Ga naar inhoud

  • 0

Benzine/ Diesel vermogen.


volkswagen105pk

Vraag

Beste Vwers,

 

Ik krijg steeds meer interesse in benzine, ik heb een passatje (diesel) met weinig vermogen, nou zit ik eraan te denken om een Benzine te halen, wel heb ik begrepen dat een benzine minder Kilometers mee gaat maar die is dan ook wel sneller?

Wat ik heb begrepen over benzine is, dat een benzine motor lichter dan een diesel is maar ik hoor vaak mensen zeggen dat een diesel met 120 pk even snel is als een benzine met 140pk, en dit begrijp ik dus niet, met optrekken is benzine dan wel sneller maar qua topsnelheid niet ofzo?, dit begrijp ik dus niet en d8 jullie helpen me verder,

 

ok dan begrijp ik ook niet waarom de snelle VW bakken zoals de r34 alleen benzine zijn, als een benzine dan 300pk heeft en je maakt een diesel met 300pk dan zou die diesel toch sneller zijn, dus waarom zijn er dan geen 3.6 v6 motoren van diesel of is het niet mogelijk om een diesel motor te maken met veel pks en grotere inhoud.

 

Als iemand me dit is zou kunnen uitleggen zou ik het erg op prijs stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

naar mijn weten is de benzinemotor met dezelfde tuning (turbo) of cillinder inhoud toch sneller als de diesel.

 

Maar het ik denk dat de dieselmotoren wel sterker zijn bij lage toeren.

 

En de benzine motoren bij de hogere toeren.

 

vb had een 1.9 tdi golf met standaard 90 pk

nu een 1.8 t passat met 150 pk. dus kleinere cillinderinhoud met meer vermogen,en dat merk je ook wel hoor.

volgens mij blijft benzine baas boven baas.

 

er zijn natuurlijk super snelle diesel motoren, maar pak je dezelfde tuning bij een benzine motor met dezelfde inhoud dan haal je er gewoon meer uit.

 

(Dit is mijn mening,)maar over koppel gesproken tja het is maar wat je zoekt in een auto.

 

vr gr robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

MHm, een vriend van me heeft een passat tdi rode di, bj 2004 met 130 pk. hij ging racen met een andere gozer die een mazda 6 had bj 2004 benzine met 120pk, in zn 1 en 2 was de mazda sneller, maar daarna had ie geen schijn van kans tegen de passat, ze racde door tot de 190, en de mazda kwam niet in de buurt om de passat in te halen. Ik begrijp wel dat een benzine meer PK uit een kleinere motor kan halen, maar wat ik bedoel is, als de PK hetzelfde blijft welke zou dan sneller zijn, want ookal was de passat sneller hij had wle 10 pk meer, daarom ben ik er nog niet uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is ook gewoon een gevoel, ik heb eens een Golf IV tdi 90pk gehad (met powerbox +- 105pk) en zou en moest toen nog eens een Golf III VR6 hebben.

Golf IV verkocht en zo'n VR6 aabgeschaft, geloof me deze heb ik binnen een maand weer verkocht!! (was een VR6 met 210pk, nokkenas, uitlaat , chip)

 

De auto reed heerlijk alleen waar de benzine begint te trekken heb je met die TDI alweer geschakelt, veeeel rustiger te rijden.

 

Na deze auto snel weer een TDI gekocht, een Seat Cordoba 110 pk en na 2 jaar staps gewijs tuning zat deze op laatst op 221pk en 450nm.

 

Die VR6 van toen was er helemaal niks bij, wat een heerlijkheid om in te rijden. (mis 'm nog dagelijks) :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over het algemeen genomen is een diesel sneller, omdat deze onderin meer koppel genereert. Koppel is simpelweg trekkracht. Topsnelheid staat hier los van.

 

In het 'uber-sportsegment' zul je idd eerder een (tropische) benzine auto tegenkomen dan een diesel. Heeft alles te maken met gewicht versus trekkracht/motorvermogen en rijgedrag. Een benzinemotor mag en kan meer toeren maken dan een diesel en de koppelkromme die er bij hoort wijkt ook behoorlijk af. Er zijn ook snelle diesels: Audi heeft ook 'gewoon' een V12 diesel R8, om mee te racen in endurance.

 

In het segment benzine is er de laatste tijd veel verandert: kijk maar eens naar de 'lichte' TFSi motoren. Door de turbo krijg je veel meer koppel en vermogen dan motoren zonder turbo. Vandaar mijn eerste regel tekst...In bijv. een nieuwe Passat zit bijvoorbeeld 'slechts' een 1.4L TFSi motor, maar heeft wel 150 PK aan boord. Gooi daar wat chiptuning tegenaan en er komt 40PK bij...Koppel is standaard 200NM en dat is voor dergelijke motor echt niet verkeerd. Ga voor de gein 'ns kijken naar de 2.0L TFSi motoren: standaard 200PK...Da's niet meer te vergelijken met de motoren van een paar jaar terug.

 

Combinatie met compressor of turbo maakt dus in basis het wezenlijke verschil in kracht. Ik heb zelf een 'snelle' V6 TDi gehad van Audi en rij nu de V6 benzine van VW. Omdat de Audi een Multitronic had, merk ik geen wereld van verschil. Enige wat ik merk, is dat de benzine motor graag wat meer toeren maakt dan de diesel. Dat geeft wel een sportiever gevoel. Neem dan ook nog een snelle automaat: daar kun je niet tegenop schakelen. Scheelt ook weer...

 

Kortom: in mijn beleving is 'snel' een relatief begrip. Had ik liever snelheid gehad dan comfort, dan had ik wel voor een Golf R32 gegaan (scheelt toch een paar honderd kilo aan leeggewicht...). Het is maar net wat je dagelijkse auto-behoefte is en hoe vol (of leeg) je spaarrekening is...Als je alleen maar gaat voor snel, dan gaan de meeste auto's (in het reguliere budget) je snel vervelen...:wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt helemaal. Eigenlijk kun je diesels en benzinemotoren niet vergelijken. Tegenwoordig zijn diesels zonder turbo zo ongeveer uitgestorven, terwijl een turbo op een benzinemotor nog relatief zeldzaam is. Wil je ze toch vergelijken dan zou je bijvoorbeeld de 2.0TDI en de 2.0TSI naast elkaar moeten zetten. De diesel heeft dan wat minder vermogen (tot 170 pk t.o.v. 200 pk) maar wel meer koppel (350 Nm t.o.v. 280 Nm).

Topsnelheid TSI: 232 kmh, TDI: 220 kmh. Accelleratie 0-100 TSI 7,7 s, TDI 8,8 s.

Daarnaast heeft een benzine een veel groter toerenbereik. De benzine verbruikt dan weer meer brandstof. En zo kun je nog wel even doorgaan. Het is inderdaad maar net wat voor jou het belangrijkst is.

En inderdaad, Audi rijdt de 24 uur van Le Mans n.m.w. ook met diesels (V10).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Klopt helemaal. Eigenlijk kun je diesels en benzinemotoren niet vergelijken. Tegenwoordig zijn diesels zonder turbo zo ongeveer uitgestorven, terwijl een turbo op een benzinemotor nog relatief zeldzaam is. Wil je ze toch vergelijken dan zou je bijvoorbeeld de 2.0TDI en de 2.0TSI naast elkaar moeten zetten. De diesel heeft dan wat minder vermogen (tot 170 pk t.o.v. 200 pk) maar wel meer koppel (350 Nm t.o.v. 280 Nm).

Topsnelheid TSI: 232 kmh, TDI: 220 kmh. Accelleratie 0-100 TSI 7,7 s, TDI 8,8 s.

Daarnaast heeft een benzine een veel groter toerenbereik. De benzine verbruikt dan weer meer brandstof. En zo kun je nog wel even doorgaan. Het is inderdaad maar net wat voor jou het belangrijkst is.

En inderdaad, Audi rijdt de 24 uur van Le Mans n.m.w. ook met diesels (V10).

 

Dit allemaal is precies waar mijnn topic over gaat, de 2.0 benz heeft 200pk en kan 12km sneller en acceleert 1,1sec sneller

tegen over de diesel die 2.0 en 170pk is, maar wat als je de diesel zou chiptunen op wat voor manier dan ook naar oook 200pk, dan zou je een 2.0 tdi 200pk en een 2.0 fsi 200pk hebben, wat zouden dan de metingen zijn, dit is wat ik me afvraag, zou de fsi nog steeds een hogere snelheid behalen en acceleratie? En wat houdt koppel nou precies in, wat doet het met je auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik vind de vraag een beetje gek.. wat is de werkelijke reden..

 

Wat wil je bereiken met een van de antwoorden.. ga je elke dag stoplichtsprintjes doen ofzo?

Een 2L tfsi is ook nog wel wat te kietelen richting 250pk.. zal ie misschien nog iets harder gaan.. nadeel is weer dat je zometeen zit met het feit dat je 105pk diesel 1 op 18 loopt of zuiniger en je tfsi maar 1 op 10..

 

Er zijn ook nog wel wat opvoerkitjes te koop richting 500pk (bij JD) wordt je TFSI helemaal snel van..

Ook voor de 2L tdi zijn kitjes te koop bij JBAutoservice ism JD naar 250pk tdi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik vind de vraag een beetje gek.. wat is de werkelijke reden..

 

Wat wil je bereiken met een van de antwoorden.. ga je elke dag stoplichtsprintjes doen ofzo?

Een 2L tfsi is ook nog wel wat te kietelen richting 250pk.. zal ie misschien nog iets harder gaan.. nadeel is weer dat je zometeen zit met het feit dat je 105pk diesel 1 op 18 loopt of zuiniger en je tfsi maar 1 op 10..

 

Er zijn ook nog wel wat opvoerkitjes te koop richting 500pk (bij JD) wordt je TFSI helemaal snel van..

Ook voor de 2L tdi zijn kitjes te koop bij JBAutoservice ism JD naar 250pk tdi..

 

Mijn vraag is niet welke motor beter optevoeren is, ik wil alleen weten welke auto sneller is met dezelfde hoeveelheid pk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk dat dat dus niks uitmaakt mits het gewicht en vermogen en uitrusting redelijk gelijk is.. een 180pk tdi zal denk ik net zo hard gaan als een 200pk tfsi

 

Neem dus geen TDI met 19inchers tegen een TFSI met 16 inch staal en ga niet met 4 man in de TFSI tegen 1 in de TDI als het leeggewicht gelijk is..

 

Ik kan met mn gechipte 130pk (op koppel) de W8 van Ydwer goed bijbenen.. alleen vanaf 160kmh loopt de W8 echt uit/weg..

Dat heb je voor het idee, de W8 is 280kg zwaarder en heeft ca 100pk meer dan die van mij..

 

ander vergelijk..

170tdi h6 /200 tfsi h6

223 km/h235 km/h topsnelheid

8,6 s 7,6 s acceleratie 0-100 km/u

(1 op 17,9)(1 op 12,7) verbruik gemiddeld

1455kg 1420 kg massa leeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik denk dat dat dus niks uitmaakt mits het gewicht en vermogen en uitrusting redelijk gelijk is.. een 180pk tdi zal denk ik net zo hard gaan als een 200pk tfsi

 

Neem dus geen TDI met 19inchers tegen een TFSI met 16 inch staal en ga niet met 4 man in de TFSI tegen 1 in de TDI als het leeggewicht gelijk is..

 

Ik kan met mn gechipte 130pk (op koppel) de W8 van Ydwer goed bijbenen.. alleen vanaf 160kmh loopt de W8 echt uit/weg..

Dat heb je voor het idee, de W8 is 280kg zwaarder en heeft ca 100pk meer dan die van mij..

 

ander vergelijk..

170tdi h6 /200 tfsi h6

223 km/h235 km/h topsnelheid

8,6 s 7,6 s acceleratie 0-100 km/u

(1 op 17,9)(1 op 12,7) verbruik gemiddeld

1455kg 1420 kg massa leeg

 

 

Juist dit is wat voor antwoord ik zocht, dank u.

Ik zie wel dat de algemene tfsi motoren een hogere topsnelheid hebben dan de tdi en trekken sneller op, maar de verbruik is dan wel veel hoger, volgens mij voor iemand die van snel houdt is een benzine beter maar iemand die veel rijdt moet zeker een tdi nemen, ik denk dat ik binnekort een benzine ga aanschaffen, dank u voor uw replies

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over het algemeen genomen is een diesel sneller, omdat deze onderin meer koppel genereert. Koppel is simpelweg trekkracht. Topsnelheid staat hier los van.

 

In het 'uber-sportsegment' zul je idd eerder een (tropische) benzine auto tegenkomen dan een diesel. Heeft alles te maken met gewicht versus trekkracht/motorvermogen en rijgedrag. Een benzinemotor mag en kan meer toeren maken dan een diesel en de koppelkromme die er bij hoort wijkt ook behoorlijk af. Er zijn ook snelle diesels: Audi heeft ook 'gewoon' een V12 diesel R8, om mee te racen in endurance.

 

In het segment benzine is er de laatste tijd veel verandert: kijk maar eens naar de 'lichte' TFSi motoren. Door de turbo krijg je veel meer koppel en vermogen dan motoren zonder turbo. Vandaar mijn eerste regel tekst...In bijv. een nieuwe Passat zit bijvoorbeeld 'slechts' een 1.4L TFSi motor, maar heeft wel 150 PK aan boord. Gooi daar wat chiptuning tegenaan en er komt 40PK bij...Koppel is standaard 200NM en dat is voor dergelijke motor echt niet verkeerd. Ga voor de gein 'ns kijken naar de 2.0L TFSi motoren: standaard 200PK...Da's niet meer te vergelijken met de motoren van een paar jaar terug.

 

Combinatie met compressor of turbo maakt dus in basis het wezenlijke verschil in kracht. Ik heb zelf een 'snelle' V6 TDi gehad van Audi en rij nu de V6 benzine van VW. Omdat de Audi een Multitronic had, merk ik geen wereld van verschil. Enige wat ik merk, is dat de benzine motor graag wat meer toeren maakt dan de diesel. Dat geeft wel een sportiever gevoel. Neem dan ook nog een snelle automaat: daar kun je niet tegenop schakelen. Scheelt ook weer...

 

Kortom: in mijn beleving is 'snel' een relatief begrip. Had ik liever snelheid gehad dan comfort, dan had ik wel voor een Golf R32 gegaan (scheelt toch een paar honderd kilo aan leeggewicht...). Het is maar net wat je dagelijkse auto-behoefte is en hoe vol (of leeg) je spaarrekening is...Als je alleen maar gaat voor snel, dan gaan de meeste auto's (in het reguliere budget) je snel vervelen...:wink:

 

 

 

Oh ik was even vergeten te vragen, is een automaat sneller dan handgeshakeld, want ik dacht juist anders om. Je kunt met handmatig zelf bepalen hoe je schakelt en wat meer toeren maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

optrek van een tdi is wel wat sneller door de turbo.

maar een benzine motor houdt het langer door naar de top dat is het verschil.

me oom rijdt een A4 1.6 105pk en wij 1.9 TDI 105pk alles gaat bij ons sneller maar de top van de A4 ligt hoger dat is het verschil dat wat ik zo weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik denk dat dat dus niks uitmaakt mits het gewicht en vermogen en uitrusting redelijk gelijk is.. een 180pk tdi zal denk ik net zo hard gaan als een 200pk tfsi

 

Neem dus geen TDI met 19inchers tegen een TFSI met 16 inch staal en ga niet met 4 man in de TFSI tegen 1 in de TDI als het leeggewicht gelijk is..

 

Ik kan met mn gechipte 130pk (op koppel) de W8 van Ydwer goed bijbenen.. alleen vanaf 160kmh loopt de W8 echt uit/weg..

Dat heb je voor het idee, de W8 is 280kg zwaarder en heeft ca 100pk meer dan die van mij..

 

ander vergelijk..

170tdi h6 /200 tfsi h6

223 km/h235 km/h topsnelheid

8,6 s 7,6 s acceleratie 0-100 km/u

(1 op 17,9)(1 op 12,7) verbruik gemiddeld

1455kg 1420 kg massa leeg

 

 

moet je nu weer vertellen dat we stout zijn geweest Matthijs,en te hard gerden hebben :angel:

Maar idd Matthijs houd mij aardig bij ,als de w8 1x gaat dan kun je wel 150nm meer hebben dan een w8

maar jammer genoeg moet een diesel het echt wel afleggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Filmpje op youtube.... R36 vs Audi a4 3.0 tdi quattro avant...

 

 

Als dit het verschil is dat je twijfelt tussen diesel en benzine... zou ik voor een diesel gaan.... hoewel ik de R36 er strakker en sportiever uit vind zien...

 

 

Kijk en huiver!

 

 

wel duidelijk zo :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk dat je met beide varianten voor 95% de snelste bent bij de stoplichten. Dus niet druk maken of je de snelste bent...

 

Heb trouwens ff gegoogled wat de vermogens waren:

 

R36 300 pk en 350Nm

A4 240pk en 500Nm

Dus als je met je auto ook een aanhanger/caravan moet trekken... Is de A4 aan te bevelen..

 

Audi was iets sneller op tussensprints en de R36 maar van 0-200 was de R36 iets sneller...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden