Ga naar inhoud
  • 0

Trillend start, en schokken voor stoplichten


wpkii

Vraag

Beste Passat rijders,

 

Mijn vertrouwde 1.9TDI 3c uit 2007(193.000km) heeft me tot nu toe nauwelijks motorische problemen gegeven.

 

Wat mij dus laatste tijd opvalt dat de auto btje trillend(heel kort) start. Daarna loopt hij stationair, zonder te trillen.

 

Pas na een lange rit wanneer ik thuis kom of even voor de stoplicht sta, schokt de motor voorzichtig. Het valt niet op als je eerste x in de auto zit omdat het best licht schokken is. Verder loopt hij wel gewoon stationair. Wat zou dit kunnen zijn? Ik ga morgen zowiezo even alle filters vervangen omdat ze er aan toe zijn, en de olie verversen. Maar dat zou de probleem denk ik niet zo snel oplossen. Enige ideeën? of ervaringen?

 

Vliegwiel en koppeling is vervangen onder garantie toen ik hem had aangeschaft(155.000). Wat ik zelf wel vreemd vind is dat de koppeling wel licht rammelt en overgaat als de de pedaal ingedrukt hebt(of is dat normaal). Hij trekt wel laag op..

 

Hoor het graag van jullie.

 

Gr.

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wanneer de motor zelf schokt zou je hem moeten laten uitlezen

Wanneer de koppeling schokt bij optrekken kan er iets met de drukgroep zijn.

 

- herrie in vliegwielhuis bij ingetrapte koppeling kan versleten druklager zijn

- rammel in vliegwielhuis bij afzetten motor waarbij je de koppeling niet ingetrapt houdt kan op speling in de dempingsveertjes koppelingsplaat en/ of 2 massa vliegwiel zijn.

 

Gezien de leeftijd van jouw koppeling, 38k, is ie nog nieuw

 

Weet je of ze bij het vervangen van de koppeling ook het vliegwiel hebben vervangen en zo ja door een nieuw 2m vliegwiel of een vast vliegwiel? Is het 2m vliegwiel niet vervangen dan zou dit bij bijna 200K licht schokken kunnen veroorzaken maar meestal niet bij optrekken maar langzaam rijden in zijn 2 of 3.

 

Succes met het uitzoeken!

 

P.s. Zag dat vliegwiel wel was vervangen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor jullie reactie heren,

 

Ik zal even opzoeken of het 2m of enkel was. Ik denk enkel omdat hij niet geleidelijk optrekt.

 

Vdub, Wat bedoel je met pd kabelboom?

Kan ik de auto ook uitlezen met vagcom, dus stel de verstuivers stuk zijn dat ik dan ook echt weet waar het aan zou kunnen liggen. En indien ze nog goed zijn, dat ik dan de kabelboom vervang.

Kan ik ook met vagcom meten of de egr of tandenpomp nog goed werken?

 

Ik kom er vandaag trouwens achter dat de luchtfilter al+40.000 km heeft. Zou dat het eventueel ook kunnen zijn?

 

Bedankt

 

Gr

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren,

 

Ik heb mn luchtfilter vervangen en wat was die vies! Hij trilt nu veel minder!! of misschien is het dat ik daar nu op let? Maar tot nu toe trilt hij nauwelijks als eerst.

Ik zal nog even afwachten tot de probleem weer komt.. maar tot die tijd... genieten van mn passat :D

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Willem,

 

Ja die heb ik ook vervangen gister(brandstoffilter), en die was enorm smerig. Volledig zwart!

 

Even een flacon smering erin gooien, en vpower blijven tanken.. misschien er verschil optreedt!

 

Bedankt.

AK

 

Weet niet wat je met flacon smering bedoeld? Maar wat bij jouw km stand ook wel goed werkt is een dosering Forte injector cleaner in een kwartvolle tank gooien, spul kun je bij de vw dealer kopen voor +/- 16 euro, kun je beter geld aan besteden dan die dure vpower, daar geloof ik niet in, die van mij rijdt al jaren als een tierelier op tango en intermarche diesel...... Is echt niks mis mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat dacht je van een nieuwe tandempomp?

 

Jos.

 

Hoi Jos,

 

Is dat een veelvoorkomend probleem? Het is namelijk dat de auto niet in houdt of stottert bij het optrekken/rijden. Alleen na een lange rit of als die 90 graden is bij stationair draaien. Zou de probleem getraceerd kunnen worden bij uitlezen?

 

@Willem bedankt! zal ik doen!

 

AK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is juist het vreemde. Als je brandstoffilter vervuild is houdt ie juist in in vollast en niet stationair.

Doet je tankpomp (brandstofopvoerpomp) het wel?

 

 

Hoi Martijn, ja naar mijn mening wel. Hij houdt niet in bij accelereren.. ik hoop dat het niet mijn verstuivers zijn anders word dat een duur grap :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Updatee

 

Heren, na een flacon forte diesel injectie cleaner bij de dealer te hebben gehaald is het schudden vrijwel weg bijna!!!

Dealer raadde me aan om nog een dosis erin te gooien over paar duizend km, maar dan 20 liter op een hele forte flesje.

 

Nu trilt hij niet zo heftig maar, je voelt hem lichtjes als je je adem inhoudt en concentratie op 10000% zet(ik ben heel perfectionist) :P

 

Groet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Trillingen zijn met de tijd erger geworden. Vriend van me werkt bij VW.

 

Hij deed vervolgens het volgende:

 

Auto starten en in zijn neutraal zetten

Vervolgens de versnelling in zijn twee aandrukken ZONDER de koppeling in te trappen. Hiermee druk je tegen de drukgroep aan. En voilá de trilling gaat dan weg. Volgens hem ligt het inderdaad aan mijn vliegwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden