Ga naar inhoud
  • 0

Defect gasklephuis 2.0 Tdi


Willem nunspeet

Vraag

Had een paar weken geleden een motormanagement storings melding.

Je moet als Passat rijder wennen aan het feit dat er af en toe een dashboardlampje gaat branden i.c.m. met de waarschuwing "Werkstatt besuchen!" Nu, dat laatste probeer ik toch zoveel mogelijk te voorkomen. Auto thuis uitgelezen en gaf storing van defect gasklephuis. Turboslang losgetrokken en gevoeld aan de klep, stond open en kon hem niet bewegen, zat zo vast als een huis. Heb slang weer gemonteerd en ben ermee blijven rijden tot ik een ander gasklephuis had 2 weken later. Omdat de ECU constant de storing i.c.m. een vervelende PING blijft geven heb ik de stekker van het huis losgetrokken, alleen het gele lampje van het motormanagement blijft dan branden.

Prijs gasklephuis varieert tussen de 270 en 330 euro! Een hoop geld voor een m.i. nutteloos stuk "inlaatpijp", geeft iets meer rust bij het afzetten van de motor maar met die kapotte klep ging het afzetten ook prima. Heb uiteindelijk via internet bij een sloop een gelijkgenummerd gasklephuis van een golf gevonden voor 100 euro. Huis even aan de stekker gehangen voor ik de oude ging verwijderen, je ziet bij het afzetten van de motor dat ie keurig 3 seconden dichtklapt. Huis gemonteerd, 20 minuten werk en alles werkt weer naar behoren.

Wilde natuurlijk wel de oorzaak weten en heb het oude huis open gemaakt (zie foto) en het zat vol met olie smurrie uit het inlaatkanaal.

 

Vraag:

 

1: is deze olie de veel voorkomende oorzaak van het kapot gaan?

 

2: voor de elektronica experts: is de Ecu niet te misleiden door het stekkertje ergens mee door te verbinden zodat je deze kapotte klep laat zitten zonder dat je een storingsmelding krijgt en 300 euro in je zak houdt?

post-10228-1423825921,8481_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Die van mij maakte een naar geluid, na vervanging bleek dat enkele van die plastic tandwieltjes kaputt waren. Oorzaak onbekend. Voor zover ik mij kan herinneren was die van mij niet zo zwart van de olie overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ding doet wel wat, namelijk motor in een keer "dood" leggen bij afzetten, dus zonder naschokken.

En ja, die moet dus echt niet onbedoeld dicht slaan. Anders in open stand het mechaniek afkitten of zo.

Krijg je trouwens geen foutmelding als dat ding niet is aangesloten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee, net nog geen foutmelding... wel toen hij aangesloten zat, nu niet meer, maar misschien komt dit omdat de software al is aangepast op de afgedopte egr?!

 

Maar goed, straks alleen even stationair geprobeert, wellicht dat hij morgen wel een melding gaat geven.

 

De klep blijft goed open staan, voor dicht te duwen heb je aardig wat kracht nodig om tegen de veer in te gaan. Ga morgen eerst maar eens in mijn garage vragen wat grapje zou gaan kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
En 50 euri bij de sloop. deze van mij zit er nu weer 5000 km in. voor dat geld kun je veel slopers kopen! Vervangen stelt dus echt niet veel voor.

 

Tja, dat is te laat nou.

Ik las trouwens ook dat je hem moest laten afstellen of inregelen of zoiets. Weet ook niet hoe dat moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de 3 C hoef je hem niet in te regelen, het is plug en play!

Ik heb het nummer van het oude gasklephuis genoteerd en ben toen op internet gaan zoeken, wanneer het nummer klopt maakt het niet of het van een Golf of Jetta, Passat etc is. Demontage bedrijven kennen de nieuwprijzen en je bent toch al gauw tussen de 100 en 120 euro kwijt. Kreeg hem keurig thuis gestuurd en gemerkt door het demontage bedrijf, zodat je ook nog garantie hebt.

Het monteren is eenvoudig zelf te doen, je moet wel een klein doppensetje hebben met ik dacht imbus 5 of 6 en je schroeft hem er zo af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben blijkbaar niet de enige die deze defect heeft... Vandaag meer uitleg gepost na wat knutselwerk op http://passat.be/viewtopic.php?f=185&t= ... 15#p495472

 

Let wel op ! Lang zonder rijden is geen optie aangezien de DPF niet meer kan worden geregenereerd als de klep niet meer werkt. Denk niet dat de DPF een lang leven tegemoet gaat op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update. Ik heb de defecte klep vervangen door een nieuwe en deze gevonden in Duitsland voor een fractie van de prijs.

Net geen 121 € betaald, BTW en verzending inclusief. Ik had het origineel VDO nummer opgesnord en dat scheelt al een stuk in prijs op zich. De tot hiertoe laagste prijs vond ik op www.autoteilemann.de :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden