Ga naar inhoud

rotary/excenter aanschaffen


passat2010

Aanbevolen berichten

de haakse poetsmachine die jij noemt is waarschijnlijk een rotary

 

ik zou daar niet zomaar aan beginnen, beter is te starten met excenter en daarna je poetsskills verbeteren en overgaan op een rotary

 

Ik zeg niet dat het niet kan, maar wees je bewust van het vermogen van een rotary en de schade die je daarmee aan kan richten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kom anders eens bij mij kijken naar mn DAP 500 en alle pads, polishes, wax enz.

 

De DAP is een perfecte DA machine om je verslaving mee te starten!

 

hey thijs

 

ik maak graag is gebruik van je aanbod neem ik meteen je cdjes mee

zou je vrijdag morgen of zaterdag morgen kunnen?

 

en hoe ziet een excenter eruit dan?ik heb wel zo een ander machine.maar daar zitten 2 hoesjes bij een zachte en een wat hardere maar weet echt niet wat waar voor is.ik had deze gezien.

 

http://auto-diversen.marktplaats.nl/ger ... KgCAQAMC7e

 

gr roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt eenvoudig vaststellen of je met een rotary of een excenter te maken hebt door te kijken naar de beweging.

Klein truukje om dat vast te stellen: plak een klein stickertje (of maak met een alcohol stift een klein stipje) op de backingplate. Als dat plakkertje of stipje een rondje beschrijft bij het inschakelen van de machine is het een rotary, als het een meer willekeurig patroon is, en niet precies rond, dan kan het een (eventueel geforceerde) excentermachine zijn.

Je ziet aan de veel langere baan die het stipje aflegt dat de polijstende werking veel lichter is. Immers dat rondje van de rotary komt iedere keer weer voorbij op het zelfde punt. Je kunt je voorstellen dat de polijstende werking veel zwaarder is met een rotary. Als je zo'n ding van drie tientjes van de bouwmarkt hebt met twee van die handvatten dan is het een rotary, en nog niet eens een goede.

Edit: ik zie nu je link pas. Ben er vrij zeker van dat dit een rotary is, bij een excenter zie je vaak een gewichtje om de as die de excentrische beweging maakt. Dat gewichtje ontbreekt op deze machine. Daarbij is de as M14 en dat is een standaard maat voor een rotary backingplate. Ik kan niks zeggen over de kwaliteit van deze machine, wél wil ik je waarschuwen om als leek met een rotary aan de slag te gaan. In een ongunstig geval kun je binnen één seconde onherstelbare schade aan de lak toebrengen. Met een DAP 500 of 900 kun je dat nagenoeg niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt eenvoudig vaststellen of je met een rotary of een excenter te maken hebt door te kijken naar de beweging.

Klein truukje om dat vast te stellen: plak een klein stickertje (of maak met een alcohol stift een klein stipje) op de backingplate. Als dat plakkertje of stipje een rondje beschrijft bij het inschakelen van de machine is het een rotary, als het een meer willekeurig patroon is, en niet precies rond, dan kan het een (eventueel geforceerde) excentermachine zijn.

Je ziet aan de veel langere baan die het stipje aflegt dat de polijstende werking veel lichter is. Immers dat rondje van de rotary komt iedere keer weer voorbij op het zelfde punt. Je kunt je voorstellen dat de polijstende werking veel zwaarder is met een rotary. Als je zo'n ding van drie tientjes van de bouwmarkt hebt met twee van die handvatten dan is het een rotary, en nog niet eens een goede.

Edit: ik zie nu je link pas. Ben er vrij zeker van dat dit een rotary is, bij een excenter zie je vaak een gewichtje om de as die de excentrische beweging maakt. Dat gewichtje ontbreekt op deze machine. Daarbij is de as M14 en dat is een standaard maat voor een rotary backingplate. Ik kan niks zeggen over de kwaliteit van deze machine, wél wil ik je waarschuwen om als leek met een rotary aan de slag te gaan. In een ongunstig geval kun je binnen één seconde onherstelbare schade aan de lak toebrengen. Met een DAP 500 of 900 kun je dat nagenoeg niet.

 

ik heb nu zo,n ding vna de bouwmarkt maar dat doet niks hetzelfde efffect heb ik met handwerk.een dap is dus een excenter en deze maakt dus zeg maar een ovaal rondje? en een rotery een echt rondje?

dat ding van de bouwmarkt maakt ook een ovaal

maar daar zitten maar 2 soorten doekjes bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@passat2010

 

heb zelf sinds een aantal maanden een dap 900, broertje van de dap 500, tot nu ben ik er zeer tevreden over.

Op de dap clinic, gegeven bij carclean, het verschil gezien in "schade" tussen een rotary en een excenter. als je net als ik nog veel moet proberen/leren dan kan je met een excenter prettigere werken. duurt misschien langer maar is wel behoud van de lak.

 

misschien heb je er wat aan; www.carclean.nl herbben ook een forum. en geven clinic's. al is het wel wat commercieel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft tricky hoor als je onervaren bent. Als je slim bent neem je de uitnodiging om met een DAP te gaan proberen met beide handen aan. Je zult dan merken dat je daar heel goed mee uit de voeten kunt. Er zijn weinig klussen die je per sé met een rotary aan moet pakken. Zelfs zware lakdefecten kun je met een excenter aanpakken. Het kost alleen iets meer tijd dan met een rotary. Het is vooral de jusite combi van polijstmiddel en pad die het verschil maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de man van de set die ik zag op mp mailde me nog.

klopt dit een beetje

ik had gevraagt of hij ook een excentrische machine had omdat ik een beginner ben.

 

 

Dag Roel,

 

Als u bij normaal gebruik, dat betekend niet te hard drukken, en bij een laag toerental gaat poetsen/polijsten kan er weinig mis gaan.

Wat altijd handig is bij het polijsten met een grote machine is af en toe wat water toevoegen met een spuitbusje. Dit voorkomt warmte in de lak.

Het mooie bij dit set is dat u alle materialen erbij heeft. En een lege spuitbus wil ik u er dan ook nog wel bij doen.

 

gr roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik zeker dat je de verkoper niet te serieus moet nemen. (en dat is zeker niet alleen om het taalgebruik) "Een beetje water toevoegen" haha.

Een rotary genereert per definitie veel meer warmte dan een excenter, als je dat weer teniet wil doen door niet te hard te drukken of een beetje water ben je op de verkeerde weg. Het is dat ik zaterdag al bij een Carcleanmeeting in Lelystad ben anders had ik je graag wegwijs gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de man van de set die ik zag op mp mailde me nog.

klopt dit een beetje

ik had gevraagt of hij ook een excentrische machine had omdat ik een beginner ben.

 

 

Dag Roel,

 

Als u bij normaal gebruik, dat betekend niet te hard drukken, en bij een laag toerental gaat poetsen/polijsten kan er weinig mis gaan.

Wat altijd handig is bij het polijsten met een grote machine is af en toe wat water toevoegen met een spuitbusje. Dit voorkomt warmte in de lak.

Het mooie bij dit set is dat u alle materialen erbij heeft. En een lege spuitbus wil ik u er dan ook nog wel bij doen.

 

gr roel

 

Met een rotary beginnen zou ik NIET doen, tenzij je iemand naast je hebt die je dat kan leren en een paar oude motorkappen en deuren hebt staan.

Koop in vredesnaam eerst een excenter, een DAP500 of DAP900 van carclean zijn volkomen fool proof.

 

Met een rotary werken is heel wat anders dan een DA. (dual action)

Leer eerst met een DA werken, dan krijg je ook direct kennis van de te gebruiken producten.

Met een rotary kun je echt serieuse schade aanrichten als je niet weet waar je mee bezig bent, over hologrammen die je dan aan je polijstbeurt overhoud heb ik het dan niet eens. (die je dan weer met een DA kan weg halen)

Hologram vrij finishen is maar voor wijnigen weggelegd..........

Die producten die in dat "pakket" zitten is nu niet echt "je van het" en hebben een hoog Halfords gehalte, zonde van je centen.

Als je er serieus mee wil beginnen, doe het dan gelijk goed! dan heb je ook een veeeel mooier resultaat.

Meld je aan op het carclean forum en begin je eerst eens in te lezen, zal er een wereld voor je open gaan.

 

http://www.forum.carclean.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed gesproken Rolf, collega jeukert en medestander in de strijd :D

 

Buiten dat...... :mrgreen: ..... , maar met zo een "pakket" is de kans op een drama + teleurstelling erg groot en dat gun ik niemand.

Voorkomen is beter dan genezen. (genezen bij de spuitert dan, met het achterlaten van veel euries)

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat de handleiding van de dap nog meer duidelijk maakt. die is te downloaden van de carclean site.

 

maar ja, door de keuze van de pads en polijst middel bepaal je de hoeveelheid blankenlak die je verwijderd.

doel is om zo minmogelijk te verwijderen. :wink: je kunt het niet meer terug smeren.

 

http://forum.carclean.nl/cc_postst5922/ ... 00900.aspx

mooi overzicht van wat je kan met welke pad en middel

http://forum.carclean.nl/cc_postst7369/ ... iddel.aspx

 

 

werkt super, al kan ik je wel aanraden om met de keuze van polijst middel even te vragen bij de de echte jeukers van dit forum. bij de clinic die ik gedaan heb bij carclean met eigen ogen gezien hoe hard de vag lak is. ik heb nu zelf monello (eigen merk carclean, wat weer besteld wordt bij meneza) maar jee13 en blackpassat zijn daar meer in thuis.

 

je mag best even een keertje mijn dap en pads proberen (we hebben een verwarmde werkplaats waar je dan kan proberen) maar denk dat de afstand beetje te ver is. edit; (of vraag of je bij een van de jeukers in de buurt mag kijken :idea: )

 

zelf bestel ik mijn spullen bij carclean, shinerama in engeland en autogeek in amerika (Nitro68 had wel eens aangegeven dat sommige middelen in het buitenland veel goedkoper zijn) blijf een zuinige hollander :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net gekeken op het carclean forum maar een excenter is dus gewoon een schuurmachine????

waar je met klitten band de pats op doet??

als dat zo is is er i.d.d al een wereld voor me open gegaan

 

Eigenlijk wel ja. :wink:

En in plaats van dat hij alleen roteert, beweegt hij ook zijwaarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net gekeken op het carclean forum maar een excenter is dus gewoon een schuurmachine????

waar je met klitten band de pats op doet??

als dat zo is is er i.d.d al een wereld voor me open gegaan

 

Alleen heeft een gemiddelde schuurmachine een slag van 2-4mm, de DA polishers 8mm.

Die zijn daar dus echt voor gemaakt.

Doordat de as van de DA vrij rond kan draaien zal door de beweging van het excenter de pad ook gaan ronddraaien, alleen niet geforceerd zoals bij een rotary. Vandaar Dual Action.

Dat hebben schuurmachines ook niet.............die zijn om te schuren, niet om te polijsten etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden