Ga naar inhoud
  • 0

druklager defect ????


xander

Vraag

hoi,

 

ik zit met het volgende probleem:

 

als ik mijn koppelingspedaal bedien dan komt er een licht maar onheilspellend geratel onder de auto weg, mijn vermoeden is dat mijn druklager langzaam aan het overlijden is terwijl ik nog maar 150K op de teller heb.

zou dit nog een andere oorzaak kunnen hebben?

 

is het makkelijk om zelf de bak eronder weg te halen en het lager (en waarschijnlijk de platen en drukgroep ook) te vervangen, aangezien de motor er in de lengte in ligt.

 

ik heb een 3B uit 2000 met een 1.6 ARM blok

 

is er misschien iemand de hier een handleiding voor heeft en hoe lang zal je er ongeveer mee bezig zijn?

 

 

alvast bedankt voor jullie reacties

 

gr xander

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het nadeel van dit topic is dat er diverse mensen zijn/haar problemen in dit topic plaatsen die niks met het probleem van TS te maken hebben, als gevolg dat er antwoorden staan die lijken op een andere vraag van toepassing zijn.

 

Daarom kan het dus zijn dat je een koppelingsset gaat vervangen terwijl je probleem/oorzaak heel ergens anders zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

JA Vdub ik begrijp wat je bedoeld. Ik ben lid van een hobby garage hier in Nieuwegein en daar had iemand die toch wel een ervaren sleutelaar is ook de diagnose van druklager kapot gesteld. Toen ben ik er verder op gaan zoeken op internet en zo kwam ik op dit topic terecht waar dus het exacte probleem besproken werd. Een ratelend / schrapend geluid in vooral de bochten die weg is wanneer ik de koppeling in trap. anyway............. een hoop werk en geld verder is het probleem er nog steeds aangezien ik niet welgesteld ben durf ik m ook niet naar de dealer te brengen.

 

Jaap ... lagers in de versnellingsbak bedoel je? Ik moet bekennen dat ik er niet zoveel verstand van heb, maar sleutel natuurlijk nooit er aan zonder iemand die dat wel heeft. Het betreft een vw passat variant 2003 96KW motorcode AWX. Hij heeft inmiddels 340.000km gelopen, dus ik had zelf het idee dat die koppeling wel eens aan vervanging toe kon zijn. De koppelinngsplaat die er uit kwam viel op zich wel mee. De druklager echter was wel versleten. Dus dat die vervangen is is op zich niet voor niks geweest denk ik. Ik hoop alleen heel erg dat ik mn auto nog in orde kan krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
handgeschakeld maar 5 versnellingen. Code ken ik niet. Waar kan ik die vinden?

Staat op een sticker bij je reservewiel.

Maar het ging hierom, bij de 6 versnellingen type FRK is het zo dat de hoofdaslager door fabrieks fout ook kapot gaat, vandaar. Ik had het geluk dat dit bij mij van toepassing was.

Anders zou je Eric (diesel986) eens een PB kunnen doen. Wellicht weet hij wat het kan zijn.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
JA Vdub ik begrijp wat je bedoeld. Ik ben lid van een hobby garage hier in Nieuwegein en daar had iemand die toch wel een ervaren sleutelaar is ook de diagnose van druklager kapot gesteld. Toen ben ik er verder op gaan zoeken op internet en zo kwam ik op dit topic terecht waar dus het exacte probleem besproken werd. Een ratelend / schrapend geluid in vooral de bochten die weg is wanneer ik de koppeling in trap. anyway.............

 

Als het vooral in de bochten is dan gok ik op de homokineet.

Als er geen aandrijving is, heb je geen/minder lawaai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Barry tdi . inderdaad een heleboel codes op die sticker maar geen FKR. Maar ik begrijp uit jouw mail dat dat bij een 5 bak sowieso niet t geval kan zijn.

 

Verder ben ik er van overtuigd dat het niet de homokineet is omdat ik de ene kant 3 jaar geleden vervangen heb en de andere kant 2 jaar geleden ( gingen vlak na elkaar) en dat klonk ook heel anders ( was meer een RRRRRRRRRRRR in de bochten en was ook alleen in de bochten, terwijl mijn probleem ook op de rechte stukken is, maar vooral er in komt bij een bocht) Maar toch bedankt voor t meedenken, Robi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sticker ziet er ongeveer zo uit:

passat_specs.jpg

 

Bij deze is AHU de motorcode(MotorKennBuch) en DHL de Bakcode(Getrieb Kode)

 

geratel bij accelereren is vaak een binnenste homokineet(bakzijde). Waarschijnlijk heb je laats beide buitenste(wielzijde) vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idd de buitenste homokineten vervangen ( die bij het wiel) en niet de binnenste.

Het is overigens geen geratel wat ik hoor. Tis meer geschraap. Als het de binnenste homokineten zouden zijn, klopt t dan dat het geluid verdwijnt dan wel veel minder wordt wanneer ik ontkoppel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de buitenste had ik dat iig wel.

 

Meestal is de ashoes kapot als de homokineet rot is. Je zou dat moeten kunnen zien/voelen zonder alles te hoeven demonteren.

 

Ik had trouwens bij de 3bg binnen korte tijd 2x een zelfde ashoes kapot van de buitenste homokineet. Bij de buitenste zie je vaak dat de binnenkant van de velg onder het vet zit. Althans als het niet vrij lang geleden gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden