Ga naar inhoud
  • 0

de banden of de dempers ?


gompy58

Vraag

Bij deze went ik mij maar eens tot de kennis op een forum van passat rijders.

 

Ik rij zakelijk een passat uit 2006, een 2.0 TDI 140 pk. welke code het heeft, 3a b of c zou ik niet weten... Ik ben ... een citrofiel die momenteel een jaartje in een passat moet rijden :|

 

De wagen heeft standaard lichtmetaal van 16 inch met conti banden die er af fabriek onder horen..

Wat is het probleem.. De wagen dweilt. Ik moet echt beidde handen aan het stuur houden en ben constant aan het corrigeren. Doodvermoeiend kan ik zeggen, zeker met 4,5-5k km per maand.

 

Nu is de wagen vandaag bij de garage geweest en die hebben iig hetzelfde geconstateerd, das iig al een meevaller. Ze hebben er vervolgens van een andere vw 17"LM met banden ondergezet en zijn weer gaan rijden. Volgens hun was het toen opgelost.

Aangezien ik er vrij nieuwe banden onder heb zitten willen zij nu morgen er de banden van een sharan (?) onder gaan zetten. Deze heeft zwaardere/stevigere wangen en dan zou het probleem moeten zijn opgelost. De vraag is of ze er 4 gaan vervangen of alleen de voorkant.

 

Mijn eigen boerenverstand zegt hetvolgende.

 

De wagen heeft 123k gelopen

staat nu op fabrieks origineel rubber met hooguit voor 10k en achter 2k gelopen.

De wagen zwabberd als een dronkenlap.

 

Mijn mening is dat het niet in die banden zou kunnen zitten aangezien die origineel zijn. Als het daar wel in zou zitten en die zwaardere wangen lossen het op, dan zou elke passat van dit model met 120k op de klok moeten dweilen.

 

Ik denk dat het de voordempers zijn die op zijn. Het lijkt namelijk alsof de neus steeds omhoog komt bij oneffenheden in de weg, alsof het een boot is zeg maar. Daarbij heeft de wagen heel snel last van een doorslippend binnenwiel bij bochten met wat gas.

 

Wat is jullie mening, de banden of de dempers en vooral , waarom.

Verder, als ze de banden gaan vervangen, kan het kwaad om dan alleen de voorbanden van een ander, zwaarder model te nemen of is dat vragen om gedonder en moeten ze eigelijk alle 4?

 

heel graag jullie reactie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

die passat van mij dweilde op deze orginele maten eigelijk niet

't lag wat minder strak in lange bochten op de snelweg dan 17"

maar 't was geen vermoeiende zaak ofzo.

 

kan ook zijn dat er geen orginele schokbrekers onder je auto zijn gemonteerd.

 

ik vind het wel een stomme oplossing van je garage om je

met sharan wielen te laten rijden en zeggen dat het beter is.."ja voor hun"

 

houd de banden voor en achter gelijk (ook merk) want er was iemand hier op t forum,

die auto kreeg last met de abs sensoren ofzo en begon daardoor te schokken.

 

en anders verlaag je 'm toch met een eibach setje? ben je gelijk van alles af :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Banden maken de auto en ik geloof dat het ene merk zeker verschil kan maken met het andere. De Continental Premium Contact 2 is echter geen slechte band en ik zou daar dan ook niet direct de oorzaak zoeken. Ik zou adviseren de uitlijning eens te laten nakijken en eventueel de bandenspanning wat te verhogen, kijken of dat verschil maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb zojuist de passat teruggekregen met achter nieuwe banden. Hetzelfde als erop zat maar dan 97W ipv 93W . er is proefgereden en men stelt dat het een heel stuk minder is. Ik merk het straks pas als ik op de snelweg zit.

 

Ik ben het eens met de gedachte dat het een stomme oplossing is en ergens irriteerd het me ook, maar prio is dat ik van dat gezeik af ben. 5k per maand aan km in een zwabberbak doet je wensen dat de bak totall loss word gereden kan ik je verzekeren...

 

Als ik iig straks merk dat het niet weg is staat dat ding er morgen weer en dan zoeken ze het maar uit. De opmerking dat het een stuk minder is doet me ook weinig goeds.

 

Een vw dealer in hoofddorp waar ik vandaag ff was voro een klant von dhet ook ene onzin oplossing. Symptoon bestrijding ipv oplossen. Ze hadden het daar over het nul stellen van het stuurhuis, compleet opnieuw uitlijnen . Ook riepen ze iets over KPI stand oid (??) Ze waren iig van mening dat een passat'06 met 125k op de klok vierkant uitgelijnd moest kunnen worden en als op rails moest kunnen rijden.

 

Enige dat ik weet is dat deze passat ideal is om mensen heel ver van een vw te laten wegrennen...

 

word vervolgt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Stuurhuis calibreren lijkt me ook een zinnig iets om even te doen.

 

Kingpin Inclination (KPI)

kingpinincl.gif

 

Dwarshelling fusee- pen (King-Pin Inclination)

 

Is de hoek waarmee de fusee- pen naar het centrum van de kart gericht is. De dwarshelling is gedeeltelijk verantwoordelijk voor het centreren van het stuur. Het bepaald tevens de mate waarin het voorwiel omhoog of omlaag gaat in een bocht. Daarnaast is de dwarshelling bepalend voor de mate van demping van de oneffenheden in het wegdek. Ook wordt de zwaarte van het insturen bepaald door deze dwarshelling

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nah, na een enkele reis woon werk van 70km kan ik stekken dat het weggedrag veranderd is. Ik merk dat er stuggere banden aan de achterkant zitten.

 

Is het weggedrag verbeterd? ja en nee.

Het zwabberen is er nog steeds, het begint nu bij een iets hogere snelheid en in mindere mate. Is dat een verbetering? Neen, je merkt echt dat de achterkant door de banden in bedwang word gehouden. Alsof het een klein kind is dat loert op de koekjes trommel. aangezien ik meestal zo rond de 140 rijd heb ik er dus ook last van. Opvallend vind ik overigens dat de km teller dan 140 aangeeft en tommie van mening is dat ik 132 doe. Das best een stevige afwijking vind ik zelf.

 

Ik had aangegeven dat ik die banden er nog niet onder wilde en eerst een uitlijning wilde. Dat was zinloos aldus de garage want eerst moesten er voor nog rubbers vervangen worden.( kraken bij drempels enzo).

 

Morgen nog even aanzien want op de terugrit was ik echt bekaf. Als het morgen nog steeds is als hetnu is dan acht ik de kans redelijk groot dat ik er klaar mee ben en is het definitief exit vw voor mij. zakelijk uiterlijk van een auto is leuk, maar dit vreet energie :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Morgen nog even aanzien want op de terugrit was ik echt bekaf. Als het morgen nog steeds is als hetnu is dan acht ik de kans redelijk groot dat ik er klaar mee ben en is het definitief exit vw voor mij. zakelijk uiterlijk van een auto is leuk, maar dit vreet energie

 

Je moet het niet zo gauw opgeven.. tevens heeft de dealer iets gedaan wat je eigenlijk zelf niet wilde.

 

Als de stevigere wangen iets hielpen zou je ook eens kunnen experimenteren met de bandenspanning te verhogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zwabberen is bij jou verticaal of horizontaal? Verticaal is demping, horizontaal is uitlijning.

 

Het is moeilijk om een advies te geven, omdat ik niet gereden heb in de auto. Maar zo te lezen denk ik dat het de schokdempers zijn. Schokdempers van een passat zijn standaard slap qua demping, laat staan als ze in de loop van de tijd slijten en dus nog slapper worden. Alle 4 vervangen is mijn advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

banden van een sharan eronder om het op te lossen :blink: . dat is toch een belachelijke oplossing. tiss heel simpel een passat hoort goed te rijden op ''passat'' banden. moet je hier andere banden onder gooien om hem beter te laten rijden omdat hier sterkere wangen op zitten lijkt me dus een waardelose oplossing. dat hoort gewoon niet. ik vind dat een erg onprofessionele en domme oplossing van de dealer. zo blijkt maar dat de kundigheid van de dealer soms ook ver te zoeken is en dat is jammer.

 

ik zou beginnen de auto kompleet laten uitlijnen 4 nieuwe goede banden, en het complete onderstel

+ stuurinrichting eens goed te laten controleren, en mischien ook eens naar een andere dealer gaan(hopen dat ze daar een betere visie op het probleem hebben.

 

hoop voor je dat het probleem snel is opgelost, kan me voorstellen dat dit erg vervelend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tis geen officele VW dealer, maar ene VAG en Merc specialist die overigens ook de de leasemij & verzekeringsmij goedgekeurd is.

 

Idd niet zo snel opgeven. Ik kan je vertellen dat ik met mijn prive wagen heel veel geduld kan opbrengen.

 

De oplossing van de garage stuit mij ook enorm tegen de borst hoor, symptoom bestrijding is iets waar ik een bloedhekel aan heb. Vanmiddag heeft een vriendin even in de wagen gereden en die was blij dat ze eruit mocht. Wat een zwabberaar zeg was haar eerste reactie. Ik zelf moet toegeven dat die w94 banden al veel gezwabber weghalen, maar je voelt aan alle kanten dat de wagen tegen die banden knokt en dat ze in bedwang gehouden word.

 

Het plan is ook om uit te lijn maar volgens de garage heeft dat geen zin want die voorste rubbers, waardoor er gekraak is bij drempels, gaan ze nog vervangen. Daarna kan er uitgelijnd worden.

 

Wat de opmerking over de dempers betreft, eerlijk gezegt was dat mijn ALLEREERSTE gedachte...

 

Persoonlijk hoop ik heeeeel snel afscheid te mogen nemen van die ding op wielen. Mijn excuus bij voorbaat want ik heb wel gelezen dat hier alleen liefhebbers zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Persoonlijk hoop ik heeeeel snel afscheid te mogen nemen van die ding op wielen. Mijn excuus bij voorbaat want ik heb wel gelezen dat hier alleen liefhebbers zitten.

 

 

Je moet je niet verontschuldigen , we voelen juist met je mee dat je terug miss in een citroen moet gaan rijden :mrgreen::mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden