het opgelost is nu :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden