Ga naar inhoud

Chippen = minder verbruik?


JoVos

Aanbevolen berichten

Ben er serieux over aan het denken om men wagen te laten chippen.

Nu heb ik horen zeggen dat je verbruik hierdoor ook zakt??.. Zou dit wel logisch vinden daar je rapper op je snelheid zit en dus minder lang moet optrekken..

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Is dit de moeite waard of scheelt het bijna niets?

Chippen is vooral bedoeld voor wat meer power, daar ik maar een 105 pk heb, dus de vraag is louter informatief :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je je huidige rijstijl aanhoud zou je ongeveer 1L/100km minder gaan verbruiken dan wat je verbruik nu is.

In mijn buurt zit er ook een goeie en deze begint met de waardes die je auto hebben, dus begint vanaf nul met aanpassen.

Niet zoals veel tuners is een standaard aangepast programma laden en tatataaa je hebt wat pk's en koppel meer.

http://www.apecbelgium.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

JD chipt een auto alleen om hem optimaler (lees: beter) te laten rijden. Hij houdt, zover ik weet, geen rekening met het verbruik. Een optimaal lopende motor zou in principe minder moeten verbruiken, maar of dit uiteindelijk resulteert in een lager verbruik? Denk het niet, want je geeft al aan dat je slechts 105pk hebt.

 

Niet om JD extra te promoten; ik heb mijn passat eerst gechipt bij Tunex in s heerenberg. Leek geweldig... maar na een aantal maanden bleek dit absoluut niet zo te zijn. Auto leek meer vermogen te hebben, maar dit was slechts bij het intrappen van het gaspedaal, daarna was het en standaard 3c. na een JD-kuur loopt mijn auto veel beter en soepeler. Verbruik is niet omlaag gegaan, maar dat kan ook te maken hebben met de 19-ers die er nu onder liggen :wink:

 

Succes bij je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het verminderen van het verbuik heb je speciale eco tuning programma's.

Mijn verbruik is ook iets omhoog gegaan, maar dat komt omdat ik het vermogen ook gebruik.

De kreet bij gelijkwaardig rijgedrag een lager verbruik klopt wel, maar diegene heb ik nog niet ontmoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kreet bij gelijkwaardig rijgedrag een lager verbruik klopt wel, maar diegene heb ik nog niet ontmoet.

 

Ik rij altijd rustig.. :angel::mrgreen: (voor en na een chiptune)

 

Maar wij hebben nou een verbruik van gemiddeld 6.5L/100km, over ongeveer 10 dagen ben ik weer thuis, we willen dan misschien chippen bij JD en 16'' eronder gooien en hopen op een verbruik van 5.5L/100km.

 

Me pa en ik (degene die de auto altijd gebruiken, me moeder gebruikt de auto bijna nooit) rijden vaak rustig, dan zou die in principe wel zuiniger moeten worden.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op de website van apec gaat kijken dat zie je ook een onderdeel "economic" staan en hierbij blijven het aantal PK's hetzelfde maar je koppel verhoogt van 240 naar 285Nm. Dan zou je zeggen, bwa voor die 100eur meer heb ik er nog wat paardjes bij en dan weet ik uit verhalen van mensen die al laten chippen hebben dat van het minder verbruiken eigenlijk niet veel sprake meer is omdat ze de aangeboden PK's dan ook gaan benutten. Met als gevolg dus evenveel of nog meer gaan verbruiken dan voor de chip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Me vader had is op onze Bora 1.9tdi 90pk, een Eco-Tune laten uitvoeren, of die er zuiniger door werd?? nee.. alleen met de dakkoffer erop deed die dat wat minder moeite met het inhalen en accelereren, ik vind Eco-Tune dus gewoon een El Cheapo chiptune, als je toch chipt, doe het dan goed en neem de volle pk's erbij :mrgreen:

 

Moet je maar rustiger rijden als je zuinig wilt rijden, anders niet klagen en blij zijn met verbruik van 1:14-16 :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kreet bij gelijkwaardig rijgedrag een lager verbruik klopt wel, maar diegene heb ik nog niet ontmoet.

 

Ik rij altijd rustig.. :angel::mrgreen: (voor en na een chiptune)

 

Maar wij hebben nou een verbruik van gemiddeld 6.5L/100km, over ongeveer 10 dagen ben ik weer thuis, we willen dan misschien chippen bij JD en 16'' eronder gooien en hopen op een verbruik van 5.5L/100km.

 

Me pa en ik (degene die de auto altijd gebruiken, me moeder gebruikt de auto bijna nooit) rijden vaak rustig, dan zou die in principe wel zuiniger moeten worden.. :)

waarom 16" er onder gooien? klein in omtrek (afh van bandenmaat) zodat het lijkt alsof je meer kilometers hebt gereden op dezelfde afstand? :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom 16" er onder gooien? klein in omtrek (afh van bandenmaat) zodat het lijkt alsof je meer kilometers hebt gereden op dezelfde afstand? :mrgreen:

 

bandomtrek blijft hetzelfde hoor, enfin, normaalgezien toch. In .be raak je anders niet door de keuring (mag 'n afwijking op zitten van ongeveer 2% geloof ik)

 

16" rijdt sowieso veel comfortabeler dan grotere maten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het 2x niet met je eens... banden omtrek kan niet hetzelfde zijn. Tussen mijn 18" 225 40 en de 235 35 19" zit op de GPS 3km verschil op 100km/h. Dat betekend volgens mij dat de omtrek niet klopt gelijk is...

 

16" rijdt comfortabeler? Misschien wel zachter, maar zou absoluut niet willen ruilen met 16" ivm slappe wegligging. Oh ja, das natuurlijk mijn mening :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar wij hebben nou een verbruik van gemiddeld 6.5L/100km, over ongeveer 10 dagen ben ik weer thuis, we willen dan misschien chippen bij JD en 16'' eronder gooien en hopen op een verbruik van 5.5L/100km.

 

 

Ik wil niet lelijk doen, maar hopen op 5,5 L/100 km. dat kun je vergeten. Als je jezelf heel goed kunt beheersen (en dat kan 99,9 % van de mensheid nu eenmaal niet), dan zou je verbruik iets kunnen afnemen. Wel als je andere banden neemt voornamelijk smallere dat kan wel wat schelen. Je zit nu op een redelijk verbruik de 2.0 TDI staat op 6,3 L/100 Km. volgens de standaard meetcyclus en de meeste mensen halen dit niet. De cylclus is ook al tamelijk verouderd en komt niet meer overeen met de huidige praktijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het 2x niet met je eens... banden omtrek kan niet hetzelfde zijn. Tussen mijn 18" 225 40 en de 235 35 19" zit op de GPS 3km verschil op 100km/h. Dat betekend volgens mij dat de omtrek niet klopt gelijk is...

 

16" rijdt comfortabeler? Misschien wel zachter, maar zou absoluut niet willen ruilen met 16" ivm slappe wegligging. Oh ja, das natuurlijk mijn mening :D

 

ten eerste had ik ook vermeld dat er 'n afwijking op mag zitten van ongeveer 2% (omdat je niet elke maat 100% omgerekend krijgt) en ten tweede zit op gps ook 'n afwijking (dat hebben we te danken aan het amerikaans leger, met het gallileo netwerk gaat dat verleden tijd worden trouwens)

 

wegligging is idd slapper met dikkere banden (obviously ;)) maar imho is 'n passat 'n praktische (gezins)wagen, niet zozeer 'n scheurijzer om door de bocht te gooien. Ik ken er die daar anders over denken (noem geen namen :P ) maar ik denk dat 90% van de passatrijders niet echt door de apex gaat vliegen bij 'n bocht ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar wij hebben nou een verbruik van gemiddeld 6.5L/100km, over ongeveer 10 dagen ben ik weer thuis, we willen dan misschien chippen bij JD en 16'' eronder gooien en hopen op een verbruik van 5.5L/100km.

 

 

Ik wil niet lelijk doen, maar hopen op 5,5 L/100 km. dat kun je vergeten. Als je jezelf heel goed kunt beheersen (en dat kan 99,9 % van de mensheid nu eenmaal niet), dan zou je verbruik iets kunnen afnemen. Wel als je andere banden neemt voornamelijk smallere dat kan wel wat schelen. Je zit nu op een redelijk verbruik de 2.0 TDI staat op 6,3 L/100 Km. volgens de standaard meetcyclus en de meeste mensen halen dit niet. De cylclus is ook al tamelijk verouderd en komt niet meer overeen met de huidige praktijk.

 

Wat jij zegt klopt, maar ik wil na de vakantie eerst effe op zoek naar 205 of 215 breed en 16'' (geluk op Ebay) en daarna kijken of de ouwe heer akkoord gaat met een JD kuur, dan zou die met een rustige rijstyle, ongeveer de 5.5-6.0l/100km moeten halen. (me vader en ik rijden vaak rustig, alleen af en toe hebben we wel de neiging om effe flink te gassen :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

met chippen gaat je auto meer verbruiken. omdat je die kick wilt voelen :mrgreen:

 

wat heeft meer voer nodig 140 paarden of 170 paarden :D

 

140 dikke paarden eten meer voer dan 170 dunne paarden ja :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het verbruik gelijk blijft, maar je hebt als voordeel dat je wel extra vermogen hebt wat je natuurlijk wel gebruikt.

Daarnaast vind ik dat een op maat gechipte TDI rustiger gaat draaien. Het extra vermogen en koppel maakt de auto nog comfortabaler te rijden.

Mijn TDI was na 3 dagen al gechipt. Ik zal hem altijd laten chippen. Knapt hij zoveel van op. Maar wel bij een gerenomeerde tuner!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden