fastfingereddie Geplaatst 24 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 24 oktober, 2009 Afgelopen vrijdag mijn oude velgen weggebracht om er winterbanden om te laten leggen (bij bandentopper Hoogezand / Kolham: Contiwintercontact TS830P). De vraag diende zich aan: vullen met stikstof of niet? Ik heb maar ja gezegd maar eigenlijk geen idee of dat wel slim is . Ze zeggen dat de banden langer op spanning blijven. Weet iemand of dat klopt? En stel nou dat je iets lucht er bij moet doen, kan dat dan of moet er dan per se stikstof in ? Gr. Edwin Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mikeman Geplaatst 24 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 24 oktober, 2009 Wat je banden betreft: Goede keuze. Ook ik rij nu al 3 weken op Conti TS830 en het is een prima band. Het vullen met stikstof is een ander verhaal. Het klopt dat je banden langer op spanning blijven. De theorie erachter is volgens mij dat stikstof lichter/zwaarder of dunner/dikker (weet ik veel) is dan lucht en dus langzamer "uit je banden loopt". Het bijpompen kan ook gewoon met lucht. Zolang er maar een groot aandeel stikstof aanwezig blijft in je band. Of het verstandig is om winterbanden te vullen met stikstof is en blijft een flinke discussie. In mijn ogen is het totaal overbodig, want: Stikstof zorgt ervoor dat je banden kouder blijven. Een band heeft nu eenmaal een bepaalde temperatuur nodig om een optimale grip te bieden, zeker in de winter. Banden gevuld met stikstof halen deze temperatuur meestal niet en/of langzamer. In mijn ogen gebruik je stikstof alleen maar voor Caravan en Camper-banden. Deze banden zijn veelal zwaar belast (wat zeulen we niet allemaal mee op vakantie) en de meeste bestemmingen zijn warme landen. Hier is het dan ook nodig om oververhitting van je banden te voorkomen. En juist hier biedt stikstof dan voldoende voordelen. Zoals gezegd, over dit thema kan je blijven discussiëren. Ik werk nu 9 jaar in de bandenbranche en ik heb zelden gezien/gehoord dat men winterbanden met stikstof vult. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Therealjack Geplaatst 24 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 24 oktober, 2009 Gewone lucht bestaat ook al voor 78% uit stikstof en 21% zuurstofgas en 1% uit edelgassen. Gewoon geld klopperij allemaal gewoon gezond verstand gebruiken. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
m@rcel Geplaatst 25 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 25 oktober, 2009 http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Banden-vullen-met-stikstof-2006-3.htm stel dat alleen het zuurstofgedeelte van 21% verdwijnt, dan vul je dat gedeelte met 78% stikstof. 78% is dan een vulling van 16% stikstof. Je hebt dan dus 78+16=94% stikstof in de banden... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vdub Geplaatst 25 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 25 oktober, 2009 Je zou ze ook met Helium kunnen vullen, wordt de auto lichter van.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eric Geplaatst 25 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 25 oktober, 2009 Je zou ze ook met Helium kunnen vullen, wordt de auto lichter van.. En nog vooruit te BRANDEN ook nog...... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nitro68 Geplaatst 25 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 25 oktober, 2009 Helium brand niet............. De gedachte erachter om ze met stikstof te vullen is dat zuurstof moleculen zo klein zijn dat ze door de band heen gaan. Stikstofmoleculen niet, die zijn te groot. Daarom blijven banden langer op spanning als ze alleen met stikstof gevuld zijn. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eric Geplaatst 25 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 25 oktober, 2009 Helium brand niet............. Oeps, natuurlijk niet is een edelgas. Had ik moeten weten..... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ted Geplaatst 25 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 25 oktober, 2009 De gedachte erachter om ze met stikstof te vullen is dat zuurstof moleculen zo klein zijn dat ze door de band heen gaan.Stikstofmoleculen niet, die zijn te groot. Daarom blijven banden langer op spanning als ze alleen met stikstof gevuld zijn. Dat laatste is waar, maar dat stikstof helemaal niet door het rubber van de band diffundeert klopt niet. Het gaat alleen trager dan zuurstof. Maar het gebeurd wel, en je zult toch regelmatig je bandenspanning moeten controleren. Al was het alleen maar om een geleidelijke lekkage op tijd op het spoor te komen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dieseltje Geplaatst 25 oktober, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 25 oktober, 2009 en het lullige van stikstof is dat je alleen voor vulling terrecht kan bij een bandenboer en niet langs de snelweg. dus vul ik mijn banden met gewone lucht. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Passat-Fanaat Geplaatst 6 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 6 november, 2009 @Nitro68: Stikstofmoleculen zouden groter zijn dan zuurstofmoleculen? NOPE !! Gewone lucht bestaat voor 78% uit stikstof en de rest is voornamelijk zuurstof. Een stikstofmolecuul bestaat uit 2 N-atomen met gezamenlijke atoommassa 2x14 = 28 Een zuurstofmolecuul bestaat uit 2 O-atomen met gezamenlijke atoommassa 2x16 = 32 Een zuurstofmolecuul is dus wat groter dat een stikstofmolecuul, niet kleiner. Dat stikstof dus minder snel uit banden zou kunnen ontsnappen is onzin. Zuurstof is wel reactiever dan stikstof, dat zich bijna nergens mee bindt. Dus als er in een band iets zit dat gemakkelijk oxideert (ik zou niet weten wat) dan zou stikstof beter kunnen zijn. Een band bestaat echter uit gewoon rubber, dat bij relatief lage temperaturen niet reageert met zuurstof. Conclusie: autobanden vullen met stikstof is kolder en zonde van het geld. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nitro68 Geplaatst 6 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 6 november, 2009 @Nitro68: Stikstofmoleculen zouden groter zijn dan zuurstofmoleculen? NOPE !! Gewone lucht bestaat voor 78% uit stikstof en de rest is voornamelijk zuurstof. Een stikstofmolecuul bestaat uit 2 N-atomen met gezamenlijke atoommassa 2x14 = 28 Een zuurstofmolecuul bestaat uit 2 O-atomen met gezamenlijke atoommassa 2x16 = 32 Een zuurstofmolecuul is dus wat groter dat een stikstofmolecuul, niet kleiner. Dat stikstof dus minder snel uit banden zou kunnen ontsnappen is onzin. Zuurstof is wel reactiever dan stikstof, dat zich bijna nergens mee bindt. Dus als er in een band iets zit dat gemakkelijk oxideert (ik zou niet weten wat) dan zou stikstof beter kunnen zijn. Een band bestaat echter uit gewoon rubber, dat bij relatief lage temperaturen niet reageert met zuurstof. Conclusie: autobanden vullen met stikstof is kolder en zonde van het geld. Toch schijnen de zuurstofmoleculen makkelijker door de band te gaan. Dit is het juiste verhaal: Het vullen van banden met stikstof wordt gedaan om een aantal redenen: 1. Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof (theoretisch een factor 2-3). Met 100 % stikstofvulling wordt dus getracht de banden langer op de gewenste spanning te houden. 2. Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen (zoals staal). 3. Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp) wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is. Men moet zich echter realiseren dat lucht al voor 80% uit stikstof bestaat en dat het effect op spanningsverlies in de praktijk klein is. De druktoename als gevolg van optredende temperatuurverschillen is voor beide vullingen gelijk en men hoeft dus de banden gevuld met stikstof in koude toestand niet op een andere spanning te zetten dan de banden gevuld met lucht. Gebruik van stikstofvulling wordt eigenlijk alleen gedaan bij gebruik in extreme condities (zoals vliegtuig- of racetoepassingen), waar vocht en zuurstof in combinatie met extreme temperaturen ongewenst is, in verband met oxidatie- en degradatieverschijnselen. Voor personenautobanden is het gebruik van stikstof niet nodig. De kwaliteit en oxidatiebestendigheid van moderne autobanden en velgen is ruim voldoende voor normale luchtvulling. Onafhankelijk van het type vulling is regelmatige controle van de bandenspanning aan te bevelen, zelfs noodzakelijk en ook bij luchtvulling kan en moet zorg gedragen worden voor een droge vulling. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ted Geplaatst 6 november, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 6 november, 2009 Het schijnt te gaan om (en dat wist ik ook niet) de atoomstraal. De atoomstraal van stikstof is kleiner dan die van zuurstof, ondanks dat het gewicht van de zuurstof atoom groter is. Zie ook dit artikel op een andere site: http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.p ... 373#p24373 Ik heb 't ook allemaal maar gegoogled maar 't komt mij betrouwbaar over. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten