Ga naar inhoud
  • 0

Accu-spanning meten...


Fopperr

Vraag

Ik vermoed dat m'n accu aan het slijten is. De auto start makkelijk, maar 's ochtend of na een tijdje stilstaan, draait de startmotor "moeilijk". Dit icm het knipperen van m'n pilotxenon bij het starten (ja, dit is goed aangevinkt in vagcom) en het flink dimmen van de binnenverlichting van m'n auto.... geeft mij het gevoel dat de accu slecht wordt.

 

Hoe kan ik met mijn multimeter het voltage meten in de accu? Welke stekker op welke pool? Welk standje moet ik selecteren voor het opmeten?

 

Volgens mij: standje 1 (eerste na "OFF", dus de "V" met zo'n tekentje erboven) en dan op DC.... verder kom ik niet. Maakt het nog uit in welke gaten ik de stekkers steek en met welke polen ik de pinnetjes verbind? Kan ik nog iets kapot maken? Motor draaiend? Contact?

 

Ik heb een foto van m'n multimeter toegevoegd (is nieuw ongebruikt in verpakking... goede bedoelingen maar geen verstand van stroom :wink:)..

 

post-10440-1423826812,5312_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Spanning van de accu is 12.18V zonder enige belasting, op contact 10,80V en als de motor draait is het 14,39V...

 

Ik weet niet of deze waarneming iets zegt.

 

Is het trouwens normaal dat de pilotxenon pas op volle sterkte komt als de motor draait?

Ik weet niet of deze waarneming iets zegt.

 

Is het trouwens normaal dat de pilotxenon pas op volle sterkte komt als de motor draait?

 

Foppe,

 

Je kunt de accu eigenlijk niet testen met een multimeter, zou je met een accutester moeten laten doen. Je kunt wel een indicatie krijgen van de (mindere) toestand wanneer hij tijdens het starten onder de 10 volt duikt. De 14,39 volt die je meet na het starten is de spanning van de dynamo en niet van de accu.

post-10228-1423826812,953_thumb.jpg

Maar wanneer jij een accu van 4 jaar oud hebt, twijfelt over de toestand en een Varta Silver dynamic voor die prijs kunt krijgen dan zou ik hem gewoon wisselen, ik heb voor de silver dynamic € 166,-- betaald in NL bij Brezan. Ben wel blij met dit weer dat ik 'm voor de winter heb vervangen, heeft ook een paar ampère uur meer, een nog zwaardere past niet in de Passat. De electronica van de Passat is sowieso gevoelig voor spanningsverschillen a.g.v. een slechtere accu.

 

Mvg Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de 14,39 volt is voor mij een bevestiging dat de dynamo niet kapot is, wat ook had gekund natuurlijk. De andere 2 voltages kan ik zelf niks over zeggen. Ik meet morgen na de koude nacht ook nog eens het voltage en kijk wel even. Ik begreep dat als deze ruim onder de 12V is, hij aan het kapot gaan is. Dit is gewoon wel een feit aangezien dit ook geldt voor normale oplaadbare batterijen.

 

De accu op de afbeelding is precies de accu waar ik aan zit te denken. 780A EN oid? Das de 12v 74Ah toch? 280mm x 175mm x 175mm....

 

Ik koop hem hier in DE voor 100,- ex 5 euro verzend.... lijkt mij een goede deal...

 

Vwb dat xenon verhaal, dat kan best te maken hebben met een slechter wordende accu. Bij de meeting in zutphen leek dit ook al zo te zijn en het is iets erger geworden. Nooit meer opgelet maar met het moeizaam ronddraaien van de startmotor, dacht ik hier meteen aan.

 

Hoe dan ook, er komt wel een van de zwaarste accu's in als er een andere komt!

 

Thnks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het ook.

Iedere morgen ben ik weer een gelukkig man als de motor aanslaat, maar met dit koude weer hebben zowel de passat als ook de skoda er flink moeite mee.

De capaciteit van elke accu neemt fors af met deze buitentemperaturen terwijl het laten rondgaan van de motor met dit weer veel zwaarder is dan normaal.

Ik zal er ook eens een andere inzetten, die van mij is nog origineel (6 jaar oud en 210.00 kilometer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De accu op de afbeelding is precies de accu waar ik aan zit te denken. 780A EN oid? Das de 12v 74Ah toch? 280mm x 175mm x 175mm....

 

Ik koop hem hier in DE voor 100,- ex 5 euro verzend.... lijkt mij een goede deal...

 

Afmetingen kloppen, 77 Ah is meer dan zat, die van mij start buiten bij min 18 meteen zonder voorgloeien...... In deze afmetingen zul je geen grotere kunnen vinden, bijv Coltax 90 Ah wordt op internet aangeboden voor de Passat 3C, maar deze past echt niet, of je moet de motorruimte willen verbouwen. Bovendien heb geen 90 Ah nodig. Het is tenslotte na het starten en lopen van de motor de dynamo die alle stroom levert en niet de accu, die wordt alleen weer opgeladen tot het startniveau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

copy linkje :arrow:

 

Accu’s testen mét bewijs

woensdag 30 augustus 2006

 

 

 

Te veel werkplaatsen laten accu-omzet liggen. Met de herfst op komst tijd om daar verandering in te brengen. De nieuwe inTECH 35P accutester van Midtronics helpt om de klant zwart-op-wit bewijs te leveren dat zijn accu aan vervanging toe is.

 

Midtronics inTECH 35P accutester

 

001_logistiek-image-AMT21217I01.gif

 

De scherp geprijsde inTECH 35P test niet alleen de accu, maar ook het start- en laadsysteem.

 

Dankzij de conductance-technologie kunnen ook deels ontladen accu’s betrouwbaar worden getest op laadtoestand en aanwezige startstroom. De accu hoeft niet te worden uitgebouwd en wordt tijdens de test niet belast.

 

Na de bliksemsnelle test produceert de geïntegreerde printer een duidelijk testrapport, dat helpt de klant te overtuigen van de noodzaak om de accu tijdig te vervangen. Boven de printstrook prijkt de naam en adres van het autobedrijf.

 

De inTECH 35P is geschikt voor conventionele loodzuur accu’s en de moderne AGM en Gel accu’s. Voor elk accutype is specifieke diagnosesoftware ontwikkeld.

 

Meetfouten zijn uitgesloten, omdat de Midtronics tester pas een meting uitvoert nadat een betrouwbare verbinding tot stand is gebracht. Ook signaleert de accutester eventueel aanwezige oppervlaktespanning.

 

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

 

en bij de brezan hebben ook zo tester als je ff vraagt aan de verkoper dat hij ff met je mee lopen met de accu tester om te kijken dan mijn accu nog voldoet en zo kan je zien dat hij goed is of niet en dan kan je voor je auto een nieuwe kopen.

tip koop een varta die hebben 2 jaar G enz images?q=tbn:ANd9GcTiEt_dGXcdlUk28kd4Zkqb-Z6QJqTe3VW8ff3eXSTFzCPl8VFZmw

 

 

4b2df1aa10d04b128fce65a0f2a16ba71315569813.jpg

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ben blij dat de meesten hetzelfde roepen als ik al gedaan had.. ;)

 

Dit is de "kachel" waar ik het over had:

8978_0_ce9fc36e-950a-4297-89e0-81b1420758bd_500_500.jpg

och al ni

 

Het gevaar is wel dat met je met deze"kachels" ongeveer hetzelfde effect krijgt als wanneer je een steeksleutel op de beide polen legt en een toch al niet te beste accu meteen om zeep helpt :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De accu op de afbeelding is precies de accu waar ik aan zit te denken. 780A EN oid? Das de 12v 74Ah toch? 280mm x 175mm x 175mm....

 

Ik koop hem hier in DE voor 100,- ex 5 euro verzend.... lijkt mij een goede deal...

 

Afmetingen kloppen, 77 Ah is meer dan zat, die van mij start buiten bij min 18 meteen zonder voorgloeien...... In deze afmetingen zul je geen grotere kunnen vinden, bijv Coltax 90 Ah wordt op internet aangeboden voor de Passat 3C, maar deze past echt niet, of je moet de motorruimte willen verbouwen. Bovendien heb geen 90 Ah nodig. Het is tenslotte na het starten en lopen van de motor de dynamo die alle stroom levert en niet de accu, die wordt alleen weer opgeladen tot het startniveau.

De 77Ah variant is 190mm hoog.... dat past volgens mij niet in mijn accu "bak"....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De accu op de afbeelding is precies de accu waar ik aan zit te denken. 780A EN oid? Das de 12v 74Ah toch? 280mm x 175mm x 175mm....

 

De 77Ah variant is 190mm hoog.... dat past volgens mij niet in mijn accu "bak"....

 

Ik heb de oude accu nog staan en die is 275 L x 170 B en 190 H. Enige probleem bij mij is dat er geen langere accu in kan, de 90Ah is dacht 310 mm lang. Weet niet of er sinds 2006 nog veranderingen zijn aangebracht in de accubak, maar anders kun je hem zelf effe nameten.

Maar de hoogte van 190 zat er bij mij dus ook in en dat was de accu van 5 jaar oud, 1e montage VW dus ook Varta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je had gelijk! Ik heb de 77Ah variant besteld en verwacht hem vrijdag in huis...

 

Wat Bjorn zegt, mocht hij om wat voor een reden niet passen, dan verkoop ik m gewoon weer :D

 

Moet zeker lukken Foppe,

 

En nu weer genoeg Passat.NL gehad, ga mijn Passat starten en rijd naar het Veluwemeer, lekker schaatsen vandaag want het kan nu nog, het is hier al "warm" -2, dus de dooi komt er aan............ :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden