Ga naar inhoud
  • 0

Aansluiten Versterker


Passat 2001

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij 99% van de versterkers kan dat niet.

 

Ze vreten te veel vermogen om ze via het elektrisch net van de auto te laten lopen.

 

Beste is een 15mm2 (of iets in de buurt van die dikte) kabel van de accu direct naar de versterker te brengen.

Je moet dan wel een zekering zo kort mogelijk bij de accu plaatsen.

 

Je kunt vanuit het motor gedeelte op meerdere manieren naar binnen komen...

Ik ben zelf langs de motor computer zeg maar (zwarte doos bij de bestuurders kant) gegaan...

 

En dan langs de bestuurderskant met de stroom draad... en langs de andere kant met de audio kabel.

De + sluit je aan op de + van de versterker... en de - sluit je aan op bijv. een bout van de gordels van de achterbank.

Meestal zit er een klein signaal kabeltje bij de audio kabel die sluit je aan op de antenna remote signal kabel (deze wordt vaker gebruikt om elektrische antennes te laten uitschuiven als de radio aan gaat) van de radio en op de versterker remote.

Dit kabeltje zorgt er dan voor dat als je je radio aan zet de versterker ook aan springt.

 

Probeer de zoek functie van ons forum maar eens dan vind je denk ik genoeg info.

Deze search funtie staat boven in.

 

Of klik maar op deze link :

http://www.vwpassat.nl/search.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit ook geprobeerd,

Maar ik kreeg geen gat gevonden om de kabel van de accu naar binnen te halen. Mijne zit dus gewoon ergens in de zekeringskast aangesloten en dit werkt prima. Heb nog geen vlammen gezien tot nu toe haha.

 

Versterker is overigens wel aangesloten door iemand die er verstand van heeft en niet door mijzelf, dus ik weet er verder niet veel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de zekeringkast kan je op een bepaalde klem ook de plusdraad zetten, mits niet te zwaar.

 

Heb momenteel ook (tijdelijk) mijn 2 versterkers op die plek aangesloten zitten. Is afgezekerd met een 150A zekering, en dat gaat zonder problemen. (zijn niet de lichtste versterkers..)

 

Indien het een lichte versterker kan je hem dus wel daarop zetten, maar optimaal is rechtstreeks op de accu. (wat ik nu in de winter dus even ga doen)

Meen overigens dat het klem 35 was, maar weet dit niet meer zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dus toch de plus van de versterker aangesloten onder mijn stuur. Achter de zekeringkast zitten 4 of 5 bouten met rode kabels. De plus heb ik op de 2e bout aangesloten. (ergens gevonden op de diverse forums) De control kabel heb ik aangeslopen bij de radio op de blauw witte kabel. Mijn versterker doet het, echter nu heb ik een elektronika probleem in de auto.

 

Zekering 14 floept er steeds uit, die is van de elec. ramen en de op afstand bedienbare deurvergrendeling. Plus de binnenverlichting en het daarop aangesloten elect. open dak functioneert niet meer.

 

Radio heb ik weer afgekoppeld, zekering vervangen maar het werkt nog niet.

 

Ik weet het, stom stom natuurlijk. Had m rechtstreeks op de accu moeten aansluiten.

 

Eing idee?

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Normaal gesproken is het een blauwe kabel (remote)

 

En de pluskabel v.a. de accu aftappen

in onze auto zit te veel eletronica daar moet je uit de buurt blijven anders krijg je storingen.

 

Heb jij gezien wat kan gebeuren, voor hetzelfde staat je auto in de fik.

 

Ik heb mijn pluskabel ookvanaf de accu liggen en niet bij realis in de buurt. De kabel komt binnen via de pedalen, boven zit een rubber.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd....

tis maar waar je voor kiest.... 10 min minder werk en het risico dat je straks een openbare bbq met VW logo hebt...

Of ff 10 mins meer werk en het meteen goed doen.

( en 10 mins is niet overdreven)

 

Kenny...

 

150A heb jij afgezekerd...?

En hoeveel kan die spannings rail aan daar beneden ?

Ik denk nl. dat 150 nl. niet echt meer iets beveiligd aan je bekabeling van je auto.

Daarbij hoop ik dat je dan behoorlijk dikke kabels hebt want anders branden je kabels al door voordat de zekering net warm begint te worden.

 

Even ter info...

De beveiligingen in een auto zijn meer ter beveiliging van de bekabeling en aansluitklemmen en andere apparaten...en minder voor de veiligheid van de mens (indirect natuurlijk wel tegen brand).

 

Maarjah... tis jullie eigen keuze.

 

En uhm... VissionRoy ik twijfel er niet aan dat iemand met vakkennis het bij jou zo heeft aan gesloten.

Maar hij weet dan zeker dat jou versterker niet zo zwaar is dat het problemen kan opleveren.

Het nadeel hiervan is dat mocht jij of een koper na jou een andere (zwaardere) versterker erin bouwen het wel problemen kan opleveren.

Dan ga ik zelf liever voor zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ReneR,

 

Ik heb een Genesis Q-100X 4 kanaals versterker, misschien dat het je iets zegt ? Is geen erg zware versterker.

Hij stuurt alleen mijn hoedeplankspeakers en mijn subwoofer aan.

 

De reden dat het zo aangesloten zit is omdat hij geen gat in het schutbord kon vinden om de kabel door te halen.

 

Desalniettemin is het allemaal toch goed voor 128dB....

Ik vind het dus prima zo :)

 

Maar ik moet nog wel een keer alles nakijken want mn speakers piepen .... misschien dat je ergens anders al had gelezen dat ik dat probleem heb. Hoe meer toeren ik maak hoe hoger de piep. En als ik stationair draai, dan knettert het.

Mijn vermoeden is dat de stroomtoevoer en de speakerkabels aan dezelfde kant liggen.

Zodra ik mijn dvd speler binnen heb gaat hij weer even terug naar de man die het aangesloten heeft om het allemaal goed te maken. En misschien als jullie een foto hebben van het gat waar jullie kabel door naar binnen komt dat hij het dan wel even goed kan maken voor me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kenny...

 

150A heb jij afgezekerd...?

En hoeveel kan die spannings rail aan daar beneden ?

Ik denk nl. dat 150 nl. niet echt meer iets beveiligd aan je bekabeling van je auto.

Daarbij hoop ik dat je dan behoorlijk dikke kabels hebt want anders branden je kabels al door voordat de zekering net warm begint te worden.

 

Even ter info...

De beveiligingen in een auto zijn meer ter beveiliging van de bekabeling en aansluitklemmen en andere apparaten...en minder voor de veiligheid van de mens (indirect natuurlijk wel tegen brand).

 

Maarjah... tis jullie eigen keuze.

 

 

Nee, de originele bekabeling naar de zekeringkast zal vermoedelijk geen 150A kunnen verwerken. Niet voor lang in ieder geval... De zwevende zekering is inderdaad 150A, en de plusdraad naar de buffer-elco achterin is 35mm² dacht ik.

 

Het is zoals je zelf zegt verre van optimaal, en was destijds ook als tijdelijke oplossing gedaan. (ik verwachte problemen hiermee, die echter uitbleven, en het dus iets langer zo liet zitten)

 

In de winter wordt de boel opnieuw ingebouwd, en ga ik een nieuwe elco plaatsen en meteen een 50mm² plusdraad trekken, die overigens wél op de accu komt. (die ik overigens ook vervangen wil)

 

Veiligheid voor alles, zoals je zelf al aangeeft. Uiteraard pas ik het gebruik van mijn installatie wel aan aan de manier van aansluiten. Zal nu dus nooit voor lange duur extreme vermogens gaan trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ReneR,

 

Maar ik moet nog wel een keer alles nakijken want mn speakers piepen

 

Jah dit heeft met de dynamo te maken...

Er zijn filters voor...

Maar ik denk dat je als je de + kabel (voeding) direct aan de + pool van je accu hangt het al voor een groot deel is verholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden