Ga naar inhoud
  • 0

ch/lh vraag


antonio

Vraag

file.php?id=18244&t=1

 

 

Ik heb vandaag een experiment uitgevoerd en iets klopt er niet.

 

Ik heb de bovenstaande module thuis getest. Ik heb een transformator van 12 volt gebruikt. Ik heb eerst de plus en de min aangesloten ( rood en zwart). Daarna heb ik één van de bruine draden op de plus aangeraakt en dan hoor ik de relais werken en op de gele/oranje met zwarte strepen krijg ik 12 volt. Dit klopt. Maar als ik ga simuleren dat ik de lamp aan doe (ik zet de oranje of geel op een plus) dan krijg ik 12 volt op de gele/oranje met zwarte strepen. Dit klopt ook. Als ik de oranje of de gele van de plus haal dan gaat het lampje ook aan. Dit klopt niet. De relais gaat weer aan.

 

Hoe kan dit? Wat zit er fout?

 

De impuls zou alleen van de bruine draad moeten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Antonio

 

Kun je mij zeggen wat je wilt laten branden op de module? En kun je aangeven door middel van welke impuls deze lampen moeten gaan branden??

Dan zou ik je misschien verder kunnen helpen.

Edit: ik zie nu dat je een relais wilt gebruiken. Ik heb zelf ook een CHLH module ingebouwd, maar heb er geen relais tussen gemaakt. Ik heb ze aangesloten op mijn mistlampen, zie ook http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=111&t=35932

 

Ik heb het als volgt:

1 Rood = constante +

2 Geel = naar schakelaar mistlamp

3 Oranje = naar schakelaar mistlamp

4 Geel/zwart = naar mistlamp

5 Oranje/zwart = naar mistlamp

6 Zwart = massa

7 Blauw = pulsdraad, deze heb ik gesoldeerd in de deur naar mijn deurslot

8 Blauw = niet gebruikt

9 Bruin = niet gebruikt

10 Bruin = niet gebruikt

 

Mocht je wel het relais gebruiken, dan is het mogelijk zoals Ydwer al opperde, dat het een - schakelend relais is.

Optie is dan om nummer 85 en 86 om te draaien. Je verwisselt dan als het ware de polen. Let op, ik weet niet zeker wat de uitwerking zal zijn, het is dus op eigen risico.

Dit is in principe alleen nodig op Xenon. Voor al het andere volstaat alleen de module.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is die trafo wel gelijkstroom? Of heeft dat er niks mee te maken (ben een redelijke leek op electronicagebied :embarassed: )

 

 

er zit geen trafo in een ch/lh mod,en 12/24v spanning is altijd gelijkstroom,wissel is 110/230 v spanning en 50hz

 

Maar antonio,wat wil jij eigenlijk testen?het ontglipt mij wat jij wil bereiken..

 

vr grt ydwer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is die trafo wel gelijkstroom? Of heeft dat er niks mee te maken (ben een redelijke leek op electronicagebied :embarassed: )

 

 

er zit geen trafo in een ch/lh mod,en 12/24v spanning is altijd gelijkstroom,wissel is 110/2230 v spanning en 50hz

 

Maar antonio,war wil jij eigenlijk testen?het ontglipt mij wat jij wil bereiken..

 

vr grt ydwer

 

je hebt en 2tje teveel :lol: bij de wisselspanningen.

je hoeft/hebt niet altijd 110 of 230 of ... zo komt het uit je stopcontact maar aan de secundaire van de transfo kan dat een heel andere waarde zijn. (afhankelijk van de wikkelverhouding van de transfo)

maar zonder gelijkrichter is het altijd wisselspanning die eruit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Antonio

 

Mocht je wel het relais gebruiken, dan is het mogelijk zoals Ydwer al opperde, dat het een - schakelend relais is.

Optie is dan om nummer 85 en 86 om te draaien. Je verwisselt dan als het ware de polen. Let op, ik weet niet zeker wat de uitwerking zal zijn, het is dus op eigen risico.

Dit is in principe alleen nodig op Xenon. Voor al het andere volstaat alleen de module.

 

- schakelend relais ? relais heeft gewoon spanning nodig om te schakelen.

Wat van belang is is wat er geschakeld wordt in de ch/lh module.

als de uitgang van de module gestuurd wordt (de lampen moeten branden) ,

- ofwel maakt de module dan verbinding met de +12V en zorgt deze ervoor dat de relaisspoel +12V krijgt op de 85 draad. dan moet je de andere draad (86) van het relais aan de massa leggen.

- ofwel maakt de module verbinding met de massa en is het zo dat de 86 draad dan aan de +12v moet gelegd worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2 :angel:

de auto heeft geen gelijkrichter,dus ook geen wissel.we hebben het hier over een ch/lh

geen besturings systeem of of schakelkast ..

 

vr grt ydwer

 

@3v ja zo een transformator :lol:

 

UUhe @wulfke je geeft nu een mooie uitleg,maar wat is dan het andw op de begin vraag van Antonio? :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

maare het gaat toch om een coming home / leaving home module ?

Dan is het toch normaal dat wanneer je thuis komt de lichten aangaan of aan blijven als je het contact aflegt of de lichtschakelaar uitzet

dat is toch de bedoeling van de leaving home functie? is toch niet zo dat de lichten maar pas gaan aangaan wanneer met je ab de wagen afsluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb wederom zitten denken, en Wulfke heeft gelijk.

Op het moment dat ik mijn mistlampen aan heb, deze uitzet, zullen de lampen weer gaan branden. Na 30 seconden gaan ze weer uit.

Dus klopt het wel. Het relais wordt nog voor 30 seconden (afhankelijk van de timer) ingeschakeld en gaat daarna uit.

Bij mij zie ik dat nooit, omdat ik ze op de mistlampen heb aangesloten.

Daarnaast gaan ze branden als ik de sleutel uit het contact trek, omdat hij is aangesloten op anticarjack (impuls vanuit het slot).

Er zijn dus meerdere manieren om de lampen aan te laten gaan. Deze optie is voor auto's zonder AB.

Dus niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus dit is normaal. Erik heeft een andere manier voor het aansluiten van deze module. Anders kan ik ook alleen de oranje/geel met zwarte strepen gebruiken zodat de de impuls wordt gegeven door de blauwe of de bruine draad. Mijn probleem was als ik tijdens het rijden de mistlampen uitzet dat ze daan weer aangaan en ook nog de lichten onder de buitenspiegel en de rest die ik mee wilde laten branden in ch/lh module.

 

 

Iedereen bedankt voor het meedenken. :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Indien je die functie niet wenst (dat de ch/lh module reageert op afschakelen van de lichten) dan kan je het ook anders kabeleren.

Zo kan je het signaal dat van je lichtschakelaar komt afkoppelen van de 2 of 3 klem (weet niet waar die op toekomt bij jou) en het aankoppelen direct aan de klem 85. Het geschakelde + signaal laat je gewoon op dezelfde plaats (klem 2 of 3).

Zo schakel je direct het relais dmv de lichtschakelaar en niet meer via de module bij die functie dan. Wel is het zo dan dat wanneer het contact wordt afgeschakeld de module de lichten laat aangaan voor een bepaalde ingestelde tijd.

Dus op klem 85 komt dan het draadje afkomstig van 4 en 5 en dan ook nog van de lichtschakelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Indien je die functie niet wenst (dat de ch/lh module reageert op afschakelen van de lichten) dan kan je het ook anders kabeleren.

Zo kan je het signaal dat van je lichtschakelaar komt afkoppelen van de 2 of 3 klem (weet niet waar die op toekomt bij jou) en het aankoppelen direct aan de klem 85. Het geschakelde + signaal laat je gewoon op dezelfde plaats (klem 2 of 3).

Zo schakel je direct het relais dmv de lichtschakelaar en niet meer via de module bij die functie dan. Wel is het zo dan dat wanneer het contact wordt afgeschakeld de module de lichten laat aangaan voor een bepaalde ingestelde tijd.

Dus op klem 85 komt dan het draadje afkomstig van 4 en 5 en dan ook nog van de lichtschakelaar.

 

Bedankt voor de uitleg :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Indien je die functie niet wenst (dat de ch/lh module reageert op afschakelen van de lichten) dan kan je het ook anders kabeleren.

Zo kan je het signaal dat van je lichtschakelaar komt afkoppelen van de 2 of 3 klem (weet niet waar die op toekomt bij jou) en het aankoppelen direct aan de klem 85. Het geschakelde + signaal laat je gewoon op dezelfde plaats (klem 2 of 3).

Zo schakel je direct het relais dmv de lichtschakelaar en niet meer via de module bij die functie dan. Wel is het zo dan dat wanneer het contact wordt afgeschakeld de module de lichten laat aangaan voor een bepaalde ingestelde tijd.

Dus op klem 85 komt dan het draadje afkomstig van 4 en 5 en dan ook nog van de lichtschakelaar.

 

Bedankt voor de uitleg :thumb:

 

geen probleem, daar zijn we voor. :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is maar hoe je het bekabelt natuurlijk, voor de rest werkt deze toch naar behoren lijkt me toch.

De comming home en de leaving home werkt toch zoals het zou moeten. Enkel hadden ze bij het ontwerpen de ingang van de lichtschakelaar niet over de flankdetetcie en timerfunctie moeten sturen maar dan rechtstreeks de uitgang aansturen.

Het is niet dat de module onbruikbaar, enkel een andere manier van aansluiten. indien dat fenomeen je stoort natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh oke nou suc6 dan Antonio.. Ik las de helft maar,heb wat last van hoofdpijn.

Maar Jeroen heeft heel wat van die gevallen ingebouwd.

Ik had het ook,maar een goedkope versie denk ik? Ik was er zo blij mee dat het er met een kniptang is verweiderd in nog geen 5 min. Al mijn verlichting was na een maand of 2 in de mik,alles in de war. Ik was doodsbang dat ik op en dag geen passat meer had staan maar dat er as lag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden