Ga naar inhoud
  • 0

Origineel Bi-Xenon lichtbeeld probleem!


Caravelle

Vraag

Op het forum lees ik al een tijdje mee.

Leuke onderwerpen en veel mooie tips en trucs!

 

Omdat ik de oplossing voor mijn probleem alleen niet ben tegen gekomen hierbij een nieuw topic.

 

De VW Passat 2.0 TDI 125 kw DSG uit 2006 is dit jaar in Duitsland gekocht en op NL kenteken gezet.

Rijden doet de auto prima, over het lichtbeeld van de originele Bi-Xenon lampen ben ik minder tevreden.

Uit de onderhoudshistorie is gebleken dat in 2009 de linker Bi-Xenon lamp unit is vervangen onder garantie.

Verder is er voor zover ik weet geen Xenon onderhoud geweest.

 

Ik heb een aantal foto’s gemaakt van het lichtbeeld op de weg in het donker.

Het stoort mij voornamelijk dat er duidelijke vlekken zichtbaar zijn, donker en licht.

Ook geeft het lichtbeeld geen mooie strakke lijn op een muur.

 

De dealer gaf als optie de lampen te vervangen, kosten 160 euro p stuk excl. montage.

Ook kan het zijn dat de lampen niet juist bevestigd zijn of wat los zitten.

Dit heb ik zelf inmiddels gecontroleerd door de gehele voorbumper los te halen en de xenon lampen opnieuw

vast te klikken. Met dank aan dit forum voor een handige handleiding overigens!

 

Erg veel heeft dit niet geholpen, het lichtbeeld is wel iets anders maar nog steeds niet perfect.

Ook denk ik niet dat het vervangen van de lampen de oplossing zal zijn.

 

Foto’s van voor en na het opnieuw vastklikken heb ik gemaakt om het kleine verschil te kunnen zien.

 

Begin situatie, foto genomen uit de auto:

08042011319.jpg

 

Foto genomen buiten de auto boven het raam:

08042011320.jpg

 

Foto genomen na het opnieuw vastklikken van de lampen:

30042011334.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Ik heb zelf het idee dat de lichte vlek iets is opgeschoven.

Heb nog niet de tijd gehad om een nieuwe foto te maken van het lichtbeeld op een muur.

 

Wie heeft er een idee? Ik hoor het graag.

Is het de Xenon lamp, is het de lamp unit of de lens die dit minder mooie lichtbeeld veroorzaakt?

 

Wellicht kan iemand een paar foto’s plaatsen van het lichtbeeld van de originele Bi-Xenon zoals het wel hoort te zijn.

Daar ben ik wel benieuwd naar.

8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het ziet er toch naar uit dat de rechtse lamp niet op z'n plaats zit... Die witte vlek, en de lijn tussen licht/donker loopt naar onderen ipv naar boven...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

afgezien van de vlekken... is de linker lamp niet erg roze? Kan betekenen dat deze aan het slijten is... Tenminste, dat is mij verteld.

 

Bij aftermarket xenon, maar ook halogeen lampjes die verkeerd geplaatst zijn, krijg je ook zo'n raar beeld omdat de spiegel die in de koplamp zit, of in dit geval dan de lens, een verkeerd brandpunt heeft waardoor het licht niet gespreid wordt, maar gecentreerd...

 

Ik ken dit probleem van wat Movingheads die ik voor mijn werk gebruik. Deze gebruiken MSD250/2 lampen. Als deze lampen niet goed in het midden van de spiegel/reflector zit, krijg je ook zo'n raar beeld.

 

Denk dus dat dreke gelijk heeft (aangezien hij zijn passat compleet verbouwd en verbeterd heeft0.... Over de lijnen kan ik niks vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heeft het misschien te maken met de instelling voor rechts of links rijden? In de MFA kan ik dat namelijk instellen en dan zie je het lichtbeeld veranderen. Staat bij mij onder Automat. licht.

 

Dat durf ik niet te zeggen. Het lichtbeeld zoals het nu is lijkt mij ook niet juist in links rijdende landen...

 

Hier heb je een foto van het lichtbeeld van OEM xenon..

 

[attachment=0]DSCI1607.jpg[/attachment]

 

grtz, dre

 

Bedankt voor de foto, dat ziet er duidelijk uit.

Heb je er ook nog 1 van op het wegdek?

 

afgezien van de vlekken... is de linker lamp niet erg roze? Kan betekenen dat deze aan het slijten is... Tenminste, dat is mij verteld.

 

Bij aftermarket xenon, maar ook halogeen lampjes die verkeerd geplaatst zijn, krijg je ook zo'n raar beeld omdat de spiegel die in de koplamp zit, of in dit geval dan de lens, een verkeerd brandpunt heeft waardoor het licht niet gespreid wordt, maar gecentreerd...

 

Ik ken dit probleem van wat Movingheads die ik voor mijn werk gebruik. Deze gebruiken MSD250/2 lampen. Als deze lampen niet goed in het midden van de spiegel/reflector zit, krijg je ook zo'n raar beeld.

 

Denk dus dat dreke gelijk heeft (aangezien hij zijn passat compleet verbouwd en verbeterd heeft0.... Over de lijnen kan ik niks vertellen.

 

Tja, dat is probleem 2. De lampen hebben niet dezelfde kleur dus ik denk ook aan slijtage dan wel inbranden.

Bij het vervangen van 1 Xenon lamp krijg je volgens mij altijd kleurverschil.

Misschien is dat wel een keer gebeurt, al kan ik dat niet terug vinden.

 

Ik wil eerst met de 2 bestaande lampen het lichtbeeld goed hebben.

Het eventueel vervangen van de lampen kan later wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog een foto van op de weg, maar genomen tijdens het rijden en niet scherp... 't is gewoon één grote witte vlek. geen kleurschakeringen of donkere vlekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb nog een foto van op de weg, maar genomen tijdens het rijden en niet scherp... 't is gewoon één grote witte vlek. geen kleurschakeringen of donkere vlekken...

 

Oke. Bedankt, ik ga binnenkort nog een keer proberen de lamp opnieuw te bevestigen / vast te klikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het beeld van de foto van Dreke is erg duidelijk, zo ziet het er bij mij ook uit. Twee maal een V met een grote openingshoek, waarvan de linker helft horizontaal ligt.

 

Een foto vanaf de weg is vaak erg onduidelijk en/of moeilijk goed te maken. Eigenlijk zitten er geen lichtvlekken in het beeld. Wat wel goed te herkennen op de weg is dat het lichtbeeld zeer scherp is afgetekend. De overgang van licht naar geen licht aan het einde van de lichtbundel is vrij abrupt. Staan je lampen te laag, dan kan dat daarom erg hindelijk zijn. Vanweg het hoge contrast tussen wel en geen licht vallen de details in het donker weg en zie je daar weinig of niks.

Mijn lampen stonden eerst te laag, ze staan nu wat hoger en het is weer helemaal top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het beeld van de foto van Dreke is erg duidelijk, zo ziet het er bij mij ook uit. Twee maal een V met een grote openingshoek, waarvan de linker helft horizontaal ligt.

 

Een foto vanaf de weg is vaak erg onduidelijk en/of moeilijk goed te maken. Eigenlijk zitten er geen lichtvlekken in het beeld. Wat wel goed te herkennen op de weg is dat het lichtbeeld zeer scherp is afgetekend. De overgang van licht naar geen licht aan het einde van de lichtbundel is vrij abrupt. Staan je lampen te laag, dan kan dat daarom erg hindelijk zijn. Vanweg het hoge contrast tussen wel en geen licht vallen de details in het donker weg en zie je daar weinig of niks.

Mijn lampen stonden eerst te laag, ze staan nu wat hoger en het is weer helemaal top!

 

Juist, dat punt herken ik wel. Dat heb ik op mijn motor ook die een lens koplamp heeft.

Of de afstelling juist is weet ik niet, daar laat ik later nog een keer naar kijken.

In het donker is het licht dat wel goed op de weg komt er prettig aan de ogen en mooi fel.

Ook op verkeersborden is duidelijk te zien dat er Xenon aan staat!

 

23042011330.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Met de credits voor VW voor dit prachtige systeem om een lampje te verwisselen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch maar even een update.

Ik heb er 2 nieuwe Osram lampen in gezet en het lichtbeeld is nu goed.

Het kleur verschil is ook weg.

 

De rechter xenon lamp zat niet goed achter de lens en bleek ook beschadigd te zijn.

Heb geen foto bij de hand maar het zwarte buisje die parallel loopt aan de lamp was gebroken.

 

Wat een verschil in het donker zeg!

 

09082011454.jpg

 

Toch bedankt voor de tips en het meedenken!

 

Oja, bij de dealer had dit grapje mij ongeveer 170 euro per lamp excl. inbouwen gekost. :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Toch handig hè, als je zelf wat kan.

Moeten de lampen er echt af om een lampje te wisselen?

Gelukkig zijn de mijn net nieuw.

 

Ja jammer genoeg wel.

De voorbumper moet los, vervolgens de koplampen demonteren en pas dan kun je bij de lampen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden