Ga naar inhoud
  • 0

Slecht aanslaan 3BG 130 pk


kaytje

Vraag

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier zal me eerst ff voorstellen. Ik ben Kay en heb sinds 2 weken een passat variant 3BG 130 pk comfortline gekocht. Hartstikke tevrede mee goede auto, maar nu had ik vanochtend het probleem dat hij uitermate slecht aansloeg, en toen die aansloeg kwam er edelijk veel zwarte rook mee. Ik dus naar de VW in Steenbergen gereden en daar hebben ze alles gecontroleerd, accu was goed, temparatuursensor was goed, gloeispiralen waren goed en er kwamen geen vreemde diagnoses uit het uitlezen. Nu merkte ze wel bij de vw dat het starttoerental 230 tpm is en dat was te laag beweerden ze. Nu adviseeren ze vervangen maar is daar geen andereoplossing voor?? En is het moeilijk zelf te doen de startmotor vervangen??

 

Mijn volgende vraag is, ze merkten ook nog dat de egr klep flink lekt, zou je deze schoon kunnen maken of is het wijzer om hem gelijk te vervangen?? Vw zegt vervangen graag hoor ik jullie advies

 

Groetjes Kay Wieringa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Niet te snel onderdelen vervangen, zeker niet als de dealer het je adviseert.

 

Je kunt overwegen om de EGR klep te laten voor wat het is en het mechanisch af te sluiten in combinatie met een software aanpassing waarbij je ook nog eens meer vermogen krijgt; oftewel tunen. Wellicht is daarmee ook direct het startprobleem opgelost. Waarschijnlijk kan VAGtechniek in Nuenen je hier wel verder mee helpen.

 

Tunen kost geld, maar een nieuwe EGR kost meer geld.

 

http://www.vagtechniek.nl/index.php?main_page=index&cPath=74&zenid=dknk383mjaq2dmalbp1470u001

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi marcel,

 

Maar mijn vraag is dan hoe kan dat dan van de een op de andere dag slechter starten??

 

Een accu kan binnen één dag de brui er aangeven, helemaal met dit soort weersomstandigheden. De spanning van de accu moet gemeten worden tijdens het starten, want in ruststand kan er best genoeg spanning opstaan (meer dan 12V). Je kunt uitsluiten of het de accu is door de accu om te wisselen van iemand anders zijn auto die wel goed start (of startkabels gebruiken).

 

Als de auto dan nog steeds niet lekker aanslaat en de startmotor weinig toeren maakt, dan is de kans groot dat het de startmotor is. Het is wel aan te raden OEM materiaal te gebruiken. Bij sommige TDI's (dacht niet voor de PD motor die jij hebt, maar de VP motor) is het zelfs aan te raden om een VAG startmotor te gebruiken omdat die meer toeren maakt als een standaard BOSCH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Slechte massa of + kan zeker de oorzaak zijn. dit zou ik eerst goed nakijken, en als het lukt, (vraag me niet waar die zit) de spanning bij het starten op de startmotor zelf meten, zakt deze als een pudding inelkaar dan is het of slecht kontakt of accu is slecht. ik heb zelfde motor als jij maar ken het probleem verder niet.

Succes ermee, en inderdaad de suggestie van eerdere leden om langs vagtechniek of iets gelijks te gaan is vaak de juiste keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi ronald, en jullie hebben toen die startmotor vervangen en hij was weer goed??? Heb ook gehoord dat het een stroomprobleem kon zijn vanwege corrosie ofzo??

 

 

het was een lease auto. is toen bij de garage geweest en daar is er een nieuwe startmotor onder gekomen.

toen was het probleemverholpen.

wat jij aangeeft is dat de startmotor te weinig toeren maakt, dat zeiden ze toen van de garage ook. daarom klinkt het mij wel bekend in de oren. maar je kan eerst ff de spanningen meten. aangezien de passat van mijn pa toen een lease was, was het natuurlijk simpel door hem weg te brengen. en bij een garage vervangen ze natuurlijk altijd het liefst.

 

hoop dan,als je besluit hem te vervangen dat het bij jouw hetzelfde geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Nou had ik vandaag iets raars ik gloei het systeem start de auto en hij slaat vlot en normaal aan waarna hij wel ff moeilijk liep. Daarna een flink stuk gereden +- 100 km en daar aangekomen de auto stilgezet en 2 minuten later weer willen starten en hij start gewoon normaal en daarna ook gewoon netjes lopen. Dat is toch om gek van te worden of niet dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi allemaal,

 

ik ben vandaag bij de dealer geweest waar ik mn auto gekocht had en hij heeft er na gekeken voordat ik de startmotor heb laten vervangen. En wat kwam er uit: 3 van de 4 gloeibougies kapot. Start weer als een trein. Gelukkig niet de startmotor laten vervangen wat de VW dealer zei tegen mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als de auto dan nog steeds niet lekker aanslaat en de startmotor weinig toeren maakt, dan is de kans groot dat het de startmotor is. Het is wel aan te raden OEM materiaal te gebruiken. Bij sommige TDI's (dacht niet voor de PD motor die jij hebt, maar de VP motor) is het zelfs aan te raden om een VAG startmotor te gebruiken omdat die meer toeren maakt als een standaard BOSCH.

 

Een tuner(iig JD kan het) kan ook bij auto's met startproblemen iets doen aan het starttoerental, wat door een slijtende startmotor lager wordt, aanpassen, dit veelal(goedkoper) icm een tuning

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, nog even een vraagje over het probleem. Nadat de auto was aangeslagen had je dan de rest van de dag ook nog startproblemen of was het alleen maar bij een echte koude start 's ochtends?

De mijne doet dit namelijk en ik vermoed ook dat de stokken niet meer naar behoren werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als de auto dan nog steeds niet lekker aanslaat en de startmotor weinig toeren maakt, dan is de kans groot dat het de startmotor is. Het is wel aan te raden OEM materiaal te gebruiken. Bij sommige TDI's (dacht niet voor de PD motor die jij hebt, maar de VP motor) is het zelfs aan te raden om een VAG startmotor te gebruiken omdat die meer toeren maakt als een standaard BOSCH.

 

Een tuner(iig JD kan het) kan ook bij auto's met startproblemen iets doen aan het starttoerental, wat door een slijtende startmotor lager wordt, aanpassen, dit veelal(goedkoper) icm een tuning

Niet alles is met software aan te passen. Wanneer een startmotor werkelijk te weinig toeren maakt is dit een kwestie van slijtage en word dit alleen erger. De 130pk versie hoort eigenlijk altijd goed aan te slaan en de warme startcorrectie is meer bij de nieuwere (vanaf2004) auto's van toepassing. Meteen de egr dicht laten schrijven.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hey bouwma850,

 

Ik had dit eigenlijk de hele dag door ja, korte stukken rond max. 30 km starte hij nog moeilkijk, had ik langere afstanden gereden dan starte hij vanzelf. En als ik hem dan starte rookte hij flink en stond de motor ff meer dan normaal te schudden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gloeibougies doorgemeten en inderdaad 1 dood.

Maandag even een nieuwe halen en omwisselen. Nog even een vraagje. De doppen die op de gloeibougies komen gingen er stijf vanaf en zitten er bijna los op> Ze klemmen dus niet heel erg goed meer. Is dit erg en zo ja hoe kan ik daar iets aan doen? Met een tang de kop iets bijeen knijpen waardoor hij iets beter klemt?

Hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gloeibougies doorgemeten en inderdaad 1 dood.

 

Dan is het niet best gesteld met de compressie van je motor als ie met 1 dooie gloeier al bijna niet meer wil starten..

Mijn AFN startte nog probleemloos met 3 defecte gloeiers, en deze start(per ongeluk gedaan) zelfs bij -7 zonder voor te gloeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gloeibougies doorgemeten en inderdaad 1 dood.

 

Dan is het niet best gesteld met de compressie van je motor als ie met 1 dooie gloeier al bijna niet meer wil starten..

Mijn AFN startte nog probleemloos met 3 defecte gloeiers, en deze start(per ongeluk gedaan) zelfs bij -7 zonder voor te gloeien.

 

Even enige nuance aanbrengen. Ik vind dat de auto met 1 omwenteling aan moet slaan. Dit was sinds kort niet meer het geval. Hij moest er nu 3 of 4 omwentelingen maken en sloeg vervolgens aan. Valt dus best wel mee. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gister nog even die andere 3 gloeibougies gehaald. Vanmorgen vervangen. De 4de aan de raamkant hadden we niet gemeten omdat je daar echt heel slecht bij kunt komen. Wat denk je?

Precies ook die was kapot. Veel gedoe gehad maar ze zijn nu alle 4 vervangen. Gelijk ook de volledig gecorrodeerde accuklem schoon gemaakt. Zal waarschijnlijk ook wat accucapaciteit schelen.

Ben heel benieuwd hoe die morgen aanslaat. 2 kapotte gloeibougies vervangen. Zal vast beter gaan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden