Ga naar inhoud
  • 0

Schokken bij optrekken


ridouan

Vraag

Sinds kort heb ik af en toe bij het optrekken dat de auto hortend en stotend begint te accelereren. Het voelt niet aan alsof de motor inhoudt, maar meer alsof je over 'rimpels' in de weg rijdt.

 

Het vreemde is wel dat 't alleen gebeurt als m'n stuur flink gedraaid is (links of rechts maakt dacht ik niet uit) én ik accelereer vanuit stilstand. Maar... niet altijd, alleen af en toe dus.

 

Zodra ik snelheid heb gemaakt gemaakt kan ik 't niet meer voor mekaar krijgen: langzaam rijden, scherpe bocht maken en gas geven gaat dan gewoon goed, ik moet echt stilstaan voordat 't gebeurt. De voorbanden zijn goed, recentelijk nog vernieuwd. Zie ook geen sporen van vet lekkend uit hoezen, hoezen (voorzover een leek dat kan beoordelen) zien er ook goed uit, geen scheuren oid.

 

Beetje 'mishandelen' (hoge snelheid en scherpe bochten maken) levert trouwens ook niks op. Heeft iemand een idee :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Vreemd. Is het met zowel koude als warme motor?

Is het uit te zoeken of het een motorische stotter of een mechanische stotter is?

 

Ik heb 't gehad met koude en warme motor, schijnt niet uit te maken. Als ik zou moeten gokken zou ik eerder denken aan iets mechanisch, de motor 'voelt' goed aan. Probleem is dat 't niet vaak (maar wel vaak genoeg om te onderzoeken) voorkomt, en 't is ook snel weer over, max paar seconden (zodra ik enigzins vaart heb gemaakt is 't voorbij).

 

Wat trouwens ook wel helpt is dat ik koppeling licht indruk en goed gas geef. Maar ja, 't zou ook kunnen zijn dat ik dan gewoon sneller voorbij het probleemgebied qua snelheid ben...

 

zou kunnen omdat je met het sturen je stuurbekrachtingspomp in werking zet dat het extra belasting is voor je motor

 

Zou kunnen, ik heb wel sinds de eerste keer dat 't optrad niet meer met max. gedraaide stuur (dan hoor je de pomp goed zoemen nl.) opgetrokken.

 

Op zich lijkt 't niet zo ernstig, 't is meer dat 't een soort van voorbode voor ernstigere problemen zou kunnen zijn, vandaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het vage is dat het maar heel soms gebeurt, er valt (in ieder geval niet door mij) geen peil op te trekken...

Ik heb geprobeerd een soort van reproductiescenario te ontdekken, maar zonder succes.

 

De auto rijdt voor de rest goed, dus ik laat me maar niet gek maken hierdoor. ik merk 't vanzelf wel als 't erger wordt,

dan heb ik ook meteen meer symptomen om 't te beschrijven.

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken! :thanks:

 

PS: Wat betreft 't vliegwiel, ik heb voor de rest geen last van trillingen, schokken of andere 'signalen'...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, ik zal 't dan wel merken (hopelijk niet, maar ja...). Zijn er zeg maar duidelijke punten waaraan je (snel) herkent dat

je vliegwiel aan vervanging toe is (naast trillen in stationair en schokken bij optrekken (beide normaliter geen last van trouwens))?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zijn je motorsteunen nog wel ok?

 

Indien je vliegwiel verder kapot gaat gaat hij steeds meer trillen en ook beroerder lopen.

Ik zou even naar de garage rijden en aan een monteur vragen die herkent het direct.

 

Voor zover ik 't kan beoordelen :embarassed: ziet het er wel normaal uit, motorblok trilt (iets heftiger dan die van een maat van me), maar niet zo heftig dat er alarmbelletje gaan rinkelen. Ik heb wat steunen betreft te weinig (lees: geen) ervaring om 't goed te kunnen beoordelen.

 

Maar zoals je zegt, het is waarschijnlijk verstandig als ik idd. morgenochtend ff snel bij de garage langsga, weet ik meteen waar ik aan toe ben, goed of slecht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden