Bij deze went ik mij maar eens tot de kennis op een forum van passat rijders.
Ik rij zakelijk een passat uit 2006, een 2.0 TDI 140 pk. welke code het heeft, 3a b of c zou ik niet weten... Ik ben ... een citrofiel die momenteel een jaartje in een passat moet rijden
De wagen heeft standaard lichtmetaal van 16 inch met conti banden die er af fabriek onder horen..
Wat is het probleem.. De wagen dweilt. Ik moet echt beidde handen aan het stuur houden en ben constant aan het corrigeren. Doodvermoeiend kan ik zeggen, zeker met 4,5-5k km per maand.
Nu is de wagen vandaag bij de garage geweest en die hebben iig hetzelfde geconstateerd, das iig al een meevaller. Ze hebben er vervolgens van een andere vw 17"LM met banden ondergezet en zijn weer gaan rijden. Volgens hun was het toen opgelost.
Aangezien ik er vrij nieuwe banden onder heb zitten willen zij nu morgen er de banden van een sharan (?) onder gaan zetten. Deze heeft zwaardere/stevigere wangen en dan zou het probleem moeten zijn opgelost. De vraag is of ze er 4 gaan vervangen of alleen de voorkant.
Mijn eigen boerenverstand zegt hetvolgende.
De wagen heeft 123k gelopen
staat nu op fabrieks origineel rubber met hooguit voor 10k en achter 2k gelopen.
De wagen zwabberd als een dronkenlap.
Mijn mening is dat het niet in die banden zou kunnen zitten aangezien die origineel zijn. Als het daar wel in zou zitten en die zwaardere wangen lossen het op, dan zou elke passat van dit model met 120k op de klok moeten dweilen.
Ik denk dat het de voordempers zijn die op zijn. Het lijkt namelijk alsof de neus steeds omhoog komt bij oneffenheden in de weg, alsof het een boot is zeg maar. Daarbij heeft de wagen heel snel last van een doorslippend binnenwiel bij bochten met wat gas.
Wat is jullie mening, de banden of de dempers en vooral , waarom.
Verder, als ze de banden gaan vervangen, kan het kwaad om dan alleen de voorbanden van een ander, zwaarder model te nemen of is dat vragen om gedonder en moeten ze eigelijk alle 4?
heel graag jullie reactie..