Ga naar inhoud
  • 0

multiriem problemen


Annette

Vraag

Vorig jaar groot onderhoud laten doen aan mijn Passat uit 98, TDI 110PK, inmiddels 355.000 km op de teller: waterpomp, distributiriem, alle draagarmen, grote beurt, multriemen+rollers, homokineet, olielekkage laten verhelpen.

Half jaar later netjes kleine beurt laten uitvoeren. Tot dus ver geen problemen, auto reed als een trein. Maand geleden zei iemand dat er een raar fluitend geluid in mijn auto zat, ik moest even een multiriem laten spannen. Ik had niets gehoord, ben ook absolute leek op het gebied van auto's, maar ben helaas in het verleden bij garages hierdoor ook al eens bedonderd.

Maar goed, dus ik naar m'n garage voor dat geluid. Oh zeggen ze, niet heel ernstig, een spanrol is stuk, mag nog niet na 25.000km, die bestellen we even, vervangen we volgende week. Ik gevraagd of ik het ritje van 600km nog kon maken, en ja dat kon wel. Helaas kon dat niet, op snelweg ineens geen stuurbekrachtiging meer, kokende motor, geen verwarming, acculampje brandend. Dus auto aan de kant, gekeken, tja, de 2 riemen lagen eraf en zaten overal tussen. Dus hoop ellende, maar week later auto opgehaald, alles zou weer netjes werken en gerepareerd zijn, de spanrollen en riemen waren stuk en vervangen. Dus ik rij de dag erna weg, en na 50km loopt multiriem er weer af (voor zover ik er verstand van heb zit er 1 riem voor de airco en 1 voor stuurbekrachtiging/dynamo, en die was eraf gelopen, dus de kleine onderin zat er nog op). Zag er op zich allemaal niet kapot uit, maar volgens garage was toch een spanrol niet goed meer en die zouden ze dus weer (onder garantie) vervangen. Ok, ik geloof het. Dus dag later auto opgehaald en voorzichtig een ritje gemaakt. Uiteindelijk paar dagen gereden (450km), auto voor de deur geparkeerd en met starten voel ik direct dat ik weer niet kan sturen, acculampje brandt weer, dus weer ellende. Nu kon is de grootste multiriem gewoon pakken, deze was gebroken (en ook in de lengte beschadigd, zat in een ventilator). Dus auto staat weer bij de garage. Ik heb gezegd dat het lijkt of de 2 rollen die bovenin zitten, dus direct onder de motorkap niet in 1 lijn staan, je moet goed kijken om het te zien overigens.

Garage heeft wel 1000 excuses aangeboden en zullen het oplossen, maar ik wil nu graag meedenken wat hier aan de hand kan zijn.

Ik moet de komende maand toch zeker 2000km rijden, en de auto moet dan weer betrouwbaar zijn (o.a. wintersport). Waar kan ik op letten als ik de auto weer ophaal?

 

Ik heb in het verleden voor diverse reparaties betaald die achteraf niet of niet goed uitgevoerd waren (bij zowel bovag, als quickfits e.d. o.a. niet vervangen interieurfilters, oliefilters, betaald voor VW draagarmen terwijl er imitatie gebruikt was, beschermkap op motor afbreken en vastzetten met tieraps zonder er melding van te maken, enz). Ik hoopte nu een betaalbare (beginnende 1mans) garage gevonden te hebben, en ze zijn verder ook schikkelijk om dit probleem op te lossen, maar ik heb nu dus geen betrouwbare auto. Ik ga er ook van uit dat het opgelost wordt, maar ik wil nu graag zelf meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
DAAR MAG ALLEEN ATF OLIE IN DUS GEEN GEWONE MOTOROLIE

EN DE KLEUR VAN DEZE OLIE IS ROOD VOOR U NIET TE VERGISSEN

 

De kleur van de stuurolie van een Passat is groen... niet rood.. er mag ook geen ATF olie in, alleen Stuurolie, bijv. Eurol Fluid-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Peil van die servo olie stond netjes op max.

Toch hoor ik dus de multiriem piepen bij max. uitslag, niet bij ietsjes minder sturen. Zint me toch niet helemaal omdat ik het nooit eerder gehoord heb. Verder rijdt auto normaal, geen bijgeluiden e.d.

Overigens heeft garage me netjes geen rekening gestuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden