Ga naar inhoud
  • 0

Accu-spanning meten...


Fopperr

Vraag

Ik vermoed dat m'n accu aan het slijten is. De auto start makkelijk, maar 's ochtend of na een tijdje stilstaan, draait de startmotor "moeilijk". Dit icm het knipperen van m'n pilotxenon bij het starten (ja, dit is goed aangevinkt in vagcom) en het flink dimmen van de binnenverlichting van m'n auto.... geeft mij het gevoel dat de accu slecht wordt.

 

Hoe kan ik met mijn multimeter het voltage meten in de accu? Welke stekker op welke pool? Welk standje moet ik selecteren voor het opmeten?

 

Volgens mij: standje 1 (eerste na "OFF", dus de "V" met zo'n tekentje erboven) en dan op DC.... verder kom ik niet. Maakt het nog uit in welke gaten ik de stekkers steek en met welke polen ik de pinnetjes verbind? Kan ik nog iets kapot maken? Motor draaiend? Contact?

 

Ik heb een foto van m'n multimeter toegevoegd (is nieuw ongebruikt in verpakking... goede bedoelingen maar geen verstand van stroom :wink:)..

 

post-10440-1423826812,5312_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

foppe, inderdaad op V en rode stekker in de meest rechter en zwart stekker in de middelste.

 

Rood is Plus, +

zwart is min, -

 

accu spanning in rust is enige betrouwbare, tijdens ontladen (lamp aan) of op laden (motor loopt) zijn zinloze metingen.

we lieten altijd een accu een 1/2 uur met rust en deden dan een volt meting, maar zuurweger of capaciteit tester zijn veel betrouwbaarder.

 

voorbeeld 12,5vdc rust wordt onder belasting vaak 11,5vdc (vdc= volt direct current, gelijkstroom)

tijdens laden kan het zelfs 13,5vdc worden. dus wat oele aangeeft klopt zeker. maar accu laten controleren bij een locale accu boer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toevallig heb ik zondag zelf de boel nog even gemeten. Op verzoek van een monteur.

 

Ongeveer 13,4 Volt als de motor uit staat.

Ongeveer 14,3 Volt als de motor (stationair) draait/loopt.

 

Bij de laatste weet je dan meteen of ie wel bijgeladen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Toevallig heb ik zondag zelf de boel nog even gemeten. Op verzoek van een monteur.

 

Ongeveer 13,4 Volt als de motor uit staat.

dat is vrij snel gemeten na een ritje?

accu uit het schap is rond de 12,8 vdc en is dan 80-90% vol (volgens de zuurweger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

K zie dat mijn huidige accu slechts 570a EA levert bij koude start (oid).... is een 70A standaard varta/vw accu (1J0 915 105 AE).

 

Afmeting is ongeveer 27,5 cm x 17,5 cm x 17,5 cm...

 

Varta is wel ongeveer de beste die te krijgen is, of niet?

 

Er zit toch ook zo'n venstertje bovenop de accu. Daar stond bij dat als deze helder of geel was, de accu vervangen moest worden. Hij is helder en onder geel/groen.... is t dan gewoon tijd voor een nieuwe accu?

 

Kan op eBay een nieuwe Varta Silver Dynamic accu kopen: 12V, 77Ah en 780 koude start... kost €100,- incl. verzending. Is niet duur of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De enige mannier om een batterij uit te meten is "onder belasting" !

 

Daarvoor heb je een speciale meter nodig met een ingebouwde weerstand.

 

Die weerstand bootst je startmotor uit , waardoor de batterij "belast" word en je tegelijkertijd kan aflezen op de meter of ze goed of slecht is. Dit is de enige mannier. Het voltage ( 12 volt , 11 volt of meer/minder maakt niet uit, het is het vermogen in Amp. (Ampere) wat je moet weten !

Met een multimeter is het niet mogelijk om een batterij correct te meten , enkel de spanning in Voltage kan je hiermee meten. Dit zegt totaal niets over de toestand van de batterij.

 

succes, John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
accu spanning in rust is enige betrouwbare, tijdens ontladen (lamp aan) of op laden (motor loopt) zijn zinloze metingen.

 

Hier ben ik het niet helemaal mee eens: het kan een indicatie geven om onder belasting het voltage te meten. Dit geeft aan hoe grote interne weerstand de batterij heeft. De interne weerstand van de batterij groeit naarmate deze verder verslijt.

 

Verder: meet een accu spanning altijd nadat de auto een lange tijd heeft stil gestaan. Een batterij heeft en erg lange relaxatie tijd. Dit betekend dat de spanning na het opladen langzaam daalt tot een bepaalde waarde. (Of na ontladen stijgt de spanning langzaam tot een bepaalde waarde) Hiermee meet je het SOC (State Of Charge = hoe vol de batterij is). Een relatief volle batterij zal op ±12.8 volt uitkomen (afhankelijk van de temperatuur). Is deze spanning onder de 12 volt betekend dit dat de accu niet vol is.

Meet je tijdens het starten van de motor de batterij spanning, dan zal deze altijd lager uitvallen dan wanneer je de spanning van de batterij in rust meet. Meet je, nadat je gecontroleerd hebt of de accu vol is, hier een voltage van onder de ±7 volt, dan is de interne weerstand van de batterij te hoog, en is je batterij aan vervanging toe.

 

Dus in samenvatting:

 

*Spanning accu na een nacht met rust: 12.8 Volt = vol, onder de 12 volt = leeg (lagere temperatuur = lager voltage)

*Spanning tijdens het starten onder 50% van de het voltage van de volle accu: Accu is aan vervanging toe.

 

Disclaimer: Dit is enkel ter indicatie, ik heb startkabels achterin liggen, zal je er graag mee helpen als ik in de buurt ben ;) Een echte uitsluiting wordt best gedaan met speciale meet apparatuur zoals ATS hierboven al aangeeft. De voltages zijn afhankelijk van de temperatuur, deze testwaardes zijn op te zoeken per temperatuur via google. De spanningsval tijdens belasting is afhankelijk van de stroom die onttrokken wordt, de temperatuur en de capaciteit van de accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Of tijdens starten de meter in serie ertussen hangen en de stroomsterkte meten... Dan weet je ook wel wat...
Ja moet je eens doen met bovenstaande multimeter van Max. 10A,

maak je wel een filmpje?

Hoezo? Vlammen? Niet schadelijk voor m'n auto? Dan wil ik daar best een filmpje van maken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
En als dat glaasje helder/geel/groen is en volgens varta vervangen moet worden?

 

Het glaasje is een specific gravity indicator. hier zit een groen balletje in dat bij een opgeladen batterij omhoog drijft waardoor je via het glaasje een groene indicatie ziet. drijft het balletje maar half omhoog, dan zal deze steeds meer richting donker groet tot zelfs geel gaan verlopen. Dit kan een aantal oorzaken hebben:

-De batterij komt niet uit zijn ontlaad status als gevolg van een slechte batterij of niet voldoende opgeladen.

-De batterij is gesulfateerd: dit gebeurt als de batterij een lange tijd stil staat (de zware delen van de vloeistof in de batterij slaan neer, en de lichte delen gaan bovenop drijven). Dit heeft een slechte capaciteit als gevolg. Dit kan opgelost worden door een speciale laad cyclus, maar de batterij zal nooit meer de oude worden.

-De indicator is stuk (er zit iets in de weg zodat het balletje niet omhoog kan drijven)

 

De specific gravity indicator is een erg goede manier om de SOC (state of charge) te bepalen van een loodzuur accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, het geel/groene ding zit vrij ver weg... Ik rij 50k per jaar dus veel stilstaan kan hij niet aan kapot gaan... Ik zal morgenvroeg de spanning van de accu eens meten.. Mocht dit onder de 12v zijn, bestel ik me vast een nieuwe...

 

De accu die momenteel gemonteerd is, is sowieso aan de lichte kant en de 3c start op met veel elektronica... Dan kan dit ook wel t probleem zijn van mijn knipperende xenons...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Toevallig heb ik zondag zelf de boel nog even gemeten. Op verzoek van een monteur.

 

Ongeveer 13,4 Volt als de motor uit staat.

dat is vrij snel gemeten na een ritje?

accu uit het schap is rond de 12,8 vdc en is dan 80-90% vol (volgens de zuurweger)

 

Ging mij erom dat de accu iig bijgeladen wordt.

Niet dat Foppe de accu vervangt terwijl het mogelijk wat anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden