Ga naar inhoud
  • 0

druklager defect ????


xander

Vraag

hoi,

 

ik zit met het volgende probleem:

 

als ik mijn koppelingspedaal bedien dan komt er een licht maar onheilspellend geratel onder de auto weg, mijn vermoeden is dat mijn druklager langzaam aan het overlijden is terwijl ik nog maar 150K op de teller heb.

zou dit nog een andere oorzaak kunnen hebben?

 

is het makkelijk om zelf de bak eronder weg te halen en het lager (en waarschijnlijk de platen en drukgroep ook) te vervangen, aangezien de motor er in de lengte in ligt.

 

ik heb een 3B uit 2000 met een 1.6 ARM blok

 

is er misschien iemand de hier een handleiding voor heeft en hoe lang zal je er ongeveer mee bezig zijn?

 

 

alvast bedankt voor jullie reacties

 

gr xander

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Motor aan, auto in zen vrij zetten.

 

ramen dicht muziek uit.

 

Nu goed luisteren naar een ratelend geluid(kan ook een schrapend geluid zijn)

douw nu de koppeling helemaal tot de vloer in. als het geluid nu weg is dan is het hoogstwaarschijnlijk een kapot of versleten drukgroep lager.

 

en dat is zeker mogelijk op 150 k.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
brug en gereedschap zal niet zo'n probleem zijn... is er niet iemand die een reparatie handleiding hiervan heeft?????

Ik heb wel wat Elsawin handleidingen voor je. Geplaatst in worddoc's.

Ik heb ze voor mijn auto, ga ervan uit dat er niet zoveel verschil zal zijn bij deze klus. Correct me if I'm wrong.

Stuur me per PM maar een emailadres waar ik ze naartoe kan sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

PM met doc's terug.

Overtuig je er wel eerst van of het werkelijk een koppelingsprobleem is waar je mee te maken hebt. Je schrijft dat het geluid onstaat tijdens indrukken van de koppeling. Typerend voor een versleten druklager is dat het geluid er is bij normaal draaien (koppeling los) en zodra je de koppeling geheel ingedrukt hebt is het geluid weg!

 

Bij uit- en inbouwen van de bak worden allerhande steunen en mallen beschreven.

Als je en goede verstelbare assteun op wielen hebt en even met zijn tweeën bent tijdens het verwijderen en weer plaatsen van de bak dan heb je al die hulpmiddelen niet nodig.

Wat je wel nodig hebt is een goed passende centreeras. Ik heb daarvoor een 15 mm buis (~30 cm lang) gebruikt en met op 3 cm van het einde tape omwikkeld tot precies de binnenmaat van waar de prise-as door je koppelingsplaat gaat.

Die maat kan je opmeten zodra je de nieuwe set binnen hebt. Even goed richten voordat je de bak terugplaatst. Als ie goed gericht is glijdt de prise-as heel gemakkelijk heel soepel in de koppelingsplaat. Niet forceren!

Ik zou ook even kijken naar de keerring in de bak, Die heb ik tussendoor even bij de stealert gehaald voor ~30 euro. Is een komplete set met geleidehuls. En, kijk gelijk even hoe het staat met de versnellingsbakolie. Die van mij na 145k vervangen. Peil was ook flink gezakt en zag er niet al te best uit.

Lastig is de onderste bout (no 4) waarmee de bak vastzit over het subframe heen los en later weer vast zetten. Je moet daarvoor de motor nog even een stukje verder oplichten. Pas dan wel op voor je radiatorventilator!! Een goed overzicht van wat er allemaal los moet zie je in doc aantrekmomenten. Je kunt daar ook mooi zien welke bout (lengte) waar weer terug moet.

Ik heb mijn koppeling besteld bij carpartsdirect.nl. Maandag besteld, woensdag binnen. Was half de prijs van wat de stealert ervoor vraagt en van A-merk Sachs!

Ik wens je succes met deze klus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
PM met doc's terug.

Overtuig je er wel eerst van of het werkelijk een koppelingsprobleem is waar je mee te maken hebt. Je schrijft dat het geluid onstaat tijdens indrukken van de koppeling. Typerend voor een versleten druklager is dat het geluid er is bij normaal draaien (koppeling los) en zodra je de koppeling geheel ingedrukt hebt is het geluid weg!

 

 

hmm vreemd, ik was juist van mening dat het druklager, bij koppeling onbediend, ook onbediend is.

het lijkt mij dus logischer dat het lager begint te ratelen wanneer je de koppeling indrukt, dan wordt het lager pas belast.

 

of zie ik dat verkeerd???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De speling op het lager is prominenter als er minder druk op staat. Daardoor hoor je 'm vooral in gekoppelde toestand dus als je voet los is van het pedaal of als je 'm iets indrukt. Eenmaal op de bodem kan het lager ook nergens heen en is ie stil.

 

 

tja , klinkt ook wel aannemelijk , maar enig idee wat het anders zijn kan???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus, het ratelen bestaat alleen bij volledig ingedrukte koppeling?

 

 

nou niet helemaal, het ratelen komt regelmatig voor bij het volledige intrappen van het pedaal.

ook voel ik dan trillingen in de versnellingspook, heb ik soms het idee dat de auto schokt/beweegt wanneer ik hem in de eerste versnelling zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi mensen,

 

ik heb voor een maandje geleden een nieuwe auto gekocht en heb volgens mij hetzelfde probleem?!

Het gaat om een vw passat 2.5 V6 TDI 4Motion. Als ik rij en voornamelijk in de bochten hoor ik ook een schrapend en zoemend geluid. Als ik nou de koppeling induw bij het schakelen is het geluid nagenoeg weg. Zodra ik de koppeling laat opkomen en geef dan gas, begint het geluid weer mee te zoem/ratelen samen met het geluid van de motor mee. Hier ontbreekt mij elke logica bij. Na het bovenstaande probleem gelezen te hebben, zou het misschien hetzelfde kunnen zijn?!

De vraag is nu...is dit ook zo of wat is het dan anders?

En wat zou zoiets ongeveer kosten aan materialen om het te maken?

Hoop snel een reactie te krijgen.

Alvast bedankt.

Groeten Tim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hi mensen,

 

ik heb voor een maandje geleden een nieuwe auto gekocht en heb volgens mij hetzelfde probleem?!

Het gaat om een vw passat 2.5 V6 TDI 4Motion. Als ik rij en voornamelijk in de bochten hoor ik ook een schrapend en zoemend geluid. Als ik nou de koppeling induw bij het schakelen is het geluid nagenoeg weg. Zodra ik de koppeling laat opkomen en geef dan gas, begint het geluid weer mee te zoem/ratelen samen met het geluid van de motor mee. Hier ontbreekt mij elke logica bij. Na het bovenstaande probleem gelezen te hebben, zou het misschien hetzelfde kunnen zijn?!

De vraag is nu...is dit ook zo of wat is het dan anders?

En wat zou zoiets ongeveer kosten aan materialen om het te maken?

Hoop snel een reactie te krijgen.

Alvast bedankt.

Groeten Tim

 

Hi mensen. Ik heb precies hetzelfde probleem als hierboven beschreven staat. van het weekend drukgroep, vliegwiel, koppeling allemaal vervangen. ( viel nog helemaal niet mee) Nu heb ik hetzelfde probleem nogsteeds. 650 EUR en 12 uur werk voor niks. Kan iemand mij aub vertellen wat t dan wel kan zijn??

 

alvast bedankt

Ralf

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden