Ga naar inhoud
  • 0

Airbox


Dflector

Vraag

Hallo,

 

Nu ben ik aan het rondkijken voor een luchtfilter systeem die zich wat meer richt op performance dan enkel motorgeluid.

En kom ik dus bij een airbox systeem wat de positieve eigenschap heeft dat het een gesloten syteem is waarbij de warmte van de motor minimaal/geen invloed heeft op je luchtfilter 8-)

 

Hiervan zijn velen op internet te vinden met ook nog eens carbon behuizingen en sommige turbo ventilators(voor nog een beter airflow) :|

De meningen op verschillende forums zijn hierover verdeeld maar zeggen over het algemeen beter te zijn dan zo een K&N 57i kitje wat los in je motorruimte hangt.

 

Carbon Airbox met turbo ventilator:

http://www.showoffimports.nl/product.ph ... ctid=31499

Green Twister:

http://www.carfantasy.nl/product_info.p ... s_id=48082

 

Heeft iemand hier ervaring mee en/of wat is jullie mening hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
heeft weinig nut voor jouw auto..

En waarom zou een betere luchttoevoer weinig nut hebben bij mijn auto?

Koude lucht heeft toch een hogere dichtheid waardoor er een betere verbranding optreed dus ook vermogenwinst opleverd :roll:

 

Is er een andere optie om de luchttoevoer te optimaliseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
heeft weinig nut voor jouw auto..

En waarom zou een betere luchttoevoer weinig nut hebben bij mijn auto?

Koude lucht heeft toch een hogere dichtheid waardoor er een betere verbranding optreed dus ook vermogenwinst opleverd :roll:

 

Is er een andere optie om de luchttoevoer te optimaliseren?

 

Koude lucht bevat idd meer zuurstof, maar een atmosferische motor doet daar niet meer mee, een turbo wel omdat die druk moet opbouwen. Tevens krijg je door een airbox niet koudere lucht dan in een normale box.

 

 

heeft weinig nut voor jouw auto..

 

 

mathijs lekker kort door de bocht :mrgreen:, misschien handig om em te vertellen waaom

 

Kort door de bocht levert snelheidswinst op.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ik inderdaad ook vaker gehoord...

 

Wat ik me trouwens afvraag bij die wannabeeturbo's zoals die van die 1e link is wat dat doet met je vacuum. Vroeger was iedere afwijking in je vacuumsysteem direct een probleem omdat het je ontsteking dan 'van tijd' haalde, je mengsel ontregelde en dat soort zaken. (nou heb ik het wel over heel lang geleden, toen auto's nog carburateurs hadden :embarassed: ). Maar geldt dat voor de moderne auto's niet ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een nieuw systeem in mijn Passat 1.6. Is een gesloten luchtfilterhuis van K&N, met een conisch filter erin. Ik weet dat volgens velen de winst tussen de oren zit... Maar dan zit het wel erg goed tussen mijn oren :-)

Het is een 57S kit, maar is volgens mij op dit moment alleen voor 1.6 (102/105pk) en 2.0FSI motoren; http://www.knfilters.com/search/product ... d=57S-9500

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben het niet ermee eens dat een koude luchttoevoer weinig doet op een atmosferische motor. Een dergelijke cold-air luchtinlaat is misschien zelfs wel effectiever op een atmosferische motor.

 

Bij een turbo wordt de lucht door de verdichting toch wel opgewarmd tot een graadje of 100, dan maakt die 5 graden hogere cq. lagere luchttemperatuur vóór luchtfilter/ turbo ook niet zo gek veel meer uit, het warmt toch wel op in de turbo. Bij een atmosferische motor warmt de lucht niet of nauwelijks op tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk, en is iedere graad lagere inlaatlucht temperatuur dus eigenlijk pure winst.

 

Hierbij wil ik dan wel even de kanttekening plaatsen dat een 1.8 20v nu niet echt een motor is waarbij je dit direct gaat merken, gezien het feit dat dit vrij gezapig afgestelde motoren zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ben het niet ermee eens dat een koude luchttoevoer weinig doet op een atmosferische motor. Een dergelijke cold-air luchtinlaat is misschien zelfs wel effectiever op een atmosferische motor.

 

Hierbij wil ik dan wel even de kanttekening plaatsen dat een 1.8 20v nu niet echt een motor is waarbij je dit direct gaat merken, gezien het feit dat dit vrij gezapig afgestelde motoren zijn.

 

Zelf verwacht ik ook geen wonderen, het gaat mij er persoonlijk meer om de wat betere reactie op het gaspedaal, wat beter oppakken/acceleren en het iets meer laten "grommen" van de motor :wink:

Mocht het een vermogenverhoging opleveren is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen :P

 

Onlangs heb ik nog een 57i kit geplaatst bij onze kleine p(polo 6n 1.6 8v) en merkte duidelijk verschil in de bovenstaande aangegeven onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mij lijkt dat niet de temperatuur maar wel de hoeveelheid lucht en het gemak waarmee die de turbo bereikt van belang is, niet? Ik vind die driehoekige aanzuigbuis maar nauw en op vollast in hogere toeren kan de turbo mogelijks een licht vacuum zuigen waardoor die terug ademnood krijgt, dus ik denk dat een geforceerde happer die de lucht door het filter "blaast" toch een verbetering moet zijn?

Ik vroeg trouwens aan de tuner (was er één in hart en nieren ...) wat er interessant om doen is om meer vermogen te krijgen na het chippen (nu op 182,3 PK) en die zei dat een airbox het beste is om te plaatsen maar dat een goede box evenveel als de tuning zou kosten, dus nogmaals een 450 Euro ...

Ik laat het maar voor wat het is ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden