Ga naar inhoud
  • 0

multiriem problemen


Annette

Vraag

Vorig jaar groot onderhoud laten doen aan mijn Passat uit 98, TDI 110PK, inmiddels 355.000 km op de teller: waterpomp, distributiriem, alle draagarmen, grote beurt, multriemen+rollers, homokineet, olielekkage laten verhelpen.

Half jaar later netjes kleine beurt laten uitvoeren. Tot dus ver geen problemen, auto reed als een trein. Maand geleden zei iemand dat er een raar fluitend geluid in mijn auto zat, ik moest even een multiriem laten spannen. Ik had niets gehoord, ben ook absolute leek op het gebied van auto's, maar ben helaas in het verleden bij garages hierdoor ook al eens bedonderd.

Maar goed, dus ik naar m'n garage voor dat geluid. Oh zeggen ze, niet heel ernstig, een spanrol is stuk, mag nog niet na 25.000km, die bestellen we even, vervangen we volgende week. Ik gevraagd of ik het ritje van 600km nog kon maken, en ja dat kon wel. Helaas kon dat niet, op snelweg ineens geen stuurbekrachtiging meer, kokende motor, geen verwarming, acculampje brandend. Dus auto aan de kant, gekeken, tja, de 2 riemen lagen eraf en zaten overal tussen. Dus hoop ellende, maar week later auto opgehaald, alles zou weer netjes werken en gerepareerd zijn, de spanrollen en riemen waren stuk en vervangen. Dus ik rij de dag erna weg, en na 50km loopt multiriem er weer af (voor zover ik er verstand van heb zit er 1 riem voor de airco en 1 voor stuurbekrachtiging/dynamo, en die was eraf gelopen, dus de kleine onderin zat er nog op). Zag er op zich allemaal niet kapot uit, maar volgens garage was toch een spanrol niet goed meer en die zouden ze dus weer (onder garantie) vervangen. Ok, ik geloof het. Dus dag later auto opgehaald en voorzichtig een ritje gemaakt. Uiteindelijk paar dagen gereden (450km), auto voor de deur geparkeerd en met starten voel ik direct dat ik weer niet kan sturen, acculampje brandt weer, dus weer ellende. Nu kon is de grootste multiriem gewoon pakken, deze was gebroken (en ook in de lengte beschadigd, zat in een ventilator). Dus auto staat weer bij de garage. Ik heb gezegd dat het lijkt of de 2 rollen die bovenin zitten, dus direct onder de motorkap niet in 1 lijn staan, je moet goed kijken om het te zien overigens.

Garage heeft wel 1000 excuses aangeboden en zullen het oplossen, maar ik wil nu graag meedenken wat hier aan de hand kan zijn.

Ik moet de komende maand toch zeker 2000km rijden, en de auto moet dan weer betrouwbaar zijn (o.a. wintersport). Waar kan ik op letten als ik de auto weer ophaal?

 

Ik heb in het verleden voor diverse reparaties betaald die achteraf niet of niet goed uitgevoerd waren (bij zowel bovag, als quickfits e.d. o.a. niet vervangen interieurfilters, oliefilters, betaald voor VW draagarmen terwijl er imitatie gebruikt was, beschermkap op motor afbreken en vastzetten met tieraps zonder er melding van te maken, enz). Ik hoopte nu een betaalbare (beginnende 1mans) garage gevonden te hebben, en ze zijn verder ook schikkelijk om dit probleem op te lossen, maar ik heb nu dus geen betrouwbare auto. Ik ga er ook van uit dat het opgelost wordt, maar ik wil nu graag zelf meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Annette,

Als de rollen niet goed in 1 lijn staan tov elkaar dan kan de mutiriem er inderdaad af lopen.

Het is ook erg belangrijk dat bij montage van de riemen deze goed in de groeven gelegd worden.

Misschien heb je er wat aan.

Groeten en succes met de verder afwikkeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En die is als het goed is 25.000km terug vervangen, en daarna nog 2 keer omdat die afgebroken is.

Dat is toch de meest linkse van de 2 rollen die je bovenin ziet? En hoe hoort die dan te staan? Deze staat voor mijn gevoel iets scheef, maar anderen zien het niet of zeggen dat het zo hoort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedoelen jullie niet de vrijloop poeli van de airco unit, naar mijn weten heeft een wisselstroomdynamo geen vrijloop poeli, deze draait altijd tenzij je dynamo intern helemaal in gort is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedoelen jullie niet de vrijloop poeli van de airco unit, naar mijn weten heeft een wisselstroomdynamo geen vrijloop poeli, deze draait altijd tenzij je dynamo intern helemaal in gort is?

 

dynamo op de passat heeft een vrijloop poeli , die gaan stuk helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar goed, jullie hebben het nu over dingen waarvan ik geen verstand heb. Ik kan hooguit letterlijk dit als optie noemen, maar ik neem aan dat een garage dit zelf ook kan controleren?

Ik heb ze nog gebeld gisteren, maar waren nog niet aan mijn auto toegekomen, maar ze zeiden dat echt alleen de riem nu geknapt was en dus stuk is. Wat kan ik anders doen dan dit geloven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik begrijp dat je de auto niet bij een VW dealer hebt gekocht en daarom ook voor reparatie en garantie naar deze niet VW dealer bent terug gegaan.

Krijg een beetje het idee dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn want een multiriem gaat niet zomaar kapot, dan moet er echt iets anders aan de hand zijn.

Ook het spontaan eraf lopen geeft al een indicatie dat er ergens iets niet goed moet zitten. Ik zou er op aandringen dat ze alle onderdelen waar de riem overheen loopt eens goed nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welke garage ben je geweest?

Hier in de stad zijn een paar goede bedrijven, oa Pruijs en garage t noorden in Noorderhogebrug.

Als je daar niet mee uitkomt zou een heelgoed alternatief JB autoservice zijn in Dieverbrug. Is diesel specialist, daar gaat de mijne altijd heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto is terug. Loopt prima. Maar ik hoor nu 1 vreemd ding, en ik weet 100% zeker dat dit voorheen niet zo was: gisteren bij het uit een parkeervak draaien, achteruit met maximale stuuruitslag hoor ik dus die riem weer. Zodra ik dus niet meer op de maximale uitslag zit is het geluid weg. Kan dit kwaad?

 

En nee, mijn auto gaat voor onderhoud niet naar een VW garage. Ik ben helaas al bij 3 verschillende garages (ook bovag) bij de neus genomen (op rekening originele onderdelen en dan blijkt 3 jaar later dat er gewoon imitatie opgezet is, of wel op rekening, maar niet vervangen filters). Deze garage heeft verder niet moeilijk gedaan over garantie, maar ik wil natuurlijk ook graag weer gewoon kunnen rijden zonder bang te zijn om te stranden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

riem die lawaai maakt bij maximale uitslag kan geen kwaad en is heel normaal, je kan de servo olie eens checken als er een tikje te weinig in zit ma voor de rest geen zorgen maken en zeker nu niet achter spoken in je motor gaan jagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En waar kan ik dan het peil van die servo olie controleren? en is dat iets wat ik zelf bij kan vullen?

en zijn dit geen dingen waar normaal naar gekeken wordt bij een beurt?

 

Over bijgeluiden:

Kijk, ik heb in 500km, 3 weken tijd 4 keer stilgestaan met de auto (ja, ook nog eens een lekke band erbij), dus ik ben op dit moment natuurlijk erg huivering om de auto te pakken. dus ik ben wel alert op elk bijgeluidje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is olie die in je stuurbekrachtigings reservoir gaat, deze kan je ook peilen :mrgreen: De reservoir bevindt zich ook in de motorruimte en is zwart van kleur. Dop eraf draaien( zit een pijlstokje aan vast) dan kan je zo aflezen of het pijl op MIN/MAX staat.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En je hebt niet iets van ontluchten ofzo? het is gewoon peilen, evt. bijvullen en klaar (ben zelf wel iemand van altijd handig om een beetje op voorraad te hebben, dus dan haal ik dat zelf wel even, moet ik nog op merk of viscositeit letten)?

 

Moet dit weekend dan eens kijken, ik weet de remvloeistof (die staat op MIN, maar dat is volgens garage prima), ruitenwisservloeistof, oliepeilstok, koelvloeistof (staat ook op MIN, ook normaal volgens de kenners) te vinden. Maar kan me geen zwart iets met peilstok onder de motorkap herinneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neen je hoeft niet te ontluchten, het is een reservoir waar een zwarte draaidop op zit , deze zit als je voor de auto staat rechts voor.

 

Normaal hoef je niets bijtevullen , zoja is er ergens een lekkage.

 

Dat je remvloeistof op min staat komt doordat je remblokken warschijnlijk versleten zijn, als er nieuwe geplaatst zijn staat ook het pijl van je remvloeistof weer op max.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat van de remblokken (en schijven) klopt. Mijn auto is vorig jaar door de apk gekomen met als mededeling 'verregaande slijtage remschijven en blokken'. Deze staan voor de volgende apk (juni) op het programma, samen met een grote beurt. Maar ik wil nu gewoon eerst weer rijden zonder problemen.

 

Ziet een garage niet of je lekkage hebt als ze toch met die riemen bezig zijn? En zouden zij niet het peil controleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke, verregaande slijtage en toch doorrijden? Tja waarom niet meteen vervangen is toch wel voor je eigen veiligheid , stel dat je een noodstop maakt en je remschijven breken( kan dus gebeuren) dan ben je verder van huis.

 

Begrijp me niet verkeerd ,ik wil je geen angst bezorgen hoor :mrgreen: , maar dit zijn toch wel van die dingen die ik wel op orde wil hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb het er wel over gehad, maar auto kwam gewoon door apk, dus besloten na overleg om dit gewoon met de volgende beurt mee te pakken.

 

En nu wil ik gewoon eerst weer rijden. :D Ik schrik al van 'lekkage's' waar jullie het over hebben. En elk bijgeluidje hou ik op dit moment ook echt in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar kan een evt. lekkage aan het stuurbekrachtigingssysteem ontstaan als zo'n multiriem eraf loopt?

En waar let men eigenlijk op bij een beurt? ook op zoiets?

 

enne, volgens mij helpen jullie mij, ik ben de leek op autogebied (en krijg toch beetje bij beetje iets meer kennis). Je had me een maand geleden niets moeten zeggen over een 'wokkelspanner'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
riem die lawaai maakt bij maximale uitslag kan geen kwaad en is heel normaal, je kan de servo olie eens checken als er een tikje te weinig in zit ma voor de rest geen zorgen maken en zeker nu niet achter spoken in je motor gaan jagen

Maar i kheb echt nooit eerder een piep gehoord en nu hoor ik heel duidelijk het bekende geluid wat je ook hoort bij een te losse riem. Maar kan dus geen kwaad?

Peil van die olie zal ik vanavond eens controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden