Ga naar inhoud
  • 0

Beslagen ramen - OPLOSSING en HOW TO


strui901

Vraag

Beste leden,

 

Ik heb het forum al aardig doorgespeurd, maar nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

Mijn 3BG variant uit 2001 heeft heel snel last van beslagen ramen. Wanneer ik de auto neerzet trekt met dit regenachtige weer condens op bij de rechter zijde van het voorraam.

Wanneer ik een tijd rondrijd met de blower op vol vermogen op de voorruit en econ stand (de airco laat ik met dit weer uit)

blijft er aan de rechterzijde van het voorraam condens aan de binnenzijde zitten.

Even wat punten vooraf:

 

- De pluggen uit de parafaan zijn verwijderd en hier staat geen water in

- Alle matten zijn droog

- Achter het dashboardkastje is het ook droog

- De verdamper is droog, ik gebruik de airco met dit weer niet omdat de verdamper heel vochtig blijft en de airco niet werkt onder de 4 graden celcius

- Er lekt geen water vanuit mijn portierafdekking in de auto

- De pakking van het interieurfilter heb ik nog niet gecontroleerd. Is er een how-to waar deze zit en hoe je deze kunt vervangen?

 

Mijn vermoeden is dat er vocht in het inlaatkanaal zit, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Alvast heel erg bedankt, want het is erg vervelend dat het zo vochtig blijft in de auto.

 

 

 

Groeten,

 

Strui901

 

 

p.s. Inmiddels de 300.000km gepasseerd en nog dik tevreden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Fai,

Dank voor je bericht en respect voor de klussen waar jij mee bezig bent. Ziet er mooi uit allemaal!

 

Met je links, bedoel je daarmee te zeggen dat ik het schuimrubber van het interieurfilter moet vervangen? De pluggen heb ik al verwijderd, er staat geen water in de parafaan......

Ben ik klaar door die schuimrubberen pakking te vervangen? Ik zie op het forum ook nog wel eens iets over een rubberen pakking die ik hier niet terug zie.

 

 

Groeten,

 

strui901

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

schuimrubber van het interieurfilter moet vervangen?

ja

 

en kijk dat is opgelost is :?:

 

oem nr voor je pakking

 

8D0 819 165 B

Seal (voor de luchtstroom) € 7,44

 

8D0819165B.jpg

 

en rubber ring

 

3B0 819 211

Seal (vocht in het interieur) € 4,94

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren,

 

Heel erg bedankt. Ik zal het filter er morgen uithalen en kijken of het rubbertje doorweekt is. Haal in ieder geval een nieuwe, voor dat geld kun je het niet laten.

Moet ik nog andere maatregelen nemen om te voorkomen dat dit rubbertje weer doordrenkt nat is?

 

@ Martijn: Het is geen koelvloeistof, geen zoete lucht en het reservoir is keurig op peil. Toch bedankt voor deze tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heren,

 

Heel erg bedankt. Ik zal het filter er morgen uithalen en kijken of het rubbertje doorweekt is. Haal in ieder geval een nieuwe, voor dat geld kun je het niet laten.

Moet ik nog andere maatregelen nemen om te voorkomen dat dit rubbertje weer doordrenkt nat is?

 

Het is geen koelvloeistof, geen zoete lucht en het reservoir is keurig op peil. Toch bedankt voor deze tip!

 

en rubber ring

 

3B0 819 211

Seal (vocht in het interieur) € 4,94

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren,

 

Zoujuist de parafaankap er even afgehaald, het schuimrubber is inderdaad drijfnat.

Om het filterhuis los te maken moet ik wel de ruitenwissers los hebben..... Zit behoorlijk vast.

 

Straks de onderdelen bestellen en op zoek naar een poelietrekker voor mijn ruitenwisser.

 

Dank voor de tips! Foto's volgen.

 

 

Groeten

 

Strui901

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste leden,

 

Het is weer gefixt met dank aan de medeleden. Superblij met deze oplossing.

 

Zoals beloofd nog even de foto's en een how to. Hopelijk kunnen anderen hier ook wat mee. Laat de regen nu maar komen, ben er echt van overtuigd dat dit de oorzaak is geweest.

 

Natuurlijk met hartelijke dank aan Fai!

 

Groeten,

strui901

 

 

Benodigde onderdelen:

3B0 819 211

8D0 819 165 B

Deze kostten mij bij de dealer iets minder dan € 15,-

 

1. Ruitenwissers naar boven zetten (op contact, ruitenwisser aan en contact uitschakelen), dop verwijderen en de moer met een 13 mm sleutel

2. Ruitenwissers heen en weer wrikken, deze komen dan los. Verwijder de ruitenwissers

3. Rubber van de afdekplaat verwijderen zodat de afdekplaat losgenomen kan worden

4. De torxen bij het schanier van de motorkap links en rechts verwijderen en de kunststof afdekkers verwijderen

5. Tussen accu en rechterzijde van de parafaan zitten klemmen die de parafaan aan de auto vastklemmen. Deze met een schroevendraaier verwijderen.

6. Parafaan (plastic rand onderaan raam) verwijderen. Dit is heel gemakkelijk maar lastig als je niet weet hoe dit moet. Ik heb een schroevendraaier tussen raam een kunststof plaat gestoken en het plastic van links naar rechts omhoog gewipt. Wees voorzichtig met raam en parafaan. Beide kwetsbaar.

De parafaan ligt vastgeklikt in een soort u-profiel en moet omhoog worden geklikt t.o.v. het raam.

7. Rubbers boven op ruitenwisseraansluiting verwijderen en veilig wegleggen.

8. Interieurfilter uitnemen

9. Boven op het filter zit een soort spoiler, deze afnemen door de het interieurfilterhuis naar binnen te drukken en de spoiler naar buiten . Deze kun je dan uitnemen.

10. Drie moeren verwijderen van het interieurfilterhuis. Dit is sleutel 10.

11. Interieurfilterhuis uitnemen. Ik heb een plastic zak in de inlaat gedaan om te voorkomen dat hier troep in komt.

12. Rubber pakking verwijderen en schuimrubber afscheuren van het filterhuis

13. Omgeving van het filterhuis goed schoonmaken. Ik heb met een lepel de troep eruit geschept en daarna met een dreftoplossing schoongemaakt. Uiteindelijk gereinigd met warm water.

14. Filterhuis schoonmaken en in huis laten drogen op de verwarming.

15. Schuimrubber inplakken.

16. Rubberen pakking in de auto plaatsen, de schroefgaten zijn precies uitgespaard.

17. Alles weer terugbouwen in omgekeerde volgorde.

 

Als je toch bezig bent: ik heb mijn accu nog verwijderd om te kijken of er geen troep onder zat (sleutel 10 voor de polen en 13 voor het loshalen) en de scharnierende delen van de ruitenwisser ingespoten met wit vet.

 

post-5178-1423826646,8532_thumb.jpg

post-5178-1423826654,0559_thumb.jpg

post-5178-1423826654,2434_thumb.jpg

post-5178-1423826655,0403_thumb.jpg

post-5178-1423826655,2903_thumb.jpg

post-5178-1423826655,9308_thumb.jpg

post-5178-1423826656,2902_thumb.jpg

post-5178-1423826656,9308_thumb.jpg

post-5178-1423826657,2901_thumb.jpg

post-5178-1423826657,8057_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo :shock: strui901

 

ik ben blij dat nu wel opgelost is zo .

het zag er ff niet uit zo achter je luchtfilterhuis zeg

en je pakking was ie nou lek :?: strui901

 

Tip oja zet ff de onderdelen van de vw oem ff op je topic met de prijzen erbij.

zo kan de forum leden ook gelijk zien wat ze moeten kopen :angel:

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

Bij mijn 3B vanmiddag ook gekeken, en er kwam letterlijk een half bos uit :shock: , wat een rotzooi, zand enz. Beide pakkingen (de rubberen en de schuimrubberen) waren niet veel meer, de schuimrubberen pakking wat ook vochtig en groenig.

Ik heb dus vanmiddag een nieuwe filterbak voor de 3B (8d0 819 441E), zo'n schuimpakking (8d0 819 165B) en daarnaast ook nog die rubberen afdichting (3b0 819 211) besteld. Volgens mij zit er onderop zo'n nieuw filterhuis al een gewone rubberen pakking (de buitenste ring) of niet? Moet daar die platte pakking (3b0 819 211) dan ook nog onder of is die er juist in de plaats van die rubberen ring? Die zat er eerst namelijk niet onder maar bij de dealer herkende de computer hem wel...

 

Rens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo passat20V,

 

Die buitenste ring komt te vervallen, die platte pakking komt hiervoor in de plaats. Zie hiervoor ook mijn foto´s.

Ben zeer blij met deze kleine ingreep, veel drogere lucht in de auto en ontwasemen gaat een stuk sneller.

Daarnaast beslaat de auto binnenin niet meer als hij stilstaat.

 

Succes met dit klusje.

 

Groeten,

strui901

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Strui901,

 

Bedankt, dan kan ik morgen aan de gang. Ik heb wel het filterhuis vn de 3B besteld en niet van de 3BG. Maar als ik het zo zie dan valt die nieuwe pakking ook niet meer in die gleuf, maar drukt de gehele buitenkant van het filterhuis erop? Hij lijkt namelijk een stuk breder. Het is wel raar dat die niet standaard op de tekeningen staat, maar wel wordt vermeld in de onderdelenlijst. Ik ben erg benieuwd of het scheelt, kan inderdaad bijna niet anders!

 

Rens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey,

 

Nou, bij mijn interieurfilterbak zat dus nog wel die buitenste rubberen ring eraan...deze heb ik laten zitten en gemonteerd met die extra pakking eronder. Daarna nog een paar keer gechecked met water er langs laten lopen en het schuimrubber en erachter bleef het (volgens mij) droog. Nu kan ik dat niet zo makkelijk meer checken, maar blijft die bak volgens jullie nu droog? Er ligt geen water op de mat o.i.d., maar aanslaan doet hij nog wel eens....is dat nog vocht wat eruit moet of de wd-40 waar ik de deur- en raamrubbers overvloedig mee heb ingespoten? Het trekt wel weg hoor, ook als ik de climate op 'auto' zet. Ik hoor het wel!

 

Rens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag pakte mijn vriendin aan de bijrijderskant de stratengids onder de mat vandaan (altijd handig om daar te hebben liggen) en die was helemaal doorweekt.......

 

Ik heb meteen de bekleding op die plek gevoeld .....helemaal droog...geen schimmel.....daarna zakdoek erop en hard gedrukt ...bleef droog.....ook na de AC een tijdje ingeschakeld.....de bekleding bleef droog....bizar.

 

Ik neem toch aan dat het probleem dat hier geschetst wordt de meest voor de hand liggende oorzaak is.....(pluggen zijn ooit al eerder verwijderd dus zwembad onder de accu etc. was jaren geleden) en dat dat boekje als een spons alles / veel heeft opgezogen.

 

 

Maar zijn er nog eventueel andere (makkelijk te controleren) oorzaken?

 

 

 

En inderdaad heb ik met dit weer nogal snel beslagen ramen (bij al mijn ramen overigens) maar die is met AC meestal snel weg. en de laatste keer en de laatste bij de autowas besloegen mijn ramen ook heel snel...

 

 

Maar die doorweekte stratengids.....verdorie....daar schrok ik wel van... :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden