Ga naar inhoud
  • 0

koudweerbestendig maken - verwarmd brandstoffilter e.d.


Derkjan

Vraag

Ik rij mijn Passat diesel (1.9 TDI 74kW 2004) af en toe op laat ik zeggen 'alternatieve brandstoffen', als ik die goedkoop te pakken kan krijgen (zonnebloemolie e.d.). Nadeel daarvan is wel dat ze 's winters indikken, dus dan moet ik hogere concentraties diesel bijmengen om toch goed te kunnen starten. Als de motor eenmaal warm is, is het nooit een probleem.

 

De gebruikelijke manier om dit aan te pakken is het voorverwarmen van de brandstof middels een warmtewisselaar die gevoed wordt vanuit het koelsysteem in combinatie met een elektrische bijverwarming om te kunnen starten. Een minder ambitieuze manier - die mij meer aanspreekt - is het gebruiken van elektrisch verwarmde filters en andere componenten.

 

Weet iemand of er van de diverse onderdelen uit het brandstofsysteem (met name filter) ook verwarmde versies bestaan, en of die 1 op 1 verwisselbaar zijn? Ik stel me zo voor dat die standaard al geplaatst zijn op Passats die bijvoorbeeld in Scandinavië verkocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit wordt hier veel gebruikt:

http://www.waeco.com/nl/producten/personenauto/4194.php

 

Brandstoffilters worden hier niet voorverwarmd, hebben hier "winterdiesel"

Maar voor die 2 maanden kun je toch op gewone diesel rijden? dat is toch geen ramp, anders moet je weer een hoop gaan investeren.

Er zijn wel voorverwarm systemen die de aanvoerleidingen verwarmen, die worden gebruikt bij auto's die op bijv. frituurolie rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat zijn concreet de problemen die je kunt verwachten? Ik heb nooit iets gelezen over bacteriën in de tank, de enige problemen die ik op de diverse fora tegenkom zijn:

- niet willen starten omdat de olie te dik is door lage omgevingstemperatuur

- schade aan de brandstofpomp doordat deze te zwaar loopt

- verstopt brandstoffilter bij mensen die op afgewerkte frituurolie e.d. rijden, waar nog vervuiling in zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden