Ga naar inhoud
  • 0

Hoog olieverbruik en onregelmatig lopen in lage toeren


fwschoon

Vraag

PASSAT TDI 2.0 (DSG) 2005

 

Mijn auto kent een hele historie die ik jullie deels wil besparen.

 

In elk geval heb ik sinds afgelopen oktober een gereviseerde motor in mijn auto laten zetten. Aanleiding was een (fors) probleem met de oliepomp, met alle gevolgen van dien.

 

Nu rijd ik een aantal maanden in de auto, en sindsdien al waterpomp (garantie), turbo, en EGR moeten vervangen.

 

Wat me verder opvalt aan mijn auto is dat hij veel olie verbuikt (1L op 1000km), veel rook ontwikkeling (moeilijk te zeggen of het zwart of blauw is).

Daarnaast merk ik dat bij lagere toeren de motor niet lekker loopt. Het lijkt wel of hij niet genoeg brandstof krijgt, bij meer gas gaat hij soepel lopen en maakt hij ook minder geluid.

 

Zoals jullie merken, veel problemen met de auto. Ik heb de keuze wegdoen / revisiemotor gemaakt....maar sindsdien nog niet veel geluk.

 

Hebben jullie enig idee waar ik dit moet (laten) zoeken?

 

Binnenkort gaat ie weer naar de garage. Vorige keer hebben ze even de verstuivers uitgelezen, maar die leken normale waardes te tonen.

 

 

gr.

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat klinkt toch niet goed, 1 liter op 1000 km is te veel voor dit blok. Het klinkt alsof je het beruchte tandempompprobleem hebt gehad. Wat ik nu hoor lijkt toch ook weer op die tandempomp te wijzen, al ben ik daar absoluut niet deskundig in.

Ik weet niet wie de reparaties voor jou heeft gedaan tot nu toe, maar wellicht is het zinvol om de auto eens te laten checken door bijvoorbeeld JB-autoservice in Dieverbrug. Die rekent schappelijke prijzen en is absoluut deskundig wanneer het over VW-diesels gaat.

 

EDIT: Giromaat was me voor, maar we denken gelukkig de zelfde richting op :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gezocht op tandempomp, en zie er veel verhalen over.

Ik ga het na laten kijken, en laat het weten.

 

Het zou me niets verbazen als het iets dergelijks is. Al het andere is volgens mij al vervangen.

 

Ik heb nog eens goed naar de motor geluisterd. Hij loopt in lage toeren niet lekker, moeilijk te omschrijven rauw / ligt ratelend komt wellicht het beste in de buurt. Hopelijk idd de tandempomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Morgen gaat de auto naar de garage.

Afstelling van de d-riem is zo uit te lezen met vagcom?

 

Ben erg benieuwd wat ze vinden.

Waardes van verstuivers waren vorige keer goed. Zoals ik het begrijp moeten ze kijken

Naar tandempomp en d-riem.

 

In elk geval dan. Altijd handig om extra tip te geven aan de garage.

Thanks ik laat t weten wat ze vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Overigens, ik moet de vraag nog stellen bij de garage, maar wat zijn eventuele gevolgen? Moeten nu meer onderdelen vervangen of schoongemaakt worden (naast de brandstoffilters)?

Ik heb ergens anders op dit forum gelezen dat het uiteindelijk gevolgen kan hebben als je er niet op tijd bij bent, de vraag is natuurlijk hoever was ik...wat moet er meer nagekeken worden?

 

Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is een bekend probleem, ook bij Volkswagen. Ik zou dus ook van ze verwachten dat het hele blok wordt nagelopen. Als ik me niet vergis kan gevolgschade bijvoorbeeld in slijtage van de nokkenassen zichtbaar zijn, maar er zijn op dit forum mensen die daar veel beter van op de hoogte zijn, wellicht melden die zich nog in dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even over de symptomen, bij een kapotte tadempomp komt het olie niveau toch juist op?

maw erg lekt brandstof naar de olie kant toe wat weer leidt tot schade aan oa nokkenas door te schrale smering.

Dit voor mijn beeldvorming, tot nu toe heb ik het zo begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan inderdaad wel maar is niet doorslaggevend volgens mij. Als hij daarnaast wat olie verbruikt kan het peil constant blijven of zelfs zakken. Volgens mij gaat het ook om hele kleine hoeveelheden.

Dat de motorolie in de diesel terechtkomt is volgens mij in principe ook mogelijk maar zal denk ik niet gauw gebeuren omdat de brandstofdruk in de pomp vele malen hoger is dan de motoroliedruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na vervanging van de tandempomp stinkt de auto minder, olieverbruik is nog moeilijk te zien, maar hij loopt wel zuiniger.

 

Wat me nog wel opvalt is dat het schokken, het bokken, met name bij een koude motor nog niet weg is.

Misschien moet ik nog even geduld hebben, er zit nog cleaner in de tank.

Maar ergens denk ik dat ik dat het probleem niet helemaal weg is.

 

Iemand idee waar ik naar moet laten kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee is niet te meten denk ik, hij pompt de brandstof niet goed is mij verteld als er olie in komtvanuit de tandempomp.

Zeker als je olie "vervuiling| bevat blijkt dit slecht te zijn. ik heb ook getwijfel maar wilde van het probleem af dus is wel vervangen maar ook destijds problemen gehad met een verstuiver die toen opeens geen problemen had nadat men het had verzet van cyl 3 naar 2 maar na 3 maanden viel hij toch uit

dus ja zou kunnen dat dit ook bij jou speelt Meldt je bij de VW aftersales man en klaag klaag ( bij mij hielp dit kreeg 50% retour van de pompverstuiver, helas niet voor de tandempomp maar er zijn mensen die wel iets hebben terug gekregen (coulance)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Na vervanging van de tandempomp stinkt de auto minder, olieverbruik is nog moeilijk te zien, maar hij loopt wel zuiniger.

 

Wat me nog wel opvalt is dat het schokken, het bokken, met name bij een koude motor nog niet weg is.

Misschien moet ik nog even geduld hebben, er zit nog cleaner in de tank.

Maar ergens denk ik dat ik dat het probleem niet helemaal weg is.

 

Iemand idee waar ik naar moet laten kijken?

 

Dit heb ik precies hetzelfde gehad, nadat de egr afgedopt was geen last meer van gehad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat zeg de dealer ik neem aan dat deze ook op de hoogte is van de klacht.

Dus als zij iets adviseren te vervangen en het probleem wordt niet opgelost dan hebben ze een verkeert item vervangen en zou ik ze er op aanspreken

heb je de auto wel eens laten uitlezen?

 

Ik zie je woont in ijselstein, wonen daar geen forum leden met vagcom?

Anders kan je bij mij de auto laten uitlezen tiel is niet ver

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden