Ga naar inhoud
  • 0

ABS/ESP vraag..


Gerritp

Vraag

Ik heb een vraagje over mijn abs en esp....

 

Als ik het knopje van esp indruk dan blijft het lampje branden wat erop zou duiden volgens de manual dat de esp niet werkt, daarom laat ik deze uit staan. ALs ik echter wat slip met de banden, op het gras ofzo, dan lijkt de esp wel in te grijpen, want het lampje van de esp knippert bij het slippen...

 

Wat betreft de abs, als ik zachtjes rijd en ik rem ineens af lijkt het alsof de remmen blokkeren en dat zou toch niet mogen met abs?? Ik krijg echter geen foutmelding voor abs.....de auto remt verder wel goed...

 

??

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is verwarrend, maar ESP staat in principe altijd aan. Zelfs als je het hebt uitgezet en de auto opnieuw start.

Lampje altijd aan in dash--> ESP uitgezet. Puur waarschuwingslampje. Als het lampje flikkert, betekent dat dat het systeem ingrijpt, waarschuwd je op die manier dat je eigenlijk al op/over de grens van de auto gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beide kun je aardig "testen" met het gladde weer:

ABS : rem maar eens met gladheid en je hoort en voelt een noagal hakklende rem > snel aan/uit zullen we maar zeggen.

ESP: trek eens wat te snel op lampje gaat knipperen en je auto blijft redelijk in het rechte spoor. Zet hem "uit" en je wagen trekt alle kanten op.

 

Voor beide geld natuurlijk dat er een grens is aan de mogelijkheden. Dus nie klagen als je in de sloot staat...... :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ESP is alleen icm ABS, ABS is je Anti Blokkeer Systeem dat er dus voor zorgt dat de wielen niet blokkeren tijdens het remmen.

 

ESP is het Electronische Stabiliteits Programma, dit hulpmiddeltje meet o.a. dwarskrachtversnelling. Gaat de auto bijv achter dwars dan grijpt het systeem in door onafhankelijk een of meerdere wielen bij te remmen om de auto weer in het juiste spoor te laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een vraag dan over abs, ik heb gisteren op een gladde weg even een paar keer hard geremd met lage snelheid, het eerste stukje niks aan de hand, maar als de auto bijna tot stilstand komt blokkeren de wielen voor...??? Dit mag toch niet met abs? Nu zijn vorige week mijn remschijven en blokken vervangen voor, kan dit daar iets mee te maken hebben?

Ik krijg verder geen foutmeldingen en de ESP werkt wel,...

 

??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de weg opgevroren is maakt ABS niets meer uit. Er is namelijk geen grip te krijgen, dus de ABS kan niet adequaat reageren. Hetzelfde geld voor platgereden sneeuw. Dat is gewoon te glad. Als je eenmaal glijdt is 't ook door ABS niet meer te houden.

 

ABS is volgens mij meer voor regen en "slechte" omstandigheden. Niet voor opgevroren wegdek. Daar is gewoon geen houden aan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, het was wel op glad wegdek, dus sneeuw en ijs, dus om het zeker te weten moet ik een keer flink remmen op een weg waar de grip goed is, als de wielen dan blokkeren werkt er iets niet goed,.....klopt dat zo een beetje?

 

Ik vond het al raar, want zoals ik heb begrepen werkt ESP/ABS samen toch, volgens mij ook nog met een soort traction control...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Precies, als je je rem helemaal instampt op een droog of nat wegdek moet de ABS ingrijpen, dan voel je een soort schokkend-achtig-iets als je remt. Als 't goed is rem je dan ook mooi rechtdoor en ga je geen bochten in slingeren, uitbrekende achterkant etc.

 

ESP weet ik verder niets van want die heb ik zelf ook niet lol. Volgens mij is dat een methode om wielen onafhankelijk van elkaar af te remmen/laten draaien (electronisch sper differentieel, zal wel op Wiki te vinden zijn :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nog een vraag dan over abs, ik heb gisteren op een gladde weg even een paar keer hard geremd met lage snelheid, het eerste stukje niks aan de hand, maar als de auto bijna tot stilstand komt blokkeren de wielen voor...??? Dit mag toch niet met abs? Nu zijn vorige week mijn remschijven en blokken vervangen voor, kan dit daar iets mee te maken hebben?

Ik krijg verder geen foutmeldingen en de ESP werkt wel,...

 

??

 

 

Rustig aan hoor met die nieuwe schijven en blokken. Eerst voorzichtig inremmen alverens je er vol op gaat staan. Voordat je het weet zit er een trilling in en kan je weer opnieuw beginnen met vervangen...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden