Ga naar inhoud
  • 0

Michelen Energy Saver banden.


passat99v

Vraag

Volgende week wordt mijn passat voorzien van 4 nieuwe banden bij Euromaster.

Waarop moet ik letten bij montage - hebben jullie tips/hints voor me.

 

De huidige banden hebben onregelmatige slijtage: LV:2.5/3, LA:4.5/5, RA:4/4.5, RV:3.1/3.3.

 

Mijn passat was APK goedgekeurd met de aanbeveling om z.s.m. de voorbanden te vervangen.

Bij Euromaster zeggen ze dat het beter is om alle 4 te vervangen omdat de zijkanten van de achterbanden

ook niet meer goed zijn.

 

Alvast bedankt,

Ajay.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ik heb er maand terug voor nieuwe michelins om laten leggen, maar achter moet er nu ook aan geloven, daar liggen nog conti's op en die hebben het nu moeilijk, zowiezo vind ik die conti's maar niks, ben een michelin man, auto en motor staan er nu op( bijna dan)

maar de achteras is ook verstelbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Altij oppassen bij Euromaster, kwikfit en dat soort bedrijven. De bedrijven voeren een beleid met een redelijk agressief verkoopbeleid. Maandag is remmen dag, dinsdag is uitlaat dag, etc. Kort gezegd, als je er op maandag komt hebben ze toevallig een actie met remmen en dat komt goed uit, want de remmen zijn er binnenkort aan toe om vervangen te worden.... Hetzelfde geld voor uitlaten, banden, etc.

 

Vanaf een afstand is het moeilijk te bepalen hoe de banden er aan toe zijn, maar als er minimaal nog 4mm profiel op de achterbanden zit, waarom zou je dan de banden vervangen? En meet de banden maar eens een paar keer, dan heb je al verschil. Daarbij, bij veel auto's slijten de banden onregelmatig: een verschil in profiel van 0,5mm is niet iets om je zorgen om te maken.

 

En wat dieseltje zegt, de beste banden moeten op de achteras met als reden dat je zoveel mogelijk moet zien te voorkomen dat de achterzijde uitbreekt. Onderstuur (wegglijden over de voorwielen) is makkelijk op te vangen door de menselijke reactie van gas loslaten, als de achterzijde uitbreekt ben je eigenlijk kansloos.

 

ik heb er maand terug voor nieuwe michelins om laten leggen, maar achter moet er nu ook aan geloven, daar liggen nog conti's op en die hebben het nu moeilijk, zowiezo vind ik die conti's maar niks, ben een michelin man, auto en motor staan er nu op( bijna dan)

maar de achteras is ook verstelbaar?

 

Ik ben ook een Michelin fan, maar momenteel vindt ik de Conti SP3 de betere band. Met andere Conti banden heb ik geen ervaring, maar hoor wel dat de SP2 totaal niet te vergelijken is met de SP3. De Energy Savers zijn banden voor de gemiddelde rijder. Zodra je meer gaat eisen, dan laat de band het snel afweten qua grip. Maar ja, mensen die geen verstand van banden hebben zijn vaak ook niet kritisch wat de eigenschappen betreft.

 

De achteras is verstelbaar, zij het marginaal. De verstelling is alleen in zijn geheel mbv de ruimte rondom de bevestigingsbouten. De verstelling is bedoeld om de as goed in lijn te krijgen met de auto. Als je dus geen vreemde slijtage hebt of een vreemd stuurgedrag moet je daar mooi afblijven. Over het algemeen moet je de uitlijning dan ook laten uitvoeren door specialisten en dat is een bedrijf als Euromaster of Kwikfit over het algemeen niet. Veel bedrijven weten niet eens dat het kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze komen het meeste voor als beste keuze in volgorde.

Gebruikte vroeger Michelin en was er altijd tevreden over, nu een toeval 3x continental

 

Zomer: 205/55 R16H

GOODYEAR OptiGrip

MICHELIN Primacy HP

CONTINENTAL PremiumContact 2 (deze gebruik ik orgineel fabriek) reeds 34K gereden

 

Winter 205/55 R16H

CONTINENTAL WinterContact TS 830 (deze gebruik ik nu op stalen velg )

GOODYEAR UltraGrip 7+

MICHELIN Primacy Alpin PA3

 

Sportbanden

Continental SportContact 3 (deze schoenen komen op de nieuwe velgen 18" in de zomer)

Pirelli P-Zero

Michelin Pilot Sport 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had altijd begrepen dat de banden voor moet in een beter conditie zijn dan banden achter - vergissing dus !?

 

De achterbanden te vervangen was nodig omdat de banden aan de zijkant slecht(uitdroging zei de man) waren, misschien een verkooptruc van Euromaster!?

 

Ik stel niet zoveel eisen omdat ik niet zoveel rijd. Ik moet wel zorgen dat ik een veilig gevoel heb als ik in de auto zit.

 

Bedankt voor jullie reacties - ik ga even na denken wat ik doe...beetje confused now.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik had altijd begrepen dat de banden voor moet in een beter conditie zijn dan banden achter - vergissing dus !?

 

De achterbanden te vervangen was nodig omdat de banden aan de zijkant slecht(uitdroging zei de man) waren, misschien een verkooptruc van Euromaster!?

 

Ik stel niet zoveel eisen omdat ik niet zoveel rijd. Ik moet wel zorgen dat ik een veilig gevoel heb als ik in de auto zit.

 

Bedankt voor jullie reacties - ik ga even na denken wat ik doe...beetje confused now.

 

De verwarring is begrijpelijk: denk dat 99 van de 100 automobilisten zo redeneren. Voorheen dacht ik ook altijd dat de banden met het meeste profiel aan de voorzijde moeten, omdat je daarmee optrekt, stuurt en remt. Maar ik monteer de banden met het meeste profiel aan de achterzijde, puur om zoveel mogelijk het uitbreken aan de achterzijde te voorkomen.

 

Banden van de voorzijde kun je wel monteren aan de achterzijde, andersom niet. Door de semi-onafhankelijk ophanging van jou model passat (starre achteras) slijt een band niet zo mooi als aan de voorzijde met compleet onafhankelijke ophanging. Als je de achterbanden monteert aan de voorzijde, dan hobbelen ze en dat merk je continue in het stuur.

 

Zoals in mijn voorgaande reactie, vanaf een afstand kun je de conditie van een band niet bepalen. Overigens is het communiceren via internet ook lastig; bedoel je met zijkanten nu de wangen van de band (dus de recht opstaande gedeelte waar het merk en type aanduiding op staat vermeldt) of de binnen- en buitenzijde van de band waar profiel op zit? Ik ging uit van het laatste aangezien je het alleen over profieldiepte hebt.

 

De man van Euromaster hoeft niet persé jou verkeerd voor te lichten, maar je doet er verstandig aan om kritisch te zijn op het moment dat iemand jou iets probeert te verkopen waar je niet om vraagt. In dit soort gevallen willen mensen vaak geen risico lopen (inspelen op angst) en nemen ze het zekere voor het onzekere en kopen dus nieuwe banden, remmen, etc.

 

Eisen stellen aan een band doe je eigenlijk alleen als je een sportieve rijstijl hebt en de grenzen opzoekt. Je leert dan de beperkingen kennen. Als je gemiddeld rijdt, dan voldoet nagenoeg elke band, zolang het maar niet te duur is. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Altij oppassen bij Euromaster, kwikfit en dat soort bedrijven. De bedrijven voeren een beleid met een redelijk agressief verkoopbeleid. Maandag is remmen dag, dinsdag is uitlaat dag, etc. Kort gezegd, als je er op maandag komt hebben ze toevallig een actie met remmen en dat komt goed uit, want de remmen zijn er binnenkort aan toe om vervangen te worden.... Hetzelfde geld voor uitlaten, banden, etc.

 

Over Euromaster wil ik even reageren. Ik kom al zolang ik rij bij de Euromaster bij ons in de buurt en onze bedrijfsbus komt daar ook al jaren voor banden en uitlijnen. Maar over de service daar ben ik super te vreden. Als er wat is zijn ze er en als je vragen heb of er is iets zijn ze er ook. En agressief qua verkoop? Heb ik daar niet meegemaakt.

 

Over Kwik-fit moet ik je wel gelijk geven (althans die hier in de buurt werkt inderdaad zoals je het beschrijft).

 

Verder met de Michelin Energy Saver heb ik geen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marcel: met zijkanten bedoelde ik inderdaad de wangen van de band (dus de recht opstaande gedeelte waar het merk en type aanduiding op staat vermeldt). ik zie wel de scheuren in een begin phase...

Met dit koud weer ga ik denk nu niet mijn banden laten vervangen.

Mijn passat staat bedekt met sneeuw...kan beter wachten tot het weer weer beetje 'normaal' is.

Bedankt voor de reacties,

Ajay.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De verwarring is begrijpelijk: denk dat 99 van de 100 automobilisten zo redeneren. Voorheen dacht ik ook altijd dat de banden met het meeste profiel aan de voorzijde moeten, omdat je daarmee optrekt, stuurt en remt. Maar ik monteer de banden met het meeste profiel aan de achterzijde, puur om zoveel mogelijk het uitbreken aan de achterzijde te voorkomen.

De meningen hierover kunnen verdeeld zijn, ik zie het zelf toch echt anders :wink:

Bij Euromaster zeggen ze dat het beter is om alle 4 te vervangen omdat de zijkanten van de achterbanden ook niet meer goed zijn.

Ik zou even goed navragen waarom die achterbanden slecht zijn. Misschien is het inderdaad een verkooppraatje maar misschien ook het oordeel van deskundigen. Ik zou dit advies dus zeker niet zomaar terzijde schuiven. Niemand kan je nu zeggen dat er niks mis mee is zonder zelf die banden te hebben gezien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Altij oppassen bij Euromaster, kwikfit en dat soort bedrijven. De bedrijven voeren een beleid met een redelijk agressief verkoopbeleid. Maandag is remmen dag, dinsdag is uitlaat dag, etc. Kort gezegd, als je er op maandag komt hebben ze toevallig een actie met remmen en dat komt goed uit, want de remmen zijn er binnenkort aan toe om vervangen te worden.... Hetzelfde geld voor uitlaten, banden, etc.

 

 

Wat een onzin-verhaal ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Altij oppassen bij Euromaster, kwikfit en dat soort bedrijven. De bedrijven voeren een beleid met een redelijk agressief verkoopbeleid. Maandag is remmen dag, dinsdag is uitlaat dag, etc. Kort gezegd, als je er op maandag komt hebben ze toevallig een actie met remmen en dat komt goed uit, want de remmen zijn er binnenkort aan toe om vervangen te worden.... Hetzelfde geld voor uitlaten, banden, etc.

 

 

Wat een onzin-verhaal ....

 

Goede onderbouwing...

 

Ik heb het van een betrouwbare bron met als opmerking dat het nieuws mij een paar jaar geleden is verteld. Wellicht werk jij er zelf (of kent iemand die er bijvoorbeeld werkt) zodat jij mij kan vertellen dat het niet meer zo is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neehoor ik werk er niet, helemaal niet in de auto branche trouwens.

 

In jouw verhaal zie ik ook geen enkele onderbouwing, alleen een negatieve bewering mbt het verkoopbeleid van 'Euromaster, kwikfit en dat soort bedrijven' dat nergens op gestoeld is. Ook als je nu aangeeft dat het afkomstig is van 'een betrouwbare bron met als opmerking dat het nieuws mij een paar jaar geleden is verteld' kan ik daar nog helemaal niks mee. Het feit alleen al dat je zomaar ineens spreekt over 'Euromaster, Kwikfit en dat soort bedrijven...', hoeveel bedrijven scheer je dan ineens over 1 kam, honderden in NL... ? Hoe kan je daar ooit op een eerlijke manier over reviewen, ben je bij allemaal klant geweest en bij allemaal door agressieve verkopers benaderd?

 

Afgaande op mijn ervaring: bij vestigingen van Euromaster en nog een paar lokale Speedy en Kwikfit vestigingen kan ik alleen maar positief berichtten. Bij de Euromaster trouwens werd ik toendertijd geholpen door de meest ervaring monteur (tussen allemaal jonge gasten verder) die de maand erop met pensioen zou gaan. Misschien staan de zaken er daar nu wel heel anders voor, maar ik weet het niet en kan er dus niks over zeggen.

Alleen over Kwikfit in Amsterdam Zuidoost kan ik een negatief ervaringsverhaal vertellen.

 

Je moet bij zulke bedrijven vantevoren goed duidelijk maken waarvoor je komt en vantevoren de prijs afspreken en ze dat laten uitvoeren. Natuurlijk willen de bedrijven waar je komt hun producten verkopen en daarom kijken ze of daar aanleiding toe is daarom moet je als eigenaar ook gewoon een beetje opletten. De tankstationmedewerker probeert je ook aanstekers en pakjes kauwgom te verkopen als je je gevulde tank komt afrekeken, die koop je toch ook alleen als je die nodig denkt te hebben? natuurlijk weet je bij een auto niet altijd wat er aan de hand is, niet iedereen heeft er wat kijk op, daarom ben je deels overgeleverd aan de persoon die je auto behandeld bij het bedrijf waar je binnen komt. En zo ken ik ook bij euromaster/speedy/kwikfit goede en eerlijke monteurs die je niet zomaar een nieuwe einddemper (of wat dan ook) aansmeren.

 

 

Dus vandaar mijn reactie, je doet er volgens mij geen goed mee om zo'n reactie over zoveel bedrijven ineens op een forum te plaatsen terwijl het niet op een goede basis gestoeld is (en al helemaal niet op ervaring). Als jij een slechte (of goede) ervaring hebt met een plaatselijke vestiging van 1van deze bedrijven kan je die natuurlijk prima plaatsen maar het verhaal dat je nu geplaatst hebt is in mijn ogen gewoon onzin :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt een punt; ik had het wat minder sterk kunnen brengen, wellicht scheer ik te veel bedrijven over één kam. Mijn bronnen zijn in elk geval voormalig medewerkers van bedrijven die gespecialiseerd zijn in bandenverkoop. Destijds was het beleid dat de verkoop op provisie basis was en dat je een minimum moest halen. Dan heb je bij mij de schijn tegen dat je gaat verkopen om de cijfers te halen ipv dat het altijd echt nodig is.

 

Mijn eigen ervaringen met alle genoemde bedrijven en bijvoorbeeld profile tyrecenter liggen in het verlengde van het beleid wat ik heb omschreven. Het is wel zo dat ik er al jaren niet meer kom vanwege de slechte ervaringen, dus het kan nu allemaal best anders zijn. Om een voorbeeld te geven, ik ben bij één van de bedrijven geweest en die vertelden mij ongevraagd (kwam voor banden) dat ik nieuwe schokdempers moest monteren, want die waren aan vervanging toe. Tja, dan sta je wel mooi voor joker als ik een paar weken ervoor net 4 nieuwe dempers heb gemonteerd.

 

Overigens kun je best denken dat je goed geholpen bent, terwijl dat niet zo is. :mrgreen:

 

Mijn reactie is niet bedoeld om de bedrijven zwart te maken, maar om de topicstarter te adviseren kritisch te zijn. Dat doe jij ook in je 3e alinea, alleen verwoord jij het anders. Juist van de ontwetendheid van de consument wordt gebruik gemaakt. Als ik het bandenprofiel bekijk, dan ligt het niet in de lijn van verwachting dat de banden aan vervanging toe zijn. Maar voor de 3e keer zal ik het herhalen in dit topic: je kunt alleen een oordeel over de banden geven als je ze ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En kwikfit word weer over één kam geschoren...

 

Ik werk bij Kwik-Fit en heb er niets op aan te merken !

Je komt gewoon als klant zijnde binnen ongeacht je uitlaat stuk is of je banden versleten.

Ze houden landelijke acties die meestal een week of 3 duren met leuke kortingen.

 

en tussen filialen zit altijd veel verschil !

Hier bij ons in Hardenberg word je uitstekend geholpen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over het algemeen moet je de uitlijning dan ook laten uitvoeren door specialisten en dat is een bedrijf als Euromaster of Kwikfit over het algemeen niet. Veel bedrijven weten niet eens dat het kan...

 

Hoi Marcel, ben het absoluut oneens met jouw stelling, maar zoals hierboven te lezen, ben ik niet de enige. Ik heb andere ervaringen in elk geval! Wat betreft de quote: Wist je dat veel dealerbedrijven en schadeherstelbedrijven het uitlijne juist door een specialist van Euromaster of Profile laten doen? Niet alle dealerbedijven hebben (de juiste) uitlijnapparatuur, omdat dit voor hen geen core-business is. In de automotivebranche worden juist de door jou bekritiseerde bedrijven (behalve kwikfit) als uitlijnspecialisten gezien.

 

On topic: De Energy saver heb ik goede ervaringen mee, qua brandstofbesparing. Scheelt echt! Echter ik ga liever voor goede grip op zowel droog en nat en heb in de Primacy HP een uitstekend alternatief gevonden. En ja, daardoor is het verbruik weer iets gestegen... Ligt er maar aan wat je belangrijker vind. Als je droogtescheurtjes in de zijwang van je band hebt, is het echt tijd om ze te vervangen. Kun je de leeftijd van de band nog lezen? Deze is af te lezen aan het dotnr. een 3 of viercijferig nummer (vaak vooraf gegaan door wat lettercombinatie's), waarbij de eerste twee cijfers altijd staan voor een weeknummer en de laatste (of laatste 2 sinds 2000) voor het jaartal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat bedoel ik dus

 

Volgende forummeeting bij Kwikfit in Hardenberg !

 

Dus als een nog actieve medewerker anders beweert geloof je dat direct... :D

 

Hoi Marcel, ben het absoluut oneens met jouw stelling, maar zoals hierboven te lezen, ben ik niet de enige. Ik heb andere ervaringen in elk geval! Wat betreft de quote: Wist je dat veel dealerbedrijven en schadeherstelbedrijven het uitlijne juist door een specialist van Euromaster of Profile laten doen? Niet alle dealerbedijven hebben (de juiste) uitlijnapparatuur, omdat dit voor hen geen core-business is. In de automotivebranche worden juist de door jou bekritiseerde bedrijven (behalve kwikfit) als uitlijnspecialisten gezien.

 

De andere reacties gingen niet over het uitlijnen, maar over het verkoopbeleid.

 

Standaard uitlijnen zullen ze over het algemeen best kunnen, want het is eigenlijk een kwestie van goed het schermpje aflezen. Maar uitlijnen is soms meer dan alleen de instructies op het scherm volgen. Als je wensen hebt dan kan lang niet iedere uitlijner het op die manier voor jou instellen, want dan komt een stuk vakkennis om de hoek kijken. En dan ben je voor mij een specialist: je weet wat je moet wijzigen en waarvan je moet afwijken om de auto goed sturend te krijgen, dus afwijkend van de schema's.

 

En trouwens, je geeft zelf al aan waarom dealers naar dergelijke bedrijven toegaan: ze hebben geen keus. En het argument dat als dealers het doen, dan het dan goed is vindt ik helaas geen sterke.

 

Waarom vindt je kwikfit niet in het rijtje passen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het kader van een open deur intrappen: wat mij betreft staat en valt alles met de kwaliteit van de mensen die het werk doen.

 

Heb zelf bandenervaringen bij Euromaster, Kwik-Fit en de Condé (in België) en bij hetzelfde filiaal van iedere keten wisselende ervaringen.

 

Bij Euromaster onder andere variërend van een perfecte wissel tot een beschadigde velg en een band die niet in het gootje zat. Bij Kwik-Fit eveneens goede wissel tot 4 wielen met onbalans vanwege balanceren enkel op het midden van de velg en bij de Condé vergelijkbaar.

 

De enige tip die ik iedereen zou willen meegeven (uit ervaring en zonder over één kam te scheren) is: hou zelf enigszins een oogje in het zeil en wek vooral niet de illusie haast te hebben als je er op wacht. Verder kan het nuttig zijn om anderen te vragen naar hun ervaringen bij het betreffende filiaal, niet bij de betreffende keten...

 

Wat betreft de Michelin's: ben er best tevreden over op de Golf van mn wederhelft, ook op de recente sneeuw. Beter dan de Conti's die er eerst op zaten. Is trouwens maatje 195/65/15 in H index.

 

Ciao

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden