Ga naar inhoud
  • 0

Ruitenwissers haperen en gaan langzaam


Raphael

Vraag

Merkte tijdens een ritje een paar dagen terug al dat als ik de ruitensproeier aandeed dat de ruitenwissers langzamer gingen dan normaal maar net in een flinke regenbui was het overduidelijk.

In de 2 "snel" standen (dus niet interval) is de snelheid identiek en niet meer het snelle heen en weer meppen dat de hoogste stand hoort te doen (en de snelheid die ik daarstraks wel prettig had gevonden in een mega bui).

Ook valt me op dat in alle standen de ruitenwissers was "haperen" of "schokken".

 

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt wordt en belangrijker, hoe het te repareren is?

 

Oja, net vorige week de ruitenwissers vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Opgelost dankzij de super beschrijving in de KB :D:D

 

1 as zat teveel oud vet op, ging stroef. de ander was deels vastgeroest en was met de hand zo goed als niet te bewegen. Allebei uit elkaar getrokken en perfect schoon gemaakt en opnieuw ingevet.

Ik heb nog nooit ruitenwissers zo snel zien bewegen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even een toevoeging met wat tips, wellicht wat voor de KB voor dit probleem.

 

Beginnen met dit KB-artikel: viewtopic.php?f=155&t=24593 om het mechanisme uit te bouwen.

Met als toevoeging dat zo'n trekker niet noodzakelijk is, blokje hout onder de ruitenwisser (zo dicht mogelijk bij de as) en met een grote schroevendraaier eraf wippen.

 

Daarna het hele mechanisme uitbouwen (computerkast los maken en de stekker lostrekken zodat die goed aan de kant kan en leg even een doek aan de rechterkant over het zijpaneel heen, daar komt het mechanisme erg dicht bij in de buurt).

 

Als je het in je handen hebt kan je de 2 stangen losdrukken (Wederom: grote schroevendraaier) wip je ze zo allebei van de hoofd-as uit het motortje af.

Dan in de bankschroef zetten en met een punttang de borgclipjes van de asjes duwen (op de foto zitten die onderaan het asje tegen de rand aan) en dan kun je het asje eruit trekken/draaien (of zoals bij degene die bij mij muur vast zat en met de hand niet te draaien was met een rubberhamer voorzichtig eruit slaan).

Bovenaan het asje zitten ook nog een rubberring en een metalen ringetje, onderaan zit nog een metalenringetje, goed bewaren!

 

asje.JPG

 

Dan de asjes goed schoonmaken, bijv met staalwol + wd40 of met schuurpapier tot ze perfect glad zijn. Vervolgens ook de binnenkant van de bussen schoonmaken (doekje doorheen trekken) en dan met een flinke klodder vet (kopervet, keramisch vet, lagervet. GEEN WD40 en soortgelijken, dat zijn GEEN vetten, dat is leuk om dingetjes los te krijgen maar heeft geen smerende eigenschappen) het geheel weer in elkaar zetten.

Stangen weer op de hoofd-as duwen en het mechanisme weer inbouwen.

 

Je zult verbaasd staan over hoe snel de ruitenwissers nu gaan :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden