Ga naar inhoud
  • 0

Overeenkomsten Audi Quattro en VW 4Motion?


villyman

Vraag

Ik las dat het 4Motion-systeem van VW waarbij de motor in de lengterichting staat eigenlijk een Quattro-systeem van Audi is. Zijn de versnellingsbak / aandrijfassen / differentieel helemaal hetzelfde en dus uitwisselbaar of is gewoon het principe hetzelfde?

Eigenlijk heb ik ook dezelfde vraag over de 4Motion-systemen van een Golf, Bora en Passat: allemaal uitwisselbaar of toch verschillend? Lijkt haast te mooi maar wil graag even zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou......

 

Voor het eerste deel klopt het volgens mij.

Als je de SYNCRO aandrijving hebt (torsendif) dan heb je de eigenlijke QUATTRO aandrijving, dus geen ESP en al dat (electronische)geneuzel.

Gewoon permanent 4WD, vermogensverplaatsing daar wanneer het mogelijk is en een sperdif die mechanisch geregeld wordt (YOUTUBE heeft HEEEEEEL interessante filmpjes hierover).

Met motor in de lengte, bak erachter en torsendif schijnt de mooiste combi te zijn, omdat alle aandrijfassen symmetrisch zin.

Met een dwarsgeplaatste motor heb je 1 korte en 1 lange aandrijfas (voorkant), en dat schijnt toch niet helemaal goed te gaan als je op 1 (voor)wiel tractie zet. De lange kant haalt het niet bij de korte kant.

 

4Motion is een electronisch geregeld systeem.

Dit systeem heeft per definitie een 2WD aangedreven systeem, tenzij.

Met dwarsgeplaatste motoren wordt vaak 4motion (dus ook in de TT) toegepast. De Golf2 Syncro is een mooi voorbeeld hoe het mechanisch kan. Golf/Bora zijn hetzelfde, dus kunnen onderling worden uitgewisseld.

 

Ook hiervan staan een aantel ZEEEEEER mooie filmpjes op YOUTUBE.

 

Ik zal er eens een paar opzoeken.

 

Over de uitwisselbaarheid:

Voor zover ik weet, zit het syncro/quattro/4motion systeem in de achterdif.

Dus dat zou uitwisselbaar met elke golf/bora/passat/TT/A4/A6 moeten zijn.

Ik ken iemand die een Golf2 G60 omgebouwd heeft naar 1.8T en 4motion (haldex).

Maar hij heeft ook een corrado G60 (nu met 1.8T) en syncro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Syncro en 4motion zijn door elkaar gebruikte namen zowel bij langs- als dwarsgeplaatste motoren.

 

Bij de grotere Audi's (vanaf A4) en de Passat 3B en 3BG is het met een torsen diff, ongeacht welke naam er op de kont staat..

 

Bij ALLE andere modellen is het een haldex, dus niet permanent 4wd alleen als er gripverlies is springt achter bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit het Torsendiff / Haldexkoppeling in de versnellingsbak?

Is het achterste differentieel allemaal hetzelfde bij Haldex en Torsen, dus achter de koppeling?

Zit er verschil in het achterste differentieel tussen een 130Pk, (of 150Pk bij V6) en pakweg een 90PK, onafhankelijk het model / type?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden