Ga naar inhoud

Remschijven vervangen


Rumble Mike

Aanbevolen berichten

Net mijn VW-tje opgehaald bij de dealer van een grote beurt.

Zeg tie mij dat mijn schijven voor en tevens blokken te dun zijn.

De schijven zijn nog maar 17,5 mm. Minimaal mogen ze 20 mm. zijn!!

Ik heb nogal boos gereageerd dat ze mij dit een half jaartje geleden metde APK niet hebben gemeld!!

 

Hoedanook niet echt verstandig om nog lang mee door te rijden.

 

Hier komt de clou, het vervangen van e.e.a. bij de VW gaat me ca. € 320,-- kosten.

 

Nou heb ik hier en daar wel eens gelezen dat dit gemakkelijk zelf te doen is, maar dat je beter geen goedkope rotzooi moet gebruiken.

 

Ik ben redelijk handig (ik heb namelijk ook wel eens remblokjes op mijn mountain bike vervangen :lol: ), maar wat is nu verstandig.

 

Als ik e.e.a. zelf ga doen wil ik een setje goede schijven van bijvoorbeeld Brembo (ca. 65,-- per stuk) en een paar goede remblokken (geen idee wat goed is).

 

Heeft er iemand tips waar ik e.e.a. kan kopen en eventueel een linkje met duidelijke foto's (liesft niet in het Duits, daar ben ik zoooooo slecht in)

Ik heb zelf al e.e.a. geprobeerd te zoeken, maar kom veel op Duitse sites terrecht.

En eventueel een goed adres om deze goede spullen te kopen.

 

Ik heb zelf:

http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... eight=1024

 

en

 

http://www.tuning-automaterialen.nl/ass ... XgodmF_GpA

 

gevonden. Maar heb geen ervaring mij 1 van die twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds een set brembo's gekocht op ebay voor 125 incl verzendkosten bij ebay.de / andypsilon1. Wellicht kun je het beste die dingen lokaal ergens kopen want ze zijn echt zwaar (verzendkosten).

 

Blokken mogen tot 2mm afslijten dacht ik, dus als het al zover is zou ik ze maar snel vervangen. Ik heb zelf PBR/Axxis deLuxe blokken, haast geen remstof. Binnenkort worden die ook achter gemonteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nog een beetje te googlen, maar dat had ik beter niet kunnen doen, ik zie nu door de bomen het bos niet meer.

Wat een keuze en wat een verschillende prijzen.

Die PBR remblokken heb ik echter niet kunnen vinden, waar heb je die vandaan.

 

Ga gewoon naar de Brezan oid, haal remschijven en remblokken. Dan krijg je Brembo remschijven (meestal) en Hitec Remblokken.

 

Of je haalt het gwoon orrigneel bij de dealert :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net gekeken op ahw-shop.de, zal wel aan mijn Duits liggen, maar bij bremsen zie ik geen Passat staan.

Ik zal wel eens informeren waar er hier een brezan of ander soortig autogroothandel zit.

 

Volgens mij zit er in Breda eentje vlak bij de VW-dealer, ik zal er zaterdag eens langs gaan.

 

Genoeg mogelijkheden in schijven en blokken in ieder geval, nu nog een handleiding ofzo. Ik ga graag goed voorbereid aan het werk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

EBC das toch van die green-stuff blokken ?

Ik ben ze nog niet echt op het i-net tegen gekomen, maar verder zoeken kan geen kwaad.

 

Blijft mijn vraag staan is het zelf te doen??

 

edit: Ik zie bij Stroeve motorsport sets staan, maar geen voor een 1.9 TDI, weet iemand de maat van de schijven voor?

Is dat 288x25 (359,--) of is dat 280x22 (269,--)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even mijn wiel eraf geschroefd om de diameter te bepalen, ik kom op 280 mm., dus das duidelijk.

 

Maar ik constateer ook het volgende...mijn remschijf aan de linkerkant (rechts niet gekeken) zit los. Ik kan de schijf los van de as verdraaien.

 

Nu weet ik wel dat als mijn wiel erop zit mijn schijf ook vast zit, maar klopt dit wel zoals het nu zit.

 

 

Ik heb ook nog even gekeken hoe de rest vast zit. Klopt het dat als ik de 2 bouten van de remklauw aan de achterzijde van de schijf losdraai dat ik dan de klauw van de schijf afkan nemen en daarna de schijf af kan pakken.

Als dat zo is dan zie het namelijk wel zitten om het zelf te doen.

 

De remblokjes zitten dan in de klauw met veren vast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antw. schijf los is o.k.

met 2 bouten haal je idd de klauw los. Bevestigen met locktite!

blokken zitten met veertjes vast. Ik doe altijd wat kopervet aan de zijkanten van de blokken om piepen tegen te gaan.

 

Je bent al zo ver, dat gaat je vast wel lukken :D !! Ik ben trouwens ook geen monteur, integendeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remmen

 

Een beetje van mezelf, en de rest is van....., :book:

Het lijkt een hele operatie zoals je het hieronder leest, maar een kind kan de was doen. Het wijst zichzelf en is zo gepiept.

Wel de tip gebruiken, anders kan het wel heel vervelend en lastig worden om je nieuwe remblokken er terug in te krijgen, succes.

 

 

Remschijf uit- en inbouwen

Vervang altijd de remschijven aan beide zijden gelijktijdig.

- Zet de voorzijde van de auto op bokken en verwijder het wiel.

- Verwijder de afdekkappen van de geleidingsbouten van het remzadel.

- Verwijder de klemveer van de remblokken uit het remzadel met behulp van

een schroevendraaier.

- Tip: Zet een opvangbak of teiltje onder de remklauw om eventueel de (agressieve) olie op te vangen. Je kan ook een slangetje op de nippel doen om de olie te geleiden of op te vangen in een potje. Draai de olienippel op de remklauw los en wring met een schroevendraaier tegen de remblokken de remklauwen volledig naar buiten. Hierdoor stroomt er remvloeistof naar buiten door de nippel wat behoorlijk agressief (voor autolak) is. Draai de nippel dicht als het laatste beetje olie er uitstroomt. (je hoeft de leidingen dan theoretisch niet te ontluchten)

- Draai de beide geleidingsbouten volledig los.

- Trek het remzadel los en hang dit op aan een draad.

- Verwijder de bevestigingsschroef van de remschijf.

- Neem de remschijf van de naaf.

- Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van uitbouwen. Let op! Het is belangrijk dat de pasvlakken van de remschijf en de naaf schoon zijn.

 

 

Remblokken vervangen

 

Aanhaalmomenten:

Bevestigingbouten remzadel aan remblokhouder. 35Nm

Wielbouten 120 Nm

(Gewoon stevig aandraaien op gevoel, ik heb zelf een moment sleutel. Maar voor zulke klusjes gebruik ik hem ook niet)

 

Vervang altijd de remblokken aan beide zijden gelijktijdig.

Let op! Markeer de remblokken als deze opnieuw worden gebruikt, zodat ze weer op de oorspronkelijke plaats ingebouwd kunnen worden.

- Zet de achterzijde van de auto op bokken en verwijder het wiel.

- Voorwielaandrijving: Trek de borgring los en haak de handremkabel uit het remzadel.

- Draai de bevestigingsbouten van het remzadel los. Houd hierbij de geleidingsbouten tegen.

- Verwijder het remzadel en hang dit op aan een draad. - Verwijderde remblokken.

- Reinig het remzadel uitsluitend met spiritus.

- Trek de beschermfolie van de grondplaten van de remblokken. Plaats de remblokken.

- Monteer het remzadel met nieuwe zelfborgende bouten. Draai de bouten vast ( 35 Nm.)

- Voorwielaandrijving: Bevestig de handremkabel aan het remzadel. Stel de handrem af.

- Trap enkele malen stevig het rempedaal in zodat de remblokken zich kunnen zetten.

- Breng de wielen aan.

- Controleer het remvloeistofpeil.

Dit is het wel zo'n beetje geloof ik :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 tip mis ik nog, vervang Altijd als je schijven vervangt ook de blokken.

 

Dat de schijf los/draait tov de as komt vaak voor, het schroefje wat de schijf vast draait aan de as, wil vaak niet los en breekt af. je krijgt er dan geen nieuwe meer in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard zet ik er meteen nieuwe blokken op.

Ik ga vanavond denk ik een setje van EBC bestellen bij Stroeve Autosport.

 

Ik dacht alleen dat ik de twee bouten van de remklauwen moest verwijderen en dan de hele klauw afnemen en niet zo'n beetje de hele klauw uit elkaar halen.

Ik zie nu toch wel weer een beetje op tegen de hele handel.

Ik zal het dus eerst nog eens goed overwegen.

 

Ik maak me nu in ieder geval geen zorgen meer over de losse schijf!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop er binnenkort achter te komen Fluitjes van een Cent klinken !!

 

Ik heb te horen gekregen dat ze begin volgende week binnen zijn en dan kan het puzzellen beginnen.

 

Ik heb gekozen voor de GD890 van EBC samen met Greenstuf remblokken type DP21112.

 

Ze hadden ook nog de keuze uit USR890 schijven, das een nieuwer type, maar die zijn zwart van kleur en dat leek mee geen gezicht.

 

Ik hoop ook nog wat tijd te hebben om de klauwen van een kleurtje te voorzien, ik heb reeds een rode spuitbus gekocht!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden