Ga naar inhoud
  • 0

Dynaudio


Starred

Vraag

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Iemand ervaring met het optionele Dynaudio systeem in de Passat? De moeite waard?

Ben ook wel benieuwd hoe goed dit is in vergelijking met bijvoorbeeld de B&O versie die verkrijgbaar is voor de Audi A4

Ik verwacht dat het B&O systeem beter is, simpelweg omdat het duurder is. Het Dynaudio is een enorme verbetering van het standaard of VW-soundsystem. Het is gewoon een zeer goed geluidssysteem, beter kan altijd, maar ook duurder.

Persoonlijk vindt ik met name de tweeters de beperkende factor, de rest van het systeem is echt goed. Het klinkt wat 'hard', wat duits hoog zullen we maar zeggen. Trebble wat tweaken helpt wel iets, maar het is daarmee geen high-end.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Iemand ervaring met het optionele Dynaudio systeem in de Passat? De moeite waard?

Ben ook wel benieuwd hoe goed dit is in vergelijking met bijvoorbeeld de B&O versie die verkrijgbaar is voor de Audi A4

Ik verwacht dat het B&O systeem beter is, simpelweg omdat het duurder is

 

De A4 is nu als B&O-line te bestellen, waarmee je voor E790 een B&O systeem krijgt. Dus qua prijs is Dynaudio niet goedkoper

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Iemand ervaring met het optionele Dynaudio systeem in de Passat? De moeite waard?

Ben ook wel benieuwd hoe goed dit is in vergelijking met bijvoorbeeld de B&O versie die verkrijgbaar is voor de Audi A4

Ik verwacht dat het B&O systeem beter is, simpelweg omdat het duurder is. Het Dynaudio is een enorme verbetering van het standaard of VW-soundsystem. Het is gewoon een zeer goed geluidssysteem, beter kan altijd, maar ook duurder.

Persoonlijk vindt ik met name de tweeters de beperkende factor, de rest van het systeem is echt goed. Het klinkt wat 'hard', wat duits hoog zullen we maar zeggen. Trebble wat tweaken helpt wel iets, maar het is daarmee geen high-end.

 

Hhmm... ik vind B&O dus complete rotzooi, evenals Bose. Voor zowel huiskamergebruik als in de auto. Er zijn legio speakers die veel meer defintie hebben en minder marketing om het zo maar te zeggen.

 

En de aanname dat iets beter is omdat het simpelweg duurder is, lijkt mij wel een beetje vreemd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn genoeg 3C'ers met posts op het forum inz. Dynaudio of alternatief. Nadeel kan zijn dat voor Dynaudio voor versterker bekabeling moet worden aangelegd.

Ik ben zelf erg tevreden al vind ik de bron RCD 510 (met Gateway 100) wat mager van geluidskwaliteit tov versterker en speakers. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind m'n Dynaudio gewoon puur klinken... Geen "BOEM-BOEM", maar gewoon een diepe bass, zuivere middentonen en een helder hoge toon. Volgens sommigen klinkt het beter dan de Bose van Audi, maar ja... smaken verschillen.

Inbouw is inderdaad veel werk - alle speakers zijn afzonderlijk aangestuurd, dus aan de voordeur 3x2 draden, aan de achterdeur 2x2 draden... Maar het resultaat mag er best wezen.

En ja, het is een kwestie van smaak... we vinden ook niet allemaal dezelfde vrouwen mooi. Gelukkig maar...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou voor Dynaudio gaan. Heb daar zelf betere ervaringen mee. B&O was vroeger erg goed maar is de trend van BOSE gaan volgen. Ik heb de 3-2-1 setjes á 1295 euro van BOSE wel eens open gehad en schrok toch wel van wat ik tegen kwam. De speakers zijn niks waard. puur prut. En dat ruimtelijke geluid krijg je doordat ze digitaal, fase-fouten in het geluid maken. Hierdoor mis je bepaalde frequentie gebieden en lijken sommige tonen van de zijkant te komen. Een soort van manipulatie techniek.

 

Ik zou mij kunnen voorstellen dat B&W ook wel leuk zal klinken in de auto. Als ik mij niet vergis levert Jaguar dit in onder meer de XJ en XF.

 

Een technicus die ik ken had in zijn transporter een aantal oude Philips speakers verwerkt. Het geluid was waanzinnig !! Die speakers doen vaak niet onder voor moderne (als je naar het echte vermogen kijkt) en klinken vaak een stuk natuurlijker. Ze zien niet groen of blauw en glimmen ook niet maar hebben nog een echte papieren conus waardoor het laag strak maar toch muzikaal overkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb destijds voor thuis gekeken naar een BOSE 3-2-1 set, geluid viel mij zwaar tegen. NIet in balans en absoluut geen high-end o.i.d.

 

Toevallig kon ik een setje van Harmann Kardon kopen Lijkt op de HS250 maar dan met zwaardere sub. Dit vind ik persoonlijk beter klinken dan die bose...

 

B&W zal idd veeel beter zijn, niet omdat het veeel duurder is, maar omdat het gewoon veeeel meer high-end is!

 

Jammer dat ENERGY (o.i.d.) geen ICE maakt.... maar dan betaal je waarschijnlijk voor de audio ongeveer de helft van je auto extra....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

natuurlijk heb je in de auto veel meer omgevingsgeluid tijdens het rijden, daar moet de audio al "overheen" maar de kwaliteit van de carhifi kan volgens mij net zo hoog zijn.

 

Daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat je in je auto tijdens het rijden net zo high-end geluid kan hebben als thuis, maar je kunt het zeker wel benaderen. Als je rijdt heb je dan wat meer last van rijwind en afrol geluid e.d. maar dan zet je m maar wat harder :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

oh zo, nee, daar durf ik verder ook niks over te zeggen omdat ik dit nog nooit bewust in een auto gehoord heb. Dan nog is het heel afhankelijk van de persoonlijke smaak.

 

Robert schreef hierboven iets over de 3.2.1 set over faseverschuivingen.

Heb vandaag wat geexperimenteerd in Logic (programma van Apple) Dit is een soort van digitale/softwarematige studio.

Het FX genaamd "spreader" simuleert eigenlijk hetzelfde als Bose doet (denk ik) je kunt met dat effect op 12 verschillende manieren bepalen hoe het geluid "gespreid" wordt. Ben er achter dat dit effect niks anders doet dan met de fases/sinus "speelt? Als je een stereo geluid nog breder wilt laten klinken, verschuif je de fase een halve sinus en het geluid lijkt veel meer stereo, maar dat komt door dat fase-gat. (ik heb het even in mijn eigen woorden omschreven, zou niet weten of ik dit officieel zo mag/kan noemen hoor)...

 

Het is natuurlijk stukken duidelijker als ik dat zou kunnen laten horen, maar dat gaat niet zo heel makkelijk.

 

Wel grappig dat Robert dit nog even zei, moest daar vanochtend even aan denken.

 

Grote oplichters bij Bose dus :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is maar net wat je mooi vindt...Ik heb de 901's van Bose met de actieve equalizer van Bose toch altijd een lekkere set gevonden voor 'top 40' muziek. In menigeen horecagelegenheid hangen deze speakers en geven een warm geluid. Maar 't is geen high end...Makke van deze Bose's is dat er bijna geen middengebied is. Dat kan ook niet anders als je kijkt naar opbouw van drivers.

 

Voor het betere 'boem-klap' werk heb ik ook nog 601's gehad op een Denon DJ-set. Daar heb je geen aparte sub bij nodig...:lol:. Maar ook hier geen middengebied. Sluit ze niet aan op bijv. een Yamaha versterker, want dat klinkt ijskoud. Op een zwaardere Denon klinken ze wel lekker. Maar ook hier geen middengebied.

 

In de jaren '90 was Bose veel populairder; had natuurlijk ook alles te maken met de muzieksmaak en techniek van toen. Vandaag de dag breek je je nek over de vloerstaande speakers van zeg 2-4k...En ja die klinken wel voller.

 

Ik denk dat Bose zich een beetje heeft verslikt door in te zetten op de compacte systemen. Het is never nooit mogelijk om zonder klankkast een goede, volle klinkende speaker te maken. Daar zit met name die marketingmachine achter. Maar ja, met name moeders de vrouw wil geen staande speakers in huis. In dat segment scoren ze dus goed. Nou, dan heeft mijn vriendin mooi pech... :lol:.

 

Overigens vind ik ook weinig mid in de Dynaudio zitten, maar als compleet systeem klinkt het prima! Omdat een auto een goede akoestische ruimte is, is het makkelijker om hier een puik stuk geluid uit te halen. Is immers een kleine 'afgesloten' ruimte. Een woonkamer is net iets lastiger, zeker als de oppervlakte wat groter is en afwijkende vormen heeft...'Tis niet voor niets dat Dolby Audyssee wordt ingesteld met luisterpositie-gevoelige microfoons. En dan begint de ellende met het handmatig fine-tunen...Doe het mooi geen tweede keer meer!

 

En de verstokte Audi-rijders zijn ook niet echt dol op het B&O systeem. Die vinden het vorige systeem beter klinken, maar Audi vindt het imago van B&O beter aansluiten...Ook marketing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het gaat gewoon puur om de verkoopcijfers, audi is te exclusief voor bijv JBL. De X6 van mijn oom heeft Infinity geloof ik. (of is dat B&W? Zou wel toevallig zijn :wink:). Hij heeft geen verstand van geluid en moest laten horen hoe "hard" het wel niet kon. Maar dat was een uitstekend voorbeeld van slechte balans. Zet je subs te zacht t.o.v. de tweeters en je gaat lopen.

 

Ronald, kun je bij je RNS510 niet een X-over bepalen? Als je een bepaald gebied "zwak" vindt, kun je dat gebied proberen te zoeken dmv je x-over punt te verschuiven of evt. op een "zwak" punt een paar Db extra geven.

Of wordt de Dynaudio door vast filters gestuurd?

 

Het is wel waar wat je zegt vwb 2.1/5.1 systemen... die hebben nooit de "ballen" als een goede 2.0. Heb me hier ook een beetje op verkeken met m'n Harmann Kardon (wat overigens ook geen echt High-end set is). Ik dacht dat als je 1 subwoofer (250watt) in de kamer plaatst in een hoek, het laag in principe overal redelijk gelijk moet zijn, maar dat is dus niet zo. Zat te denken om voor de fun een zelfde subwoofer erbij te halen en de floorstands daar een op te zetten. Dit werd mij afgeraden door een specialst..

Probleem met een 2.0 systeem is dat je alweer een hele goede versterker nodig hebt (Thule bijv.) en dan speakers.... en dan nog is het hele zooitje afhankelijk van de ruimte idd. Voor een redelijke versterker ben je zo €1000,- kwijt en dan idd 2-4k voor de luidsprekers.

 

Als ik thuis genoeg druk wil hebben, pak ik de installatie die ik voor de band gebruik wel een keer uit. Deze moet tot 2000man in een feesttent o.i.d. kunnen trekken (is heel relatief wat ik nu zeg).... past alleen niet in de woonkamer :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Dynaudio heeft net als ieder ander VW systeem 3 smaken: hoog, midden & laag. Als ik de mid wat hoger inzet, dan gebeurt er wel wat, maar met name in het 'hoge' tonengebied. Geeft verder niet zo heel erg, want in de auto luister je meestal toch op 'achtergrondniveau' en dan valt het niet op. Maar met instrumentaal mis je toch 'iets'.

 

Wil je subliem laag zonder 'bonken' in je woonkamer? Ga 'ns shoppen voor de B&W PV-1. Wat een prachtsub:

http://www.whathifi.com/review/bw-pv1

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog nooit gehoord.... vind m'n HK ook niet "bonken", maar de verspreiding is gewoon niet wat ik er van verwacht had... bovendien is deze b&w sub bijna net zo duur als die HK set van mij... dus.... 3 x raden... dat vindt de vrouw niet goed :lol:

 

Je kunt bij Dynaudio de versterker met x-over dus niet instellen... jammer. Hier had Guy het ook al over, dat is de reden dat hij een andere radio heeft ipv de Dynaudio...

 

Kun je dat niet anders aansturen? Zijn toch wel genoeg mogelijkheden voor? Dat instellen hoor je officieel iig niet op de radio te doen maar op de controller....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
audi is te exclusief voor bijv JBL.

 

 

Dat is maar de vraag. JBL maakt ook high end speakers van 30.000 euro :wink:

 

En daar zijn er in Europa hoeveel van verkocht? Sony maakt speakers van 50k per stuk (het hout wordt op een eigen plantage gekweekt) en ook daar zijn er 0 van verkocht in Europa...JBL is mijn smaak al helemaal niet... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dynaudio is zeker niet slecht, het zijn de rns 'en die geen goede geluidsuitgang doorsturen, sluit zo een dynaudio set maar eens aan op bv ik geef mijn voorbeeld dan een pioneer avic of de nu reeds nieuwere modellen-----> dag en nacht verschil met de rns..

 

De equalizer van bv de avic is tienmaal meer instelbaar en 'tunebaar' de rns van vw....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar mag je zeker van zijn.... maar de RNS heeft ook z'n voordelen die de AVIC dan weer niet heeft.... en andersom.

 

Ik vind dat Dynaudio in kombinatie met de RNS er zeker wel mag zijn. En dat je ooit in een auto werkelijk een concertzaal kan imiteren, daar stel ik heel grote vragen bij. Daarbij komt nog : muziek is als vrouwen, de een z'n smaak is de andere z'n smaak niet (gelukkig)... en een compromis moet je altijd zoeken of vinden... De een zoek een BOEM-BOEM installatie,de ander heeft het voor klassieke muziek. Totaal verschillende smaak, totaal verschillende instellingen, doe dan maar goed voor iedereen als fabrikant...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden