Ga naar inhoud

aankooptips 3BG


doubled

Aanbevolen berichten

Heren en dames, zoals ik in mijn voorstel toppic al opperde overweeg ik een Passat aan te gaan schaffen. De keuze is gevallen op een 3BG variant in diesel uitvoering maar ook daar heb je weer behoorlijk keus in.

 

De 1.9 TDI is er volgens autoweek in 100 en 130pk, is de 130pk versie een software upgrade versie van de 100pk versie of zijn het daadwerkelijk andere motoren. En welke is de betere. Ik ben geen sleurhutten trekker maar houd wel van een beetje vermogen/koppel onder de kont. Daarbij ben ik nogal een techniek freak en dingen als EGR afdoppen, catloos, exit roetfilter en een eventuele grotere intercooler zullen zeker overwogen worden.

 

Ik twijfel nog tussen een handbak en een automaat, vrouwlief vind een automaat helemaal niks en weigert erin te rijden ik daar in tegen zit weer eens uitgebreid te tieren als ik weer eens in een file terecht kom en koppeling hengelend de komende 10km moet afleggen. Is er een toppic waarin ik het gemiddelde verbruik terug kan vinden van de verschillende motor varianten in combinatie met een handbak danwel een automaat?

 

Ik zou graag een versie willen met onboard navigatie, ik word helemaal krankjorem van die tomtom varianten, gore vlekken op je raam en eigenlijk ligt dat kreng altijd thuis als je ergens heen moet en je kan het niet vinden. Nou heb ik op het forum gezien dat er origineel is en een "kloon". Beide zitten ze relatief laag in het dashboard waardoor je echt je ogen van de weg moet halen om te kijken waar je heen moet. Laat de navigatie ook de richting pijlen met een eventuele tekst in de tellerbak zien? Plaatjes kijken kan altijd nog als ik maar ongeveer weet hoe en wat.

 

Zijn er nog algemene zaken waar ik goed op moet letten bij een potentiele aankoop. ik ben allergisch voor roest, mechanisch kan ik nagenoeg alles zelf maar ik kan niet (netjes) lassen en spuiten is al helemaal geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even met de navigatie te beginnen, je hebt origineel en kloon en daartussen natuurlijk nog veel meer.

Zo heb ik zelf een combinatie van Kenwood headunit en VDO_Dayton navigatiecomputer en dat werkt super en is kwalitatief gewoon erg sterk. Van de Kenwood kun je trouwens ook het scherm kantelen zodat je het iets makkelijker kunt zien. Zie hier voor wat afbeeldingen van hoe ik het heb: viewtopic.php?f=125&t=33486#p337440

 

Zo kun je natuurlijk ook de navigatiecomputer van Kenwood zelf eraan koppelen (maar die schijnt veel minder prettig te werken) of een soortgelijke combinatie van bijvoorbeeld Pioneer nemen. Nadat je je dashboard naar dubbeldin hebt omgebouwd past er eigenlijk alles in wat 2DIN formaat heeft.

Pijlen in het dashboard heb je dacht ik alleen als je een af-fabriek navigatie hebt, dan is de tellerunit anders en ondersteund die dat. Misschien dat zo'n kloon het ondersteund maar dan moet je ook een ander tellerbak plaatsen lijkt me.

 

Die klonen heb ik toendertijd ook bekeken maar ik vond dat een auto als een Passat ook een stukje kwaliteit qua radio/navigatie verdiend en daar was ik bij een chinese kloon niet zo zeker van en veel ervaringsverhalen op Internet versterken dat gevoel. Ook hier op 't forum zie je een enorm lang topic met lang niet alleen positieve geluiden. Over mijn setup geen enkele klacht, oké die kost iets meer en is dan nog 2e hands maar dat is de hele auto ook :D .

 

130pk TDI is op enkele punten zoals de turbo zeker anders. Die is ook met 6 bak verkrijgbaar itt de 100pk dus dat maakt m wel interessanter. Ik rij zelf een gechipte 100pk en dat komt ook goed vooruit, ook niet meer dan dat trouwens in mijn ogen. Ik dacht altijd wel dat een 100pk iets zuiniger is dan een 130 pk, ongeacht of 't een 5 of 6 bak is.

 

Een 3BG hoort absoluut niet te roesten anders dan door lakbeschadiging, dus even op steenslag letten en in de wielkasten voor roest de mijne ook wegens steenspetters.

Een 3BG heeft eigenlijk niet echt zwakke punten. Ja kleine dingen als de motorkabelboom in de kop ofzo maar daar hoef je een nette auto niet voor te laten staan.

 

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt voor de informatie. Ik had al een stukje gespot over water lekkage's en verzopen comfort modules.

 

@gurby dat is een nette oplossing die jij voor de navigatie hebt gekozen. Maar ben je niet bang dat een onverlaat deze voor je demonteert als je hem in de stad parkeert. De tomtom laat ik ook niet op het raam zitten of het frontje op mijn huidige radio omdat deze nauwelijks tot geen beveiliging hebben. Hierdoor is het een easy score voor junks en ander tuig. ik hoopte met een onboard navi van dit probleem af te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De chrome dakrails wil wel is roest geven op het dak waar ie bevestigd is.

6-bak begreep ik van onze bakken goeroe hier, zijn probleemloos tot begin 2003. Zeker de bak met frk code laten staan.

Micro switch in het deurslot geven de geest, gaat je lampje niet aan in de auto.

 

Wie kan mij aanvullen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt voor de informatie. Ik had al een stukje gespot over water lekkage's en verzopen comfort modules. @gurby dat is een nette oplossing die jij voor de navigatie hebt gekozen. Maar ben je niet bang dat een onverlaat deze voor je demonteert als je hem in de stad parkeert.

 

Nee daar ben ik niet zo bang voor. Ik woon gelukkig dan ook niet in 'n stad als Amsterdam :wink:

Maar die Kenwood is ook al jaren oud en heeft mij op de 2e hands markt een bedrag gekost dat door de verzekering 100% vergoed wordt bij diefstal. Dus mocht dat gebeuren, dan zien we dan wel weer verder... maar het is iig de afgelopen anderhalf jaar nog niet gebeurd, ook niet tijdens vakanties in Spanje en Frankrijk enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bjorn, dan ga ik nu even naar de bekende weg vragen denk ik. Waar staat de bak code en kan ik die tijdens een proefrit ontrafelen? en ik begrijp dus eigenlijk uit je verhaal dat ik beter kan kijken naar een 5 bak variant dan de 6.

 

Bakcode staat op de sticker in je de kofferbak...

 

Er zijn verhalen van dat de bak al met 130dkm kapot is en sommigen rijden er mee door tot ruim 250dkm. Heb geen idee waarom dit kan ( nou ja geen idee, misschien veel snelweg)

Ik zelf ben wel op zoek naar een 130pk maar dan tot eind 2002 begin 2003. Dan moest ik goed zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bak van mijn 130 pk gaat al 425.000 km mee, onlangs is wel de koppelingspaat vervangen.

 

Een zwak punt van de 3bg is de aandrijfashoezen, die gaan nog wel eens kapot. Makkelijk te spotten door vet aan de binnenkant van de velg.

Mijn auto is ruim 2 ton geleden gechipt en ik heb nog geen problemen gehad met turbo oid. Een 130 pk is redelijk bulletproof wat dat betreft.

 

Succes met je zoektocht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 130pk is er ook in combinatie met een andere 6-bak en die geeft geen problemen. Het is alleen de FRK-bak die soms problemen oplevert, te herkennen aan een gierend geluid tijdens het rijden. Verder een bijzonder prettige en betrouwbare motor, heb ik uit betrouwbare bron vernomen :wink:

De nieuwere PD-motoren schijnen wel iets meer te verbruiken dan de oudere blokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

100 pk of 130 pk zijn beide goed. Mijn vrouw wilde eerst ook geen automaat. Heb gelukkig wel een gekocht en nu vind ze t toch wel relaxed rijden.

Als je wel een automaat neemt, zou ik een 130 pk nemen met tiptronic de 100 pk is al niet vlot en met automaat niet echt vooruit te branden.

Heb de mijne vrij kort na aanschaf laten chippen van 100 naar ca 135 pk wat de wagen een stuk vlotter maakt. Heb nu inmiddels ruim 450.000 km op de teller staan.

vwb navigatie.

Als je pijlen in het grote FIS scherm wilt hebben, zul je een originele MFD moeten nemen met ook een groot FIS scherm zonder werkt niet.

vwb de klonen die ik aanbied hier op t forum. systeem werkt vrijwel vlekkeloos alleen is radio ontvangst een zwak punt, incombi met de niet al te beste antenne systemen van VW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden