Ga naar inhoud
  • 0

Welke bandenmaat om 18inch??


Sander Wa Oars

Vraag

Hallo mannen,

 

Wat voor bandenmaat zouden jullie om 18inch velgen gooien??

 

Rij nu zelf met 215/40 banden op een 8x18 velg, en dat vind ik wel mooi staan. Beetje getrokken.

 

2153518passat3bg.jpg

 

Het handigste is natuurlijk 1 maat, maar zijn er ook nog mensen die met 2 maten rond rijden?? (voor/achter)

 

Graag advies/mening van jullie 8-)

 

 

 

Ga binnenkort misschien bezig met ander setje velgen.............. :mrgreen: Vandaar deze vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind de velgen die je nu hebt ook erg mooi hoor, Het verschil in verbruik is moeilijk in liter/100km uit te drukken, het merk en type band spelen hier ook nog een rol in.een vriend van me heeft een passat tdi en die is van velgen veranderd. het verschil in bandenmaat is van 195 naar 225 een verschil van 3 cm per band dus en het verschil in gemiddeld verbruik is ongeveer van 5,4l/100km naar 5,7l/100km. dat verschil scheelt je bij de huidige brandstofprijs en 30dkm/jaar 117 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik vind de velgen die je nu hebt ook erg mooi hoor, Het verschil in verbruik is moeilijk in liter/100km uit te drukken, het merk en type band spelen hier ook nog een rol in.een vriend van me heeft een passat tdi en die is van velgen veranderd. het verschil in bandenmaat is van 195 naar 225 een verschil van 3 cm per band dus en het verschil in gemiddeld verbruik is ongeveer van 5,4l/100km naar 5,7l/100km. dat verschil scheelt je bij de huidige brandstofprijs en 30dkm/jaar 117 euro.

 

 

225/40/18 zou ik erop leggen dat komt het best overeen met de originele maat i.v.m de kilometer afwijking en ik denk dan dat je de 117 euro meer verbruik niet eens haalt.

ik had 195 en nu 225 en reed 18.7/1L als ik thuis kwam van mijn werk en nu 18.4of5/1L

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het verbruik is dus te verwaarlozen.

 

 

 

 

:?: Hoe zou het staan met 225/40 achter en 215/40 voor???

 

Let wel op, je ESP gaat dit niet grappig vinden, het verschil tussen de omloop snelheid van de banden voor en achter (links/rechts) wordt o.a. gebruikt om te bepalen of je slipt of niet.

 

Zou zelf voor 225/40 gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

inderdaad opletten met de esp of asr ik heb nu momenteel 215/35/18 vooraan en achteraan 225/35/18 en heb er nu geen problemen mee, had een tijd geleden de 215 vanachter gelegd omdat ik er toch 225/40 op wilde gaan leggen en m'n auto gaf vanzelf gas als enzn even daarna met m'n 20" moest ik elke keer bij vertrek de asr afzetten om te kunnen rijden( daar lag 225/30/20 en 245/35/20 op ) nu gaan volgende week de 225/35 naar voor en achtraan komt 225/40 te liggen want die 215/35 trekt op niets onder een passat :embarassed: , zelfs als er 3 bar druk opstaat lijkt het nog steeds alsof je met een lekke band rijdt :? en de auto komt zelfs een heel stuk lager uit dan op m'n 15" wielen. Met de de 225/35 krijg ik trouwens maar net de achterste wielkasten gevuld :lol:

ik zou het bij 40 hoog houden, de mijne is nu zo op 35 hoog dus

p1930145.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je bent niet verplicht om 1 maat te houden, de afwijking mag gewoon niet te groot of raar worden, heb nu sinds gister de 225/35 naar voren gelegd en achteraan 225/40 laten leggen en heb er nu ook geen problemen mee. Je moet gewoon zorgen dat de achterste banden niet meer omwentelingen gaan maken dan de voorste ( dan raakt de asr helemaal in de war en gaat vanzelf gas geven enz ), en dat de voorste niet overdreven meer omwentelingen maken dan de achterste wielen ( je kan gerust wat verschil hebben, maar je auto mag gewoon niet gaan denken dat je een burnout aant doen bent terwijl je gewoon aant het rijden bent )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gaat volgens mij wel hoor, heb zo ook rondgereden Wel op 215/35 en 225/35 maar verschil blijft hetzelfde volgens mij

 

Maar heb nu vooraan 35 hoog en achteraan 40 en merkte niet echt verschil totdat ik gisteren een stuk echt snel ging rijden ( 180 ofzo ), dan gaan de lampjes van asr en abs op het dash aan :? , maar zo'n snelheden rijdt je toch normaal nooit, was bij mij nu puur om het uit te proberen .

 

Maar zelfde hoogte verschillende breedte kan dus geen kwaad volgens mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idd opletten met asr/esp

ik had 18ers gekocht met 225/40, maar doordat ik heel laag wil gaan ging ik 215/35 errond leggen.

ik had voor een zotte prijs zgan banden gehaald en vooraan al laten rondleggen.

vooraan 215/35 en achter 225/40

eens boven de 60-70kmh hield de passat constant in van snelheid.

Garagist vertelde me dat het evengoed kan(zoals hierboven al gezegd) dat je wagen uit zijn eigen gasgeeft.

1 maat houden dus

 

Ik zou gewoon rondom 215/35 leggen, staat op een 8J zeker niet extreem getrokken. Maat van me heeft dat op zijn rs6'n onder zijn passat.

Ik heb 8.5J met 215/35 en staat goed getrokken, maar ook niet extreem. Ideaal om plat te rijden

En ik moet zeggen dat met deze bandenmaten mijn verbruik serieus gezakt is, dus een win-win situatie :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar zelfde hoogte verschillende breedte kan dus geen kwaad volgens mij

 

 

De hoogte van de band wijkt wel af met een 215 of een 225 band. De hoogte is namelijk het percentage van de breedte.

 

omtrek van 215/40/18 is 197.67 cm

omtrek van 225/40/18 is 200.18 cm

 

verschil van 1.27%

 

omtrek van 215/35/18 is 190.91 cm

omtrek van 225/35/18 is 193.11 cm

 

verschil van 1.15%

 

En met 215/35/18 voor en 225/40/18 achter, kom je je met een groter verschil van 4.86% :wink:

 

 

Allemaal handig om te weten maar het meest handig is toch wel om 1 bandenmaat rondom te houden, gezien de ervaringen hier. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar zelfde hoogte verschillende breedte kan dus geen kwaad volgens mij

 

 

De hoogte van de band wijkt wel af met een 215 of een 225 band. De hoogte is namelijk het percentage van de breedte.

 

omtrek van 215/40/18 is 197.67 cm

omtrek van 225/40/18 is 200.18 cm

 

verschil van 1.27%

 

omtrek van 215/35/18 is 190.91 cm

omtrek van 225/35/18 is 193.11 cm

 

verschil van 1.15%

 

En met 215/35/18 voor en 225/40/18 achter, kom je je met een groter verschil van 4.86% :wink:

 

 

Allemaal handig om te weten maar het meest handig is toch wel om 1 bandenmaat rondom te houden, gezien de ervaringen hier. :lol:

 

Klopt helemaal wat je zegt, maar met die maten heb ik rondgereden, en merkte pas iets met snelheden vanaf 160 en meer, als je normaal rijdt kan je naar mijn menig vooraan gerust een maatje smaller nemen dan achterraan.

 

Maar ik heb ondertussen 4x 235/35/19 erop liggen, en bij 35 hoog merk je dus amper als je met een platte band aant rijden bent ( achteraan dan ) :? ik was blijkbaar een heel stuk op de velg naar huis gereden zonder het te weten :lol: , gelukkig velg niet geraakt ( volgens mij dankzij het maatje breder van rubber ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zit een beetje met het zelfde probleempje,

heb velgjes gekocht ook 18 inch en liggen nu 235 40 banden op en moet er 2 vervangen,

nu was ik aan het denk om daar ook 225 40 op te laten leggen en deze voor te leggen en de 235 achter,

totdat ze beide versleten zijn en dan alle 4 te vervangen door 225, is dit verstandig?

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@seffens: even ter aanvulling, jouw 235-ers zijn inmiddels al wat versleten en daardoor wordt de afrolomtrek kleiner. In jouw geval zou het dus wellicht zonder problemen kunnen naast nieuwe 225-ers. Ik zou wel even wat voorzichtiger rijden zolang er 2 verschillende maten onder liggen, zodat je niet in het grensbereik van ABS en EPS komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden