Ga naar inhoud

  • 0

Led achterlichten


Bieg

Vraag

Tijdens de AW meeting bij Pon (en daarvoor eigenlijk ook al) liepen wij (Ketelapper en ik) te overleggen of het mogelijk was om Led verlichting in de binnenste lamp-units te monteren van een 3C. Nadat Ketel mij een afbeelding had doorgestuurd van de Duitse Passatclub, waar een clublid deze ombouw had aangepakt, wist ik "Dit wil ik ook !". Ben afgelopen week flink aan het solderen geweest en ziehier het resultaat :

 

ledf1.JPG

 

De leds kennen 2 standen. De normale stand bij ingeschakelde verlichting.

 

ledf3.JPG

 

 

ledf4.JPG

 

En de functie als mistachterlichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 213
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijk, dit is nou waar ik al een hele tijd over aan het nadenken ben hoe ik het voor elkaar moet krijgen. Ik heb al eens de unit in mijn handen gehad maar heb hem ook weer ongeopend teruggebouwd omdat ik het niet zag zitten.

 

Nu zie ik het al meer zitten maar begrijp er waarschijnlijk nog steeds te weinig van om het zonder al teveel kleerscheuren voor elkaar te krijgen.

 

Zijn de led's in serie geschakeld; i.e. zijn de korte pootjes verbonden met de lange pootjes van de daarnaast gelegen led?

 

Aangezien ik het niet op mijn mistachterlicht hoef aan te sluiten maar dit via mijn kentekenplaatverlichting zou willen hebben neem ik aan dat er een weerstand o.i.d. tussen moet. Alleen hoe en hoeveel ohm?

 

Of kan ik het misschien via de normale achterlichten schakelen zodat ik en verlichting én remlichten heb zonder allerlei aanpassingen?

 

Kan je alleen maar complimenten geven over de looks en de how to manual. :thumb:

 

Groeten,

 

Oliver

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Oliver,

 

inderdaad led's zijn in serie geschakeld. 4 groepjes van 5 led's. Er zit 1 weerstand tussen van 10 Ohm parallel geschakeld.

 

Ik denk dat je het ook via de kentekenplaat verlichting kunt schakelen maar weet het niet zeker...

 

Goede vakantie gehad trouwens ?

 

Groetjes,

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan zit er maar één ding op en dat is het gewoon proberen en hopen dat het goed gaat.

 

Vakantie is heel erg goed geweest. De kids hebben een geweldige tijd gehad en wij dus ook. De Passat heeft zich uitstekend gehouden en met een verbruik over ruim 4.000 km van gemiddeld 6.1 liter op 100 km mag ik zeker niet klagen. Enige domper is dat er op mijn spatscherm LV nu een kras van ongeveer 15 cm zit. Waarschijnlijk iemand die zo nodig tussen twee auto's door moest lopen met z'n handen vol strandspullen. Jammer maar helaas, de dader ligt uiteraard weer op het kerkhof. :x

 

Groeten,

 

Oliver

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mercikes voor de link...

Hoe kan ik de LED's aansluiten indien ik geen VAG-com heb ?

De buitenste LED-achterlichten parallel koppelen aan de "nieuwe" ?

(Ik wil in dit geval niets wijzigen aan achteruitrijlicht en mistlicht)

 

 

Nog een klein vraagje...

Indien ik mijn voorste standlichtjes (W5W) wil vervangen door LEDs dien ik vermoedelijk ook een weerstand parallel te hangen (en ééntje in serie om de stroom te beperken naar de witte LED). Indien ik enkel de serieweerstand gebruik gaat de boordcomputer denken dat de lamp kapot is en na enkele secondjes de spanning weghalen. Hoe pak ik dit best aan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden