Ga naar inhoud
  • 0

Voorgloeien


Wil.I.am

Vraag

Heren!

 

Heb een Passat uit 2001 met dieselmotor en sinds oktober is het mij opgevallen dat mijn auto wat langer (+- 10 sec.) moet voorgloeien dan eerst. Sinds deze week is het nu ook zo, dat als de motor warm is dit enkele seconden duurt. De auto start goed, alleen wordt er door de motor even wat meer toeren gemaakt dan normaal.

 

Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=139&t=27005

 

Als ik het goed heb: 059 919 501 A (groen) circa 40 euro (materiaal) bij de dealert.

Let op dat je ook wat koelvloeistof moet bijvullen circa 1/2 liter.

Ook opletten er zitten twee sensoren.

 

Heeft iemand enig idee of je deze sensoren kan uitlezen of ze defect zijn? Het is jammer als je hem vervangt en het blijkt het niet te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat je zegt klopt allemaal als een bus :-) Je kunt de sensoren niet direct uitlezen, m.a.w. wanneer hij een verkeerde waarde geeft dan zie je dat niet direct in VAGCOM als melding. Je kunt de koelvloeistof temp wel uitlezen met VAGCOM. Wanneer dit een onrealistisch hoge of lage waarde geeft kan dit duiden op sensor of kabelbreuk.

 

Vaak zie je bij een niet goed werkende koelvloeistof temperatuur sensor ook een schommelende waarde van de koelvloeistof temperatuur op het dashbord. Dit hoeft niet zo te zijn aangezien de sensor bestaat uit 2 temperatuur sensoren, eentje voor het dashbord (niet nauwkeurig) en een voor de ECU (wel nauwkeurig).

 

Bij mijn weten hoeft de TDI ook niet voor te gloeien boven een bepaalde buitentemperatuur (7 graden uit mijn hoofd). Wanneer hij dat dus denkt te moeten doen dan krijgt hij ergens een verkeerde temperatuur door. Neemt niet weg dat je de gloeispiraal wel even ziet oplichten...ook wanneer het 35 graden is en de mussen van het dak vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben uiteindelijk naar de garage geweest. In eerste instantie zagen ze wel dat 6 sensoren andere waardes hadden aangenomen. Later hebben ze een ander programma gebruikt en daar kwam dus niet naar voren dat er sensoren kapot waren. Ze hebben de EGR kleppen gereinigd, een reinigingsmiddel in mijn auto gestopt en mij het advies gegeven om regelmatig V-power te tanken. Het zou dan langzaam weer beter moeten worden. Ben nu 1,5 tank verder en merk nog niet echt verschil. Maar ik kijk het nog wel even aan. Heb tenslotte een half jaar zo gereden, dus kan wel redelijk vuil zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk toch eerder dat het je sensor is omdat de toeren ook wat verschil geeft zeg je.

Voorgloeien doet ie niet in de zomer.

Ik zou eens een VAG-COM lijst lid mailen met de vraag of hij/zij de sensor kan uitlezen.

 

Je geeft aan dat de garage eerst het verkeerde programma had en dat dat de sensoren andere waarden hadden?

Ik zou op zoek gaan naar een andere garage.

 

Nogmaals: De computer geeft niet aan dat de sensoren kapot zijn ze geven bij defect zijn de verkeerde waarde af. Dit dient beoordeeld te worden door de uitlezer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gloeibougies worden alleen vervangen bij problemen zoals deze, als ie bij langer/2x voorgloeien wel goed doet kunnen ze idd op zijn.. afhankelijk van de staat van je motor heb je soms pas last als er nog maar 1 werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn auto wiebelt niet bij het starten. Starten doet ie eigenlijk gewoon goed. Alleen het voorgloeien duurt lang. En elke keer als ik gestart heb, loopt de motor rond de 1000 toeren. Ook als de motor gewoon warm is.

 

Hoe lang gaan gloeibougies eigenlijk mee? Mijn auto is bijna 9 jaar oud en volgens mij zijn deze nog nooit vervangen? Even iets heel anders! Kan iemand mij trouwens ook eens uitleggen waarom motorolie zo ontzettend duur is bij een garage (ze rekenen toch ook al arbeidsloon)? Begrijp best dat er op onderdelen een marge zit, ze moeten tenslotte ook besteld worden waar weer tijd in gaat zitten. Maar olie hebben ze zoveel van op voorraad dat ik dit niet erg begrijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe lang gaan gloeibougies eigenlijk mee? Mijn auto is bijna 9 jaar oud en volgens mij zijn deze nog nooit vervangen?

 

Dat is moeilijk te zeggen omdat het afhangt van het gebruik van de gloeibougies. Ze hebben het meeste te lijden van warm-koud-warm-koud dus veel starts geeft een kortere standtijd wat ook een factor is zijn de trillingen. Ik heb zelf auto's gehad waar ze nog nooit zijn vervangen (en de auto was 14 jaar) en auto's gehad waar ik er wel eens een heb vervangen. Overigens is het zo wat VdUB zegt eigenlijk heeft de motor er pas moeite mee als er twee of drie van de vier kapot zijn.

 

Ze zijn door te meten op weerstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de tussentijd naar een andere garage geweest en het probleem is nu opgelost.

Jullie hadden helemaal gelijk, het was de koelwatertemperatuurzender. De monteur had de auto gestart en de zender losgekoppeld. Mijn auto liep meteen weer rustig. Nadat de nieuwe zender was geplaatst ging het voorgloeien ook weer snel. Hopelijk hebben jullie ook wat aan deze informatie voor andere Passatrijders.

 

Wil iedereen bedanken voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden