Ga naar inhoud
  • 0

Ervaringen/advies speaker upgrade (voor & achter)


reyhyper

Vraag

Met huidige RCD 500 en bekabeling zoek ik naar een kosten en kwaliteitsbewuste upgrade voor de voor en achter speakers.

De fabrieksaf gemonteerde speakers zijn bij laag volume wel oke, maar zodra enig vermogen er op wordt gezet is het geluid mi kaal, koud en schel. De bas is overigens wel oke, maar het midden en hoog blijven hierop ver achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja geluid is heel erg smaak gevoelig en ook de muzieksoort die je erop afspeelt.

 

Ik ga binnenkort als goede alrounder mijn MB-Quart QSD composet er voor weer ingooien. Achter worden de tweeters dan losgekoppeld en alles wat er naar achter gestuurd wordt is een beetje mid en voornamelijk laag. (gefilterd als de nieuwe radio die instelling niet heeft per voor en achter)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De volgende upgrade wordt door VW aangeboden met artikel nummers

3c0051606 (achter) a € 175

3c0051608 (voor) a € 199

 

Op foto 3 weg, maar in de beschrijving staat 2-weg? Lijkt mij onjuiste weergave. Foto wordt ookg ebruit bij art. 5m0051608 a € 239,-. maar dan voor Golf V. 3-weg alleen voor Golf V?

 

Iemand ervaring met deze na inbouw/upgrade van speakers (2 of 3 weg)?

post-11228-1423824431,6996_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De volgende upgrade wordt door VW aangeboden met artikel nummers

3c0051606 (achter) a € 175

3c0051608 (voor) a € 199

 

Op foto 3 weg, maar in de beschrijving staat 2-weg? Lijkt mij onjuiste weergave. Foto wordt ookg ebruit bij art. 5m0051608 a € 239,-. maar dan voor Golf V. 3-weg alleen voor Golf V?

Vind dit wat vaag overkomen, beetje duur lijkt me. Passat heeft bij standaard geluid 2-weg voor en bij VW-soundsystem of Dynaudio 3-weg voor. Achter is altijd 2-weg.

 

Zelf vond ik het grootste probleem niet eens de standaard luidsprekers, maar meer het feit dat de radio niet voldoende vermogen heeft om ze alle 4 aan te sturen op een beetje nivo. Misschien is alleen het plaatsen van een extra versterker als eerste optie wel het beste. Bevalt het dan nog niet kan je alsnog andere speakers plaatsen.

 

 

Iemand ervaring met deze na inbouw/upgrade van speakers (2 of 3 weg)?

Wel ervaring met inbouw/upgrade, maar dat was wat anders. :mrgreen: (zie sig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Iemand een idee of de versterker 3c0 035 456 K plug & play is voor 3c (10.2005) met fabriek af 8 speakers en een RCD 500? Zie hem nl. voor circa 99 a 149 euri op ebay staan, wellicht is dit een snelle en waardevolle upgrade kijkend naar BM'er's opmerking.

post-11228-1423824511,945_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is geen plug&play. Je moet dan veel nieuwe kabels trekken, ook naar en in de deuren, aangezien de luidsprekers aktief worden aangestuurd.

Deze versterker maakt onderdeel uit van het VW-Soundsystem.

 

VW levert zelf geen 'eenvoudige' upgrades voor inbouw achteraf.

Af-fabriek kan je kiezen uit het VW-soundsystem (250W) of Dynaudio (600W). Beide systemen maken gebruik van dezelfde kabelboom in de auto, dus het VW-soundystem is achteraf te upgraden naar Dynaudio door slechts de versterker en de 10 luidsprekers te vervangen.

 

Voor een upgrade van een standaard-radio is het verreweg het eenvoudigst om naar andere oplossingen van andere merken te zoeken. Heb je zin om (veel) kabels te trekken, kan je Dynaudio overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelf vond ik het grootste probleem niet eens de standaard luidsprekers, maar meer het feit dat de radio niet voldoende vermogen heeft om ze alle 4 aan te sturen op een beetje nivo. Misschien is alleen het plaatsen van een extra versterker als eerste optie wel het beste. Bevalt het dan nog niet kan je alsnog andere speakers plaatsen.

Juist, de radio moet voldoende vermogen hebben.

Ik heb ooit eens meegemaakt dat dure 60 watt speakers aanzienlijk slechter klonken dat de 15 watt die er in zaten.

Zonder versterker gaat de radio over de nek en klinkt t nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is geen plug&play. Je moet dan veel nieuwe kabels trekken, ook naar en in de deuren, aangezien de luidsprekers aktief worden aangestuurd.

Deze versterker maakt onderdeel uit van het VW-Soundsystem.

 

VW levert zelf geen 'eenvoudige' upgrades voor inbouw achteraf.

Af-fabriek kan je kiezen uit het VW-soundsystem (250W) of Dynaudio (600W). Beide systemen maken gebruik van dezelfde kabelboom in de auto, dus het VW-soundystem is achteraf te upgraden naar Dynaudio door slechts de versterker en de 10 luidsprekers te vervangen.

 

Voor een upgrade van een standaard-radio is het verreweg het eenvoudigst om naar andere oplossingen van andere merken te zoeken. Heb je zin om (veel) kabels te trekken, kan je Dynaudio overwegen.

 

Oké, helder. Dan maar naar een 'gewone' audio hifi zaak om me te laten adviseren, [edit] maar toen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kreeg van bm-er een tip. Gegeven de geplaatste RCD 500 kijken of ik toch niet een VW soundsysteem heb...zie bijlagen voor het resultaat.

 

:shock: Wat een verrassing zeg! :shock:

 

Weet iemand een goede zaak of bekende die een (al dan niet voorafgaand aangeschafte) Dynaudio installatie kan nainstalleren? Ik weet niet of ik dat in mijn eentje aan ga durven... :lol:

 

Part nr. 3c0 035 456 dit lijkt dezelfde als in de welbekende .pdf te vinden is als een Dynaudio versterker.

zou dit inhouden dat alleen de speakers vervangen moeten worden? Kan me nl. niet voorstellen dat een Dynaudio speakers inliggen getuige de geluidskwaliteit en ik heb geen Dynaudio labeltjes in de deuren.

 

Parts list (pagina 10)

1. Dynaudio System

- 1x 3C0 035 456 A = Amplifier

- 2x 3C0 035 454 B = Midrange- /Bass speaker front

- 2x 3C0 035 453 B = Bass speaker rear

- 2x 3C0 035 411 D = Treble speaker front (without the triangle housing)

- 2x 3C0 035 411 E = Treble speaker rear (without the door handle housing)

- 1x 1K0 035 883 = Amplifier bracket

post-11228-1423824589,4717_thumb.jpg

post-11228-1423824590,1748_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is nog eens een aangename verrassing!

 

Je zal eerst een Dynaudio systeem te pakken moeten krijgen, en dan de versterker vervangen, dat is letterlijk plug&play.

Vervolgens alle deurpanelen verwijderen en alle luidsprekers vervangen. Popnagels (netjes) uitboren. Dit moet binnen een halve dag wel te klaren zijn. Aangezien het zo makkelijk is, wil ik best wel even helpen als het zo ver mocht komen. Altijd leuk om te doen.

 

De versterker lijkt redelijk op de Dynaudio versterker, maar is toch echt anders. VW-soundsystem is 8 kanaals en Dynaudio is 10 kanaals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je zal nog kabels voor de middentoonspeaker naar de voordeuren moeten leggen (mogelijk is die inderdaad voorzien in de kabelboom, maar ik zou er toch rekening mee houden dat het niet zo is...). Ik heb Dynaudio achteraf geinstalleerd van de gewone RNS... Dus alle kabels zowat vervangen.

 

Dynaudio klinkt aanzienlijk beter dan de gewonen audio, maar verwacht je niet aan superlage / superzware bassen. Het gaat hier eerder over een superzuiver systeem, met diepere bas, heldere hoge tonen en een volle middentoon. Ook de scheiding link/rechts is veel beter, en de klank achteraan is ook heel goed, zodanig dat je 'een voller volume' in de wagen krijgt...

 

Ik heb heel het systeem - speakers + versterker - aangeschaft via Ebay voor een redelijke prijs.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je zal nog kabels voor de middentoonspeaker naar de voordeuren moeten leggen (mogelijk is die inderdaad voorzien in de kabelboom, maar ik zou er toch rekening mee houden dat het niet zo is...). Ik heb Dynaudio achteraf geinstalleerd van de gewone RNS... Dus alle kabels zowat vervangen.

VW-Soundsystem en Dynaudio maken gelukkig gebruik van dezelfde kabelboom in de auto. De versterker van het VW-soundsystem is weliswaar 8-kanaals, maar het mid + hoog van het front wordt passief gefilterd in de versterker-unit en gaat vervolgens over gescheiden bekabeling door de auto naar het mid + hoog voorin, net als bij Dynaudio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, dan liggen de kabels er al... veel werk gespaart.

Ik heb m'n speakers niet terug bevestigd met popnagels, maar heb in die gaten blindklinkmoeren van 5 mm gezet, zodanig dat de speakers vaststaan met boutjes. Makkelijk om achteraf terug te demonteren...

 

post-8019-1423824604,0022_thumb.jpg

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ok, dan liggen de kabels er al... veel werk gespaart.

Ik heb m'n speakers niet terug bevestigd met popnagels, maar heb in die gaten blindklinkmoeren van 5 mm gezet, zodanig dat de speakers vaststaan met boutjes. Makkelijk om achteraf terug te demonteren...

 

Ik heb in eerste instantie ook popnagels gebruik. Één luidspreker heb ik moeten vervangen, en die heb ik vervolgens met een omgekeerde inslagmoer voorzien dubbelzijdig plakband op de rug vastgezet. Ideaal! Loshalen is een fluitje van een cent. Wel het gat tbv de schroef ruim uit het dubbelzijdige plakband ruim er uit halen, want als de schroef aan het plakband plakt, dan draai je de tape vervolgens om de schroef heen. :blink:

 

inslagmoer_m6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De mijne (klinkmoer) zet je vast met een tang zoals de popnageltang, alleen breek je de nagel niet.... Volgens mij is zo'n setje zelfs niet duur...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op basis van het advies BM-er Dynaudio set aangeschaft (10 speakers en versterker). Vandaag binnen gekregen. Nu maar ff de tijd vinden om ze te plaatsen. :)

 

Heeft iemand de artikelnummers van speakerroosters voor met Dynaudio logo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je wil, wil ik best even de blindklink moeren er in schieten, we hebben een perslucht machine er voor.

M4,M6,M8 (ook M6x20 draad einden)

 

waar heb je de set gevonden? ebay? ik wil na de zomer het ook gaan inbouwen.

 

edit, lees net in een ander topic waar ze vandaan komen :embarassed: , ziet er allemaal mooi bij je uit. netjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor het aanbod. ik zal even met BM-er overleggen. Hij helpt me met plaatsen.

 

ik heb idd op ebay gevonden voor 395,- (excl. 22 euro verzendkosten). Binnen 2 dagen binnen uit Duitsland. Er staat er nu nog eentje te koop op ebay, maar dan voor de volle prijs zeg maar van 595,-. Er is ook een forumlid waarmee ik heb gesproken over de aanschaf van een Dynaudio set. Ik zet je tag wel door naar hem.

Nu hopen dat alles werkt, maar goed blijft allemaal 2dehands he.

 

en dank voor compliment, passievirus gevat zeg maar... :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zoek even de nummers op van de roosters.. ze kosten wel meer dan 25 € 't stuk. Maar mooi dat die zijn...

Ik heb de roosters gelijmd + met klemmen vastgezet.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verdomme, nummers vergeten mee te nemen... zal dat vanavond goed maken.

De roosters passen perfect, maar (dat zal je aan de originel wel zien) 'gesmolten' tegen de deurbekleding. Er is dus een platiek hulsje aan dat door warmte opengebogen wordt zoals een popnagel, en dan vast komt te zitten. Heb ik zelf ook geprobeert te doen, maar het is moeilijk om dan de rooster op spanning te houden en deze goed vast te drukken zodanig dat die niet kan rammelen met de bas. Het is dus beter van een goede siliconenlijm te nemen, deze rond de pennen te doen, het rooster te plaatsen en de pennen langs de achterkant met een speciaal hiervoor bedoelde klem vast te zeteen.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok.. hier zij ze dan :

 

Satijnzwarte roosters met chrome strip en opschrift 'Dynaudio' :

Links voor : 3C0 867 149 C RYP, rechts voor 3C0 867 150 C RYP, links achter : 3C4 867 149 C RYP, rechts achter 3C4 867 150 C RYP.

 

Andere benodigdheden : 4 x klem 1C0 867 388 (0,7 €) en N 900 151 02, borgring (0.25 €, 34 stuks vooraan en 22 stuks achteraan)

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden