Ga naar inhoud
  • 0

Vermogenverlies [ed] door waterlekkage?


artofnemesis

Vraag

Als ik met mijn Passat 3B 1.9TDI met een gangetje van 120km/u steady in z'n vijf over de weg rijdt, springt 'ie na verloop van tijd sinds kort in noodloop. Moet ik op zo'n moment iemand inhalen, dan kruip ik er echt met veel moeite voorbij. Terug naar zijn vier maakt niet uit, ook dan doet hij er verschrikkelijk lang over om van bijv. 120 naar 130 te gaan, soms wel tot een halve minuut.. :roll:

 

Op het moment dat ik het contact eraf haal (niet zo goed, ik weet het, vooral niet met 120km/u op de snelweg haha) dan lijkt de boel zich te resetten en gaat het weer goed (zo lang je maar regelmatig van toeren wisselt).

Het probleem doet zich met name voor als ik dus een tijd een bepaalde snelheid aanhoud, en voornamelijk in z'n vijf, rond de 2900 tot 3100 rpm. Heel sporadisch gebeurt het ook wel eens in andere versnellingen.

 

De Passat geeft geen blauwe rook, incidenteel met veel vermogen wel zwart, maar dat komt omdat ik onlangs een olielekkage heb verholpen en nog niet heb bijgevuld :embarassed:

 

Na wat leeswerk in andere draadjes over soortgelijke problemen (waaronder dit, dit en dit draadje) heb ik het vermoeden dat het probleem in de luchtmassameter zit. Nu wil ik best een nieuwe LMM van Pierburg halen, maar voordat ik daar weer knaken aan spendeer zou ik 'm toch het liefst eens uitmeten. Daarom:

 

Is er iemand met een VAG-com in de buurt van Benschop (bij Utrecht, IJsselstein) die me met dit probleem zou kunnen helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een maat van me had hetzelfde met z'n Audi A4 met AHU motor (bj 1999). Bij hem is de "turbodrukklep" (of iets in die geest) vervangen en vervolgens was het probleem weg. (volgens mij is die klep gewoon de N75???) Zeg niet dat dit bij TS ook het probleem is, maar is misschien wel bruikbaar als tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Upje: problemen deden zich nog steeds voor, zelfs onlangs compleet vermogensverlies gehad. Toch maar even langs de garage gereden, waar ze 'm hebben uitgelezen. Wat bleek; turbo, lmm, N75klep etc allemaal ok *phew* :)

Gaspedaalsensor was kapot, zijn ze nu aan het vervangen.

 

Tja.. dan heb je zulke problemen dus blijkbaar ook. Temeer blijkt maar weer dat het maken van een logje toch wel loont :-) Nu maar hopen dat het daarbij blijft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja.. het deed zich toen incidenteel voor, vervolgens een hele tijd niet en met een weekje was het gedaan. Prioriteiten lagen even ergens anders, zeg maar :)

 

Ook zo lekker:

De VW-dealer had de verkeerde gaspedaalsensor geleverd (en dus een veel lagere prijs doorgegeven), waardoor ik nu een dikke 350,- (!) meer moet betalen. De garage had wel het juiste onderdeel besteld, maar wil mij nu niet het (mondeling) afgesproken bedrag factureren maar het drievoudige (duurder onderdeel, extra dag leenauto, meer btw dus etc etc). Men zegt aldaar wel dat de leverancier een fout heeft gemaakt en dit erkent, maar dat daar weinig aan te doen is. Ik vind dat de leverancier die fout zelf moet herstellen door het juiste onderdeel voor het afgesproken bedrag moet leveren. De garage moet dat maar oplossen met de leverancier. Daarbij ben ik best bereid 10% extra 'onvoorziene kosten' te betalen.. is dat nu zo gek gedacht, of ben ik niet helemaal reëel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Juridisch gezien is jouw garage jouw contractpartij, met de dealer heb jij in principe niets te maken. Wanneer de garage jou een prijsopgave heeft gedaan, kun je ze daar simpelweg aan houden. De garage kan op zijn beurt zijn daardoor ontstane schade weer claimen bij de dealer, maar dat is verder tussen die twee.

Probleem is alleen dat je wel moet bewijzen, of minstens aannemelijk maken, dat je een prijs had afgesproken en dat wordt waarschijnlijk nogal lastig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de bemiddelingsafdeling van de Bovag maar eens gebeld om dit probleem aan te kaarten. Het volgende konden ze me daar vertellen:

 

Korte versie: -spijtig genoeg- is er niets aan te doen.

 

Lange versie: de garage heeft goed gehandeld, de leverancier heeft een administratieve fout gemaakt. Er was in deze sprake van een aannemelijke fout (redelijkheid / billijkheid). Zij mogen de extra kosten voor het onderdeel juridisch gezien daarom gewoon op de klant verhalen.

Had de garage de reparatie echter zonder overleg uitgevoerd dan had ik daar wél bezwaar tegen kunnen maken. Maar aangezien de garage de extra kosten keurig had doorgegeven voor de reparatie uit te voeren, en ik daarmee (noodgedwongen) akkoord mee ben gegaan, kan ik nu niets beginnen. Ook zo'n fijne dooddoener: "maar als u gelijk het juiste bedrag te horen had gekregen, had u daarvanuit kunnen gaan" (Bovag). Ja, zo lust ik er nog wel een paar, en mijn portefeuille is van uienleer :roll:

 

Overigens heeft de garage m'n Passat keurig gerepareerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Grr: niet dus, probleem keerde vanochtend weer terug. :angry: Toevallig weer ten tijde van veel regen. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met vocht in de auto en er ergens kortsluiting ontstaat. Zou dat kunnen?

 

Om te voorkomen dat vocht opnieuw in de auto terecht komt (via interieurfilter .. en dan doordat het niet uit de accubak wegloopt) heb ik de plug eruit gehaald. Nieuw vocht zou dus niet meer in de auto terecht mogen komen. Er zit echter nogal wat nog onder de bestuurdersstoel, wat ik niet gemakkelijk weg krijg.. Tips?

 

De auto staat weer bij de garage, om te kijken of het stiekem nog ergens anders aan zou kunnen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Juridisch gezien is jouw garage jouw contractpartij, met de dealer heb jij in principe niets te maken. Wanneer de garage jou een prijsopgave heeft gedaan, kun je ze daar simpelweg aan houden. De garage kan op zijn beurt zijn daardoor ontstane schade weer claimen bij de dealer, maar dat is verder tussen die twee.

Probleem is alleen dat je wel moet bewijzen, of minstens aannemelijk maken, dat je een prijs had afgesproken en dat wordt waarschijnlijk nogal lastig...

 

Maar aangezien de garage de extra kosten keurig had doorgegeven voor de reparatie uit te voeren, en ik daarmee (noodgedwongen) akkoord mee ben gegaan, kan ik nu niets beginnen.

Tja, dat maakt de situatie inderdaad totaal anders, had je er in eerste instantie niet bij vermeld...

 

V.w.b. het drogen van de auto: als je geen garage en een droger tot je beschikking hebt werkt het het snelst om je stoelen en vloerbedekking uit te bouwen. Of het verband houdt met je storing weet ik echter niet, kan me er zo weinig bij voorstellen. De comfortmodule regelt n.m.w. alleen een aantal opties, niet het motormanagement zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Of het verband houdt met je storing weet ik echter niet, kan me er zo weinig bij voorstellen. De comfortmodule regelt n.m.w. alleen een aantal opties, niet het motormanagement zelf.

Dat snap ik, dus die sensor van het gaspedaal was ook zeer waarschijnlijk wel kapot. Ik bemerkte in elk geval wel een verschil met het rijden.. Het is alleen dat waar vocht in de electronica zit, dat natuurlijk wel behoorlijke schade kan aanrichten. Naar mijn idee zou het dus best eens kunnen dat de Passat in noodloop gaat omdat er 'ergens' verkeerde signalen vandaan komen.. door het vocht ofzo. Het lag in ieder geval níet aan de techniek van de motor zelf, daar was geen enkele foutcode van te zien.

 

V.w.b. het drogen van de auto: als je geen garage en een droger tot je beschikking hebt werkt het het snelst om je stoelen en vloerbedekking uit te bouwen.

Dat was ik inderdaad van plan, daarvoor heb ik morgen en overmorgen vrij genomen. Moet ik mbv de instructies hier op het forum wel uitkomen. Ik zal proberen wat foto's te maken, in dit draadje van passatvw staat ergens dat hij 5,8l water uit z'n auto heeft gezogen, volgens mij moet ik daar wel overheen kunnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het is alleen dat waar vocht in de electronica zit, dat natuurlijk wel behoorlijke schade kan aanrichten. Naar mijn idee zou het dus best eens kunnen dat de Passat in noodloop gaat omdat er 'ergens' verkeerde signalen vandaan komen.. door het vocht ofzo.

 

En wat blijkt: er zit vocht in de boorcomputer. Gelukkig niets gecorrodeerd, maar de schuimrubberen rand die het vocht buiten moet houden is in verregaande staat van ontbinding. Afkitten met spatborden of ruitenkit moet voldoende zijn om het op te lossen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals beloofd, een paar foto's.

 

Als eerste (had ik al) de afsluitpluggen onder de accu verwijderd.

post-6897-1423825022,853_thumb.jpg

Hieronder is duidelijk zichtbaar dat zich nogal wat vuil had opgehoopt onder en tussen de behuizing van de ECU.

post-6897-1423825023,2436_thumb.jpg

Daarbij zat daaronder, hoe verrassend, het rubber (groen gekleurd) ook niet goed op z'n plek, waardoor water in de behuizing van de ECU kon komen. Deze weer goed op z'n plek gezet met wat kit en het hele zooitje weer teruggeplaatst.

post-6897-1423825023,3686_thumb.jpg

Tot nog toe -ook tijdens regen- geen problemen meer gehad. Mooi bijkomstig voordeel is dat m'n ruitenwissers het nu ook weer doen in de hoogste stand, evenals het schakelaartje waarmee je de interval kan regelen :) Ook heb ik de bekleding onder de bestuurdersstoel eruit gehad, waar ik een plas water van 2cm diep aantrof. Alles opgezogen, auto goed gelucht en alles is weer lekker droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, het blijft verwonderlijk hoe slecht Passat's tegen regen kunnen :-(

Ook die verkeerd geplakte pakkingen ben ik al vaker tegengekomen, al was dat dan niet bij de ECU maar bij het interieurluchtfilterhuis.

 

Hopen dat alles nu blijft werken en dat je geen oxidatieproblemen krijgt. Maar even in de peiling houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

" Hieronder is duidelijk zichtbaar dat zich nogal wat vuil had opgehoopt onder en tussen de behuizing van de ECU."

 

Bij mijn 3B kan door 11 jaar aan bladerentroep onder en naast de waterdichte(?)behuizing van de ECU het water eveneen niet goed weglopen. Kan iemand mij vertellen hoe ik de waterdichte behuizing los kan maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden