Ga naar inhoud
  • 0

kun je de bandenmaat instellen?


Robl

Vraag

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik bedoel het zo:

 

Stel ik heb nu de standaard 15" band.

Nu neem ik een 19" (of dat bestaat weet ik niet).

Is de bandenomtrek van de 19" gelijk aan die van een 15"?

 

Als dat niet zo zou zijn, zou je instrumentenpaneel niet de juiste waardes aangeven (er van uitgaande dat het instrumentenpaneel het aantal omwentelingen van een band registreert).

 

De achterliggende gedachte is dat ik een reden zoek waarom mijn instrumentenpaneel niet de juiste verbruikscijfers weergeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De buitenmaat van een band is gelijk. je moet alleen de juiste hoogte/breedte verhouding van de band hebben.

bijv. een standaard velg wordt geleverd met een 195/65/15 band

als je een breedere band wilt hebben bijv. 205. dan wordt je verhouding 205/60/15.

De 205 is de breedte van je loopvlak in mm. en 60 is de hoogte van je wand in % van je breedt dus 205*60%

dat geldt dan ook weer voor als je een grotere diameter velg wilt hebben

Voor een velg van 17 inch met bv 225 breedte heb je een wang hoogte van 45 nodig.

Wijk je hier vanaf dan krijg je idd afwijkingen in je snelheid / gereden kilometers.

 

zolang je aan de richtlijnen van de fabrikant voldoet, moet je amper afwijking hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de meeste vragen kun je bij http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html terecht.

Ook deze is hier te vinden:

 

1. Ik heb een ..... en ik wil banden met een afwijkende omtrek monteren. Kan ik mbv VAG-COM de snelheidsmeter en kilometerteller aanpassen?.

Nee, dan kan niet met VAG-COM of andere fabrieks tools. Groeten, Andy, Ross-Tech.

Je zou wel kunnen experimenteren met de 'weg-impuls-teller' (engels: distance impuls number, duits: Wegimpulszahl) in Recode Instrumentenmodule. Daar codeer je de gebruikte versnellingsbak, zodat de teller unit de juiste aantal tikken van de snelheidsmeter op de bak kan vertalen naar de snelheid.

Weg-impuls-teller (en: distance impuls number, du: Wegimpulszahl) xxxx?

Dit is een codering van het instrumentenpaneel welke de snelheidsmeter beïnvloed.

Gbn: Vanuit de versnellingsbak worden er impulsen gegenereerd, waardoor het instrumentenpaneel hieruit de snelheid en afgelegde afstand kan halen. Verschillende motoren / verschillende versnellingsbakken geeft andere impulsen. Het instrumentenpaneel is voor een groot aantal auto's hetzelfde, dus moet anders afgericht worden. Er wordt dus een vaste waarde genomen, stel 10 km. (ik weet nl. niet welke waarde er geldt) Dan wordt in het instrumentenpaneel geprogrammeerd hoeveel pulsen deze 10 km is. Dat zijn de 4 cijferige codes. Als er dus x pulsen zijn geweest, komt dit overeen met 10 km. En de hoeveelheid pulsen hangt dan af van het type motor en bijbehorende versnellingsbak.

 

xxxx?: weg-impuls-teller (tot 5/1999)

1 (4345 impulsen per afstand)

2 (3528 impulsen per afstand)

3 (4134 impulsen per afstand)

4 (3648 impulsen per afstand)

 

xxxx?: weg-impuls-teller (vanaf 2001)

1 (4345 impulsen per afstand), (1,4l/55kW met schakelbak)

2 (3648 impulsen per afstand), (1,6l/69,78,81kW met schakelbak)

3 (4134 impulsen per afstand), (1,6l/74-77kW end 1,9l/50kW-SDI met schakelbak)

4 (3582 impulsen per afstand), (alle overige motoren met schakelbak)

5 (3528 impulsen per afstand), (alle motoren met 4-versnelling-automaat)

6 (3648 impulsen per afstand), (alle motoren met 5-versnelling-automaat)

7 (3528 impulsen per afstand), (alle motoren met 5-versnelling-4wielaandrijving-schakelbak)

8 (3648 impulsen per afstand), (alle motoren met 5-versnelling-schakelbak (ook 4-wiel-aandrijving))

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden