Ga naar inhoud

"zoekerige" besturing. Oorzaak?


LvR

Aanbevolen berichten

Hallo Passat vrienden.

 

Ik heb sinds kort een Passat 1.8T Variant uit 2001 met 80dkm op de teller. Ik had hiervoor een Omega Station 24V. Wat mij opvalt in de Passat is de wat zoekerige besturing rond de middenstand. Het stuur is absoluut rustig, heeft geen speling en trekt niet.

Bij het rechtuit rijden ben ik echter steeds bezig met iets te corrigeren; het is maar weinig (een cm of zo), maar het stoort/valt op. Ik weet niet of het met de voorwielaandrijving te maken heeft, omdat mijn vorige wagen achterwielaangedreven was en ik dit fenomeen niet ken. :?: Het is onafhankelijk van het soort wegdek/snelheid. Er zitten nieuwe Michelin Pilot Sport op. (225/45/17 op originele VW LM velgen)

 

Moet de wagen uitgelijnd worden? Zo Ja, bij wie? De VW garage of de bandenboer en bij wie dan? Misschien hoort dit ook wel bij de Passat. :embarassed:

 

Graag jullie hulp/mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo breed is 225 nou ook weer niet, en als het op elk wegdek geconstateerd word zal het niet door spoorvorming komen.

 

Zou inderdaad kunnen liggen aan te weinig toespoor van de voorwielen, uit laten lijnen is dan de oplossing. Zelf laat ik dat soort dingen bij een bandenboer doen.

 

Ik hou het erop dat het door de banden komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook wel hoor...

 

En het ligt bij mij niet aan de niet aan de uitlijning.

 

Ik heb het het meest bij de zomer banden die iets breder (225) zijn.

Blijkbaar zijn deze iets gevoeliger voor het wegdek.

Ik heb het bij mij in de buurt eens gecheckt waar het aan kon liggen...

En ik merkte bij mij dat de auto heel gevoelig is voor schuin aflopende wegen.

Dus als een weg niet waterpas is en naar links afloopt dat mijn auto dan naar links trekt...

En bij een rechts aflopende weg richting goot en stoeprand.

 

Ik heb 2 x bij verschillende garages laten na kijken of de auto uitgelijnt moest worden en dat was steeds niet nodig.

 

Dus dan houd ik het maar op mijn conclusie dat het aan het aflopende wegdek ligt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag bij Profile geweest. Was vóór niet helemaal in het spoor: een paar "minuten" verschil (dus geen graden. Achter was er wat meer verschil in de sporing, maar daar kan helaas niets aan bijgesteld worden :evil: Er werd daarom nog gecontroleerd op speling in de ophangrubbers, maar dat kon niet worden vastgesteld.

 

Monteur dacht primair dat het toch meer met de banden te maken heeft/zou hebben.

 

In ieder geval heeft het wel wat opgeleverd: het euvel is niet over, maar wel merkbaar minder. Als ik het in percentages zou moeten uitdrukken dan kom ik op 50% verbetering.

 

Zo valt er goed mee te leven; ik weet nu in ieder geval zeker dat het niet aan de sporing ligt. Misschien dat het wat beter wordt als de banden goed ingelopen zijn?

 

Conclusie: de wat "zoekerige" besturing ligt inderdaad vooral aan de banden MITS de sporing klopt.

 

Hartelijk dank voor het meedenken en advies, Leo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Ik reageer wat laat maar ben nieuw op deze site. Helaas is mijn ervaring dat een passat niet uitblinkt door een goede wegligging. Ik ben er al ruim 4 jaar mee aan het tobben. Belangrijk is wel dat hij goed wordt uitgelijnd op de S kurve dwz dat de stuurkogels op juiste hoogte worden afgesteld en er zijn nauweljks bedrijven die dit kunnen en over de goede apparatuur hiervoor beschikken. Het is treurig maar waar. Verder is het onzin dat de achteras niet kan worden uitgelijnd, dat kan wel maar het is teveel werk voor de dames en heren.Overigens kan de matige wegligging juist wel eens door de starre achteras worden veroorzaakt.

 

Wicher

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Wicher,

 

Beter laat dan nooit.........niet?

 

Fijn dat je hebt gereageerd. Mijn euvel is zeer sterk verbeterd na het stuurhuis-lees "stuurspeling"-gecontroleerd en opnieuw afgesteld te hebben, ondanks dat een echte stuurspeling niet goed waarneembaar was. Laat het ook eens controleren/afstellen; misschien dat het stuurgedrag bij jou dan zo goed reageerd. Ik kan er in ieder geval nu weer goed mee leven.

 

Groet en dank, Leo. thumbs up (smilies werken niet!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden