Ga naar inhoud
  • 0

VAG COM kan climatronic niet uitlezen


dioneo

Vraag

Dit is min of meer een vervolg op dit topic.

 

Vanavond was ik even bij een van de leden die zo vriendelijk was me even te helpen (Dank, Jeroen) om met de VAG COM mijn wagen uit te lezen. Een paar foutmeldingen, maar niets over de climatronic. Daar was het nou net om te doen, omdat deze knippert, en niet op input reageert.

 

Het vreemde is dat de VAG COM geen verbinding kon krijgen met de hele clima-module. Gebeurt dat vaker, of is dat een teken dat er (nog) meer aan de hand is? Het kan toch niet dat een deel van de boordcomputer defect raakt? En is er een manier om toch de info uit te lezen?

 

De laatste keer bij de vakgarage kon men deze wel nog lezen, maar stonden er geen storingen in, terwijl het huidige probleem er wel al was.

 

Ideeën zijn welkom...

 

[edit]

Soms doet de climatronic het wel, dwz is het display normaal, hoewel er geen verlichting is dan. Dan reageert het display ook op input, maar airco doet het niet. Uitlezen van de climatronic module zelf volgens deze manier geeft geen reactie: geen codes, alleen normaal blijvend display. Overigens 'doet' hij het dan hooguit 3 minuten, om weer te knipperen, alle displaycijfers op te laten lichten (888 888 888) of helemaal uit te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Alle regelunits (waaronder de clima dus) zijn in o.a. de Passat 3B/3BG allemaal via de K-Line verbinding op hetzelfde signaaldraad aangesloten met allemaal hun eigen adres. VAGCOM (en andere uitleesapparatuur) zoekt vervolgens op de K-Line naar een bepaald adres waarop het geselecteerde regelapparaat (in dit geval de clima) moet zitten. Als er geen reactie komt van maar 1 regelapparaat terwijl de rest het wel doet, mag je aannemen dat dat regelapparaat of niet bereikbaar is (onderbroken lijn) of defect is en daardoor niet reageert. Het makkelijkst is dus even een clima van een medeforummer erin drukken en kijken of je die wel kan bereiken.

 

Als ik je verhaal zo lees ben je wel toe aan een nieuwe clima unit (staan er altijd wel een paar op Marktplaats).

Weet je trouwens zeker dat die vakgarage de climatronic regelunit heeft uitgelezen en niet gewoon de airco of comfort module ofzo?

 

Succes!

 

update: wel alle zekeringen mbt de Climatronic even gechecked?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In je vorig topic, kan ik niets lezen of terug vinden of het ac systeem is gecontroleerd op druk?

 

Kan voorkomen dat foutcode "888" (raadsel) aangeeft dat de airco compressor niet wordt aangestuurd, compressor kapot, of een andere oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is de hoge druk beveiliging van de koeling niet aangesproken?

 

Als ik het zo lees dan is je airco fan kaduuk (je omschrijft namelijk niet welke er zijn er twee een van de motorkoelwater en een van de condensor)

 

Als je airco fan het niet meer doet wordt de condensor niet meer gekoeld wat lijdt tot een hoge druk.

Kan misschien gelijk het gesis verklaren dat er door de hoge druk koelgas is verdwenen ( en de rook is dan de olie die ook gelijk meegaat) en daarom doet hij het nu niet meer.

 

Theo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Denk het niet Theo dat zou de climatronic aangeven middels een foutcode.

Dit lijkt meer een elektronische oorzaak te hebben.

 

@Gerben er is niets mis met je bijdrage, er wordt soms teveel vanuit gegaan dat er een foutcode moet optreden! ook het ecc systeem of vagcom laat soms te wensen over.

Zoals ik al vroeg is het systeem gecontroleerd op druk..?

 

Is de hoge druk beveiliging van de koeling niet aangesproken?

 

Als ik het zo lees dan is je airco fan kaduuk (je omschrijft namelijk niet welke er zijn er twee een van de motorkoelwater en een van de condensor)

 

Als je airco fan het niet meer doet wordt de condensor niet meer gekoeld wat lijdt tot een hoge druk.

Kan misschien gelijk het gesis verklaren dat er door de hoge druk koelgas is verdwenen ( en de rook is dan de olie die ook gelijk meegaat) en daarom doet hij het nu niet meer.

 

Theo??

 

Naar het schijnt was een electro fan kaduuk :evil: maar welke :!: deze wordt vaak door een misverstand verkeerd omschreven/vermeld.

Verder het geen Martijn vermeld ga ik volledig mee.. lees deze viewtopic.php?f=147&t=35485

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar zou dan niet de clima display gewoon moeten werken in deze wagen, hiermee wil ik zeggen dat deze clima is overbouwd in een andere wagen en hier dus wel gewoon aanging (hierbij doel ik puur op het bedieningspaneel)

 

Ja dan zou deze gewoon moeten werken en is er niets met de regeleenheid aan de hand als deze wel werkt in een andere auto.

Om het probleem te zoeken of op te lossen zal eerst het één en ander uitgesloten moeten worden, en begint bij het controleren van het ac systeem.

Buiten het feit dat het ac systeem op druk zou staan, kan de regelmodule kapot zijn?

Ook daar naar kijken, ik meen dat er een draadje over bestaat van iemand die er ook foto's van heeft/had gemaakt, wat te kampen had met (veel) wateroverlast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Excuus dat ik niet eerder reageerde, vakantie en andere drukte...

 

-De aircofan is niet stuk, die is net paar maanden geleden vervangen, dat was de aanleiding voor het huidige probleem. Er is geen gesis/rook etc meer. De airco fan slaat aan zodra ik 'm op contact zet. Of is dat een andere fan die ik hoor?

-Zekeringen heb ik gecontroleerd, vervangen, geen resultaat.

-Zelf diagnose van climatronic reageert niet: recirc+econ en dan op contact geeft geen ander resultaat op de display dan gewoon op contact zetten.

 

De verlichting van de cc module doet het ook niet, dat zou kunnen betekenen dat de module te weinig prik krijgt.

 

Kan ik zelf controleren of het ac systeem op druk staat, of moet dat dan weer in de garage?

Het uitmeten van de kabels: dat heeft pas zin als ik weet wat de uitslag zou moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vulling kun je niet zelf controleren, gas moet eruit, gewogen en opnieuw afgevuld. Kost je geld. Zolang je airco voor de problemen goed functioneerde en er in tussentijds niks met de leidingen e.d. maar alleen met de fan is gedaan moet je het daar niet in zoeken.

 

Ik heb bijgaande document eens snel doorgescrold: http://www.vwgolf-info.nl/handleidingen ... tronic.pdf

Gaat over inbouw climatronic in een Golf 3. Daar zie je mooi hoe het systeem in elkaar zit.

 

Onderaan pagina 7 wordt een regelrelais mbt de ventilatoren beschreven. Iets soortgelijks zal ook ergens in jouw Passat zitten. Kan die geen opdonder hebben gehad (rook/smeulen enz) en nu dood zijn, waardoor de climaunit in je auto daar geen contact mee kan krijgen en dus ook maar helemaal niet meer functioneert?

Als je aangeeft dat 1 van de vinnen al begint te draaien als je 'm op contact zet (ook met koude motor?) vind ik dat apart. Is me bij mijn 2000 Passat TDI nooit opgevallen iig. Misschien door en defect regelrelais? Kijk anders eens welke vin het is? Doet ie dat ook als je 'm op contact zet terwijl de clima unit niet aangesloten zit?

 

Misschien even bij de dealer langsrijden, werkplaats inwandelen en de werkplaatschef even vriendelijk aankijken en om een uitdraai van het climatronic schema vragen..

 

Just a thought...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, soms doet/reageert het display wel, kan eens kijken wat er gebeurt als ik 'm niet op auto zet, en dan opnieuw op contact. Straks in de pauze ff tjekke.

En nee, uitlezen lukte niet, maar je weet maar nooit.

 

Een vriend heeft precies dezelfde passat, deze week misschien nogmaals de cc modules wisselen en kijken wat beide modules in beide auto's doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit weekend de cc modules gewisseld, mijn module in een andere passat, en andersom. Om te kijken of het aan de module ligt, en hoopte dat dat het was, want die is goedkoop en eenvoudig te vervangen. Maar helaas: mijn cc module deed het perfect in de andere passat, en die van hem deed het bij mij ook niet. Exact dezelfde modules, exact dezelfde symptomen in mijn auto. Eén ding in ieder geval uitgesloten.

 

Komt mijn wagen wel door de apk? Ik moet er deze maand heen, maar vraag me af of een auto zonder blower er wel doorheen komt. Volgens mij niet. Nu kun je wel zo'n 12v ding kopen voor 26 euro, maar moet de blower dan niet alsnog werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, je moet een werkende ontwasemings installatie hebben. Ik heb de RDW gebeld, of een los systeem ook wordt goedgekeurd (zo'n 12v ding), maar helaas. De passat komt nu dus niet door de keuring, kom net van de APK vandaan.

 

Ook in de garage was de CC helemaal niet vindbaar in de VAG COM. Donderdag gaan ze verder zoeken. Wordt een dure, in de electronica duiken, nameten, da's wel een paar uur. Ik vraag of ze eerst dat regelrelais willen checken, ze vonden het aannemelijk dat die niet goed meer was, dat gebeurde wel vaker. Ik hou je op de hoogte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden