Ga naar inhoud
  • 0

schakelaar in dashboard voor 12v apparaat


basv

Vraag

Hey,

 

Ik heb airride in mijn passat, nu vind ik het vervelend als de compressor vanzelf aan gaat! (die gaat vanzelf aan als er te weinig druk in de tank zit)

 

Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik een aan/uit knopje in het dashboard wil maken? Moet ik dan de originele aan/uit knop van de compressor verlengen of is er nog een andere manier, bv een relais maken ofzo?

 

Groeten Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee nog geen filmpjes, ik zou er straks wel ff een maken.

 

Nou eigenlijk bedoel ik hoe ik dat moet gaan aansluiten, knopje zelf is geen probleem. Maar ik moet dus iets hebben waardoor de plus van de compressor onderbroken wordt.

 

Ik bedoel een andere manier dan gewoon een schakelaar op de plus van de compressor te zetten, anders moet ik met die dikke kabel heen en terug naar het dashboard. Eigenlijk het zelfde effect als de remote van een versterker, dat is ook maar zo'n dun kabeltje.

 

Nog duidelijk? :)

 

Gr Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou naar een vermogens relais gaan zoeken...

ff kijken wat de compressor voor een vermogen trekt.

Dit vermogen is belangrijk voor de contacten.

De spoel van het relais kun je gewoon met de normale 12V van je auto en eventueel een lampje in de schakelaar bedienen.

Het schakel contact hangt natuurlijk ook aan de 12V maar krijgt heel wat meer ampèretjes op z'n dak.

 

Je zou het eens kunnen proberen met een start relais.

 

Maar ik snap niet helemaal waarom je de compressor wilt gaan schakelen...

Als de druk van de vat af is dan MOET toch juist de compressor aan...?

Of gaat hij te vroeg aan...?

In dat laatste geval zou ik eens gaan kijken of er een andere instelling van de druk meter mogelijk is of misschien wel een hele andere meter.

 

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aaah:) Zie je wel dat ik niet alles voor jan l*l aant leren ben :)

 

Oke, zoek een hoogvermogens relais. Liever geen startrelais, deze zijn berekent op heel even grote stroom schakelen.

 

Dan pak je de schakelaar, 2 draadjes eraan. Deze laat je naar de relais bij de compressor lopen. De meeste auto relais hebben 3 pootjes. (soms ook 4) ik ga even uit van 3

 

1 pootje is de massa, deze sluit je met een dikke draad aan ergens op de carrosserie.

 

Nu heb je 2 pootjes over. 1 is voor het schakelen van de Grote stroom (compressor) en 1 voor aansturen van de elektrische schakelaar. Maak een dikke kabel van de + pool naar de schakel kant v/d relais. Pak nu 1 v/d 2 draadjes die je aan de schakelaar hebt gemaakt, en plaats deze ergens aan een + draad. Dan pak je de andere draad, deze monteer je aan de aanstuur kant v/d relais.

 

Wanneer je nu de schakelaar aan zet, schakeld de relais in, en zal de compressor aan gaan. Doe jij de schakelaar uit, dan gaat de relais uit, en zal de compressor ook uit gaan.

 

Vergeet NIET de aanstuur kant v/d relais te zekeren met een kleine zekering 5/10 A? En Het liefst ook de Compressor zekeren. Hoeveel Ampere dit moet zijn zal je even uit moeten zoeken.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk nu kom ik wat verder. Dus ik kan zo'n hoogvermogen ralais kant en klaar kopen, enigste wat ik moet doen ik kabeltje aansluiten en schakelaar aansluiten?

 

Waar kan ik zo iets kopen?

 

Ik heb al een dikke zekering op 20cm van de accu zitten. Moet er dan nog een bij?

 

Hier nog wat foto's van de auto toen ie nog kapot was :cry:

 

passatok9.jpg

passatambwn7.jpg

 

En hier een filmpje voor SilverBullet :wink:

 

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 6746072464

eigenlijk moet je dit afspelen in een kleine resolutie...

 

Nu dus alleen nog voor monteren.

 

Gr Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kijk nu kom ik wat verder. Dus ik kan zo'n hoogvermogen ralais kant en klaar kopen, enigste wat ik moet doen ik kabeltje aansluiten en schakelaar aansluiten?

 

Waar kan ik zo iets kopen?

 

Ik heb al een dikke zekering op 20cm van de accu zitten. Moet er dan nog een bij?

 

Hier nog wat foto's van de auto toen ie nog kapot was :cry:

 

passatok9.jpg

passatambwn7.jpg

 

En hier een filmpje voor SilverBullet :wink:

 

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 6746072464

eigenlijk moet je dit afspelen in een kleine resolutie...

 

Nu dus alleen nog voor monteren.

 

Gr Bas

 

Zo'n relais moet je wel even naar op zoek. Eerst moet je op zoeken hoeveel Ampere die compressor nodig heeft. Samen met de Voltage ik denk gewoon 12 volt, kan je de relais zoeken.

 

Ga eens langs waar je de set gekocht hebt, of ga naar een andere tuning zaak. Bellen kan natuurlijk ook. Wat je ook kan doen is naar een Elektronica winkel gaan.

 

Als je al een dikke zekering hebt zitten, tussen de accu en de compressor kan je deze kabel onderbreken en hier de relais tussen hangen. Dan hoef je alleen nog maar de stuurstroom draadjes te regelen.

 

Ik zou zeggen: Ga even langs een elektronica zaak, die kunnen vaak een hele boel bestellen of hebben het op voorraad.

 

Suc6!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ten eerste! WAUW!!!

Misschien heb ik er niet zoveel verstand van, maar wanneer je ketel leeg is, en je geeft al aan dat ie iets lekt, dan zit je toch met de achterkant op het wegdek?

Misschien moet je de instelling van de aanslag wanneer de compressor aangaat, iets verhogen.

DWZ bijv. de druk van 5 bar bij volle ketel, en wanneer hij bijgaat pompen om de druk weer aantevullen is 4,5bar, dat je die aanpast wanneer de druk 3 bar is.

Ik weet niet of dat teweinig is, maar je snap wel wat ik bedoel, zodat hij wat minder vaak aanslaat. Het is waarschijnlijk de marge aanpassen.

Ik weet niet of dat mogelijk is, bij ons op de manage hadden we het probleem ook bij een waterpomp, en die hebben we ook aangepast, en toen hoeft hij ookk niet tevaak aan teslaan.

 

Dan het geval van je aansturing:

Je hebt al een kabel liggen, de relais zet je in de buurt van je schakelaar, dus dan hoef je ook geen extradraad aan teleggen naar je schakelaar.

voor de rest gaat het verhaal van Volkswagen op.

stelt geen donder voor (vindt ik dan) en voor de relais kan je ook wel terecht bij http://www.conrad.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ten eerste! WAUW!!!

Misschien heb ik er niet zoveel verstand van, maar wanneer je ketel leeg is, en je geeft al aan dat ie iets lekt, dan zit je toch met de achterkant op het wegdek?

Misschien moet je de instelling van de aanslag wanneer de compressor aangaat, iets verhogen.

DWZ bijv. de druk van 5 bar bij volle ketel, en wanneer hij bijgaat pompen om de druk weer aantevullen is 4,5bar, dat je die aanpast wanneer de druk 3 bar is.

Ik weet niet of dat teweinig is, maar je snap wel wat ik bedoel, zodat hij wat minder vaak aanslaat. Het is waarschijnlijk de marge aanpassen.

Ik weet niet of dat mogelijk is, bij ons op de manage hadden we het probleem ook bij een waterpomp, en die hebben we ook aangepast, en toen hoeft hij ookk niet tevaak aan teslaan.

 

Dan het geval van je aansturing:

Je hebt al een kabel liggen, de relais zet je in de buurt van je schakelaar, dus dan hoef je ook geen extradraad aan teleggen naar je schakelaar.

voor de rest gaat het verhaal van Volkswagen op.

steld geen donder voor (vindt ik dan) en voor de relais kan je ook wel terecht bij http://www.conrad.nl

 

Aangezien de draad voor een compressor vrij dik is, ivm de vele ampere's kan je de relais beter ergens bij de compressor oid doen. Als je hem bij de schakelaar doet, dan moet die dikke draad richting je dashboard, en daarna moet hij er weer uit. En hij schreef al dat hij wenig ruimte meer had.

 

Nou heb ik nog een vraag:

 

Welk setje heb je nu in je auto gebouwD?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ok als je de dikke draad naar de accu hebt liggen, kom je volgens mij wel in de buurt van je dash? je hoeft dan alleen de kabel door teknippen, en een relais tussen te zetten, waar mag je helemaal zelf weten, het is tenslotte jou wagen.

De besturing van je relais, is toch maar 2 draden en dan hoef je niet weer je hele wagen open te maken omdat je nog 2 draadjes moet aanleggen, of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reacties. :lol::lol:

 

Het wiel rolt idd wat naar voor in de wielkast, maar dat is normaal als je zo laag gaat. Maakt verder niet uit, wiel kan nog vrij draaien op de laagste stand.!!

 

Ik ga me het eens goed uitzoeken met dat relais, klinkt erg moeilijk.

 

Gisteren heb ik de voorste veerpoten gemonteerd. Een hele klus moet ik zeggen.

Gisterenavond mooi laag, alleen een klein lekje links voor, dus nog alles eens goed na lopen. Komt wel goed.

 

Zo ligt ie nu.......lekker PLAT!!!

 

pasnx7.jpg

pas1fc8.jpg

pas11er5.jpg

 

En hier een slecht filmpje:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 5912781792

 

Hij gaat voor wat langzaam op en neer, maar zoals gezegd moet ik dat nog ff na lopen.

 

Qua wegligging kun je ook zelf instellen, het zijn in hardheid verstelbare koni schokdempers. Maar als je hoog rijdt, is te vergelijken met verlagings veren. Als je laag rijdt, is het zoals een schroefset.

 

Groeten Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt voor jullie reacties. :lol::lol:

 

Het wiel rolt idd wat naar voor in de wielkast, maar dat is normaal als je zo laag gaat. Maakt verder niet uit, wiel kan nog vrij draaien op de laagste stand.!!

 

Ik ga me het eens goed uitzoeken met dat relais, klinkt erg moeilijk.

 

Gisteren heb ik de voorste veerpoten gemonteerd. Een hele klus moet ik zeggen.

Gisterenavond mooi laag, alleen een klein lekje links voor, dus nog alles eens goed na lopen. Komt wel goed.

 

Zo ligt ie nu.......lekker PLAT!!!

 

pasnx7.jpg

pas1fc8.jpg

pas11er5.jpg

 

En hier een slecht filmpje:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 5912781792

 

Hij gaat voor wat langzaam op en neer, maar zoals gezegd moet ik dat nog ff na lopen.

 

Qua wegligging kun je ook zelf instellen, het zijn in hardheid verstelbare koni schokdempers. Maar als je hoog rijdt, is te vergelijken met verlagings veren. Als je laag rijdt, is het zoals een schroefset.

 

Groeten Bas

 

Het is echt niet moeilijk!

 

Maar ik denk dat je het verstandigst bent, als je naar een elektronica zaak rijd (schuift) en dan aldaar een Passende Relais zoekt met de medewerker. Die kan je ook precies vertellen op welk pootje je WAT aan moet sluiten.

 

Werkt heel simpel, een relais is nl een Elektrische schakelaar. Gebruik je voor het schakelen van grote stromen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb je in de bediening ook iets van voorkeuzestanden of zo? Zo van: snelweglaag, drempelhoog en muurvast op de grond (standje anti-wegsleep)

 

ook wel een aardige antidiefstalstand: normale hoogte maar zodra de auto beweegt zakt ie tot muurvast. :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden