Ga naar inhoud
  • 0

Super Bleifrei 98 of 95


A3i

Vraag

Sinds januari dit jaar rij ik een geimporteerde passat 2.0 FSI. Nu kwam ik er laatst achter dat in de binnenkant van m`n bezineklepje staat aangegeven dat ik Super Bleifrei 98 moet tanken. Maar in Nederland wordt alleen maar Euro loodvrij 95 verkocht.

 

Nou is mijn vraag kan dit kwaad? Tot op dit moment geen hinder van ondervonden van de Euro loodvrij 95. Heb ondertussen al 7000 km gereden.

 

Ik weet dat loodvrij 95 schraler is dan bijvoorbeeld de Super onglood.

 

Ik verneem graag jullie reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vpower heeft hier gewoon 95 :evil:

Hier in de buurt verkoopt alleen BP RON98 en mijn boot heeft dat ook nodig. Op RON95 rijdt hij ook wel, maar met minder vermogen beschikbaar. Ik denk dat dat voor jouw TFSI ook geldt, maar check voor de zekerheid even je boekje en als 'ie gechipt is contacteer dan even de tuner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vpower heeft hier gewoon 95 :evil:

Hier in de buurt verkoopt alleen BP RON98 en mijn boot heeft dat ook nodig. Op RON95 rijdt hij ook wel, maar met minder vermogen beschikbaar. Ik denk dat dat voor jouw TFSI ook geldt, maar check voor de zekerheid even je boekje en als 'ie gechipt is contacteer dan even de tuner.

 

NEE, Vpower is in NL 97 octaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er op je tankklepje staat dat er 98 in moet dan zal de motor door haar pingelsensoren gaan bijregelen als je 95 tankt.

Vpower tanken is dus al beter alleen is het dus eigenlijk geen 98 maar wel veel klopvaster dan 95 en elke beetjes verhoging in het octaangetal helpen.

 

Het kan zelfs maar zo zijn dat door het gebruik van (het duurdere) 97 of 98(of 100 bij sommige Gulf, Vpower Racing(100) in DL) jouw auto zuiniger rijdt dan met 95octaan, je motor zal door het hogere octaangetal betere presteren.

 

Jouw motor zal er dus niet door kapot gaan omdat ze daartegen beveiligd zijn ivm landen die een inferieure kwaliteit benzine leveren die soms maar net 91 halen. Persoonlijk zeg ik, stap van de Euro 95 af en ga 97, 98 of 100 tanken.

 

Gemiddeld zit er 11ct tussen 95 en 98, dat betekend ca 7 euro per tankbeurt(62L), dat is dus bij een 1:12 ca 4,5L benzine.

 

Rijdt je nu met 98 1:13 ipv 1:12 kun je 62km verder komen betekend dat 4,75L, je ziet dat het verschil dan ineens weg is.. mijn advies.. probeer eens een paar tankbeurten uit en reken eens adhv km/getankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had eigenlijk de zelfde vraag, zou dit voor een nog niet gechipte 1.8 TSI ook uitmaken. bij een cursus beweerde iemand dat een hoger octaan gehalte helemaal niet goed was voor de nieuwe motoren. omdat alles electronisch wordt geregeld... Nu ben ik op dit gebied een leek :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn auto (2.0tfsi) staat ook 98 met grote letters in het tankklepje maar er staat ook 95 onder. Ik heb ooit eens ergens gelezen (hier misschien?) dat het Europese regelgeving is dat elke benzine motor op euro 95 moet kunnen draaien. Ik heb deze auto ongeveer 10 maanden en heb het eerste 8 maanden op euro 95 gereden, volgens de garage waar ik hem heb gekocht reed de vorige eigenaar ook altijd op 95 (was een vriend van hem). Ik tank nu sinds een paar maanden euro 98 omdat het bij een volle tank inderdaad maar 5 -7 euro scheelt (prijsverschil hier in Enschede is 7 a 10 euro cent per liter) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel van merk. Het enige is dat ik vind (mijn vrouw vind van niet :-)) dat de motor iets mooier loopt. Mbt vermogen is er genoeg dus dat spreek ik toch niet dagelijks aan :-), en het verbruik lijkt ook ongeveer hetzelfde (ik rijd wel voornamelijk korte stadsritten).

 

Dus volgens mij is het niet schadelijk voor de motor zeker niet omdat er een anti pingel regeling in de motoren zit, in theorie zal 98 inderdaad beter presteren maar of je dat ook echt merkt in de praktijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik merk het verschil vooral met de sleurhut erachter, in de praktijk gebuik ik inderdaad verder ook bijna nooit het volle vermogen.

Ook ik merk weinig verschil in verbruik, en ook hier heb ik het idee dat 'ie wel iets mooier loopt op 98 en is mijn vrouw dat niet met me eens :P

 

Wat die regelgeving betreft, dat geldt iig in Groot Brittannië, of dat ook op het Europese vasteland geldt weet ik eigenlijk niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat Shell V-power betreft: ik had inderdaad ook gehoord (en op hun website gelezen) dat dat RON97 zou moeten zijn. Op de pomp stond echter RON95. Daarom bij de pomphouder nagevraagd en die zei ook dat het 95 was.

Dus als ze het zelf al niet weten...

BP-Ultimate is in elk geval RON98, en het bedrijf zelf is ook nog eens een stuk sympathieker :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de pomphouders zitten veelal part-timers, de helft weet het verschil tussen benzine en diesel niet eens, laat staan dat ze het woord octaangetal kennen of uit kunnen spreken.

 

Voor turbomotoren is een zo hoog mogelijk octaangetal aan te bevelen, zou je een 2L TFSI op octaan 100 laten rijden, en je weet zeker dat je alleen 100 tankt zou je bij een tuner de motor erop kunnen laten afstellen, dit kan zomaar een 10pk extra opleveren. Een hoger octaangetal heeft ook als voordeel dat de brandstof meer koelt dan met een lager octaangetal. Gechipte T's en TSI/TFSI's wordt sowieso AFGERADEN om nog 95 te tanken.

 

Waar je gaat tanken maakt niet extreem veel uit, pompstations met een hoge omloopsnelheid hebben vaak betere brandstof, dwz het zit niet in de opslagtank te vergaan en ze krijgen geen restvoorraad van het Rijk. Ik zelf tank Shell, onder meer om de Airmiles en omdat dat tankstation hiero een klant is..

 

Voor de Fuel Stratified Injection (FSI) motoren is een 98ron ook beter aangezien ze daar zuiniger van zouden moeten worden..

 

Tevens BP is een milieuvervuiler op dit moment en met Shell is er ook wel eens wat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden