Ga naar inhoud
  • 0

Chippen of niet? Rijdt veel..zoek ervaring van anderen


Thevault

Vraag

Hallo,

 

Onderwerp dat ik niet op het forum kon terugvinden....

Ik heb een 2006 Passat 1.9 TDI en loop al een paar weken te dubben of ik de auto wel of niet moet laten chippen.

De voors zijn me wel duidelijk, maar ik heb her en der ook heel duidelijk gelezen dat de extra belasting op de bak/vliegwiel die de extra pks je geven je uiteindelijk flink extra kosten gaan opleveren. Nu rij ik 45000 km per jaar en mag er af en toe het gas flink op houden. Ik wil deze auto eigenlijk nog een jaar of 3-4 rijden en zit dus te twijfelen of het wel zo verstandig is om dit te doen. Ik heb immers geen zin in allerlei kostbare problemen.

Dus: zijn er mensen die ervaring hebben hiermee? TDI laten chippen en daarno nog minimaal een ton gereden?

 

gr

 

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Hi Jeroen, ik heb zelf hele goede ervaringen met ABT tuning. Vorig jaar zomer was er een aanbieding vanuit Volkswagen inclusief card (25% korting). Ik toen voor € 750 laten tunen. Auto stond 3 dagen bij de dealer en het motormanagement is opgestuurd naar Pon. Alle garantie blijft behouden.

De software is perfect. Je merkt de extra PK's pas als je nodig hebt (vanaf 2000 toeren), dus geen piepende banden als je de straat uit rijdt. Olie verbruik is ongewijzigd en nu na 75.000 km ook geen andere klachten.

Ik zeg; gewoon doen en je hebt er nog jaren plezier van. :lol:

Groet, HR

Ik heb mijn Passat ook bij VW laten tunen, en ik weet zeker dat als ik bijvoorbeeld een chip op maat of zelfs een standaard chip had genomen bij JD Engineering ik veel meer waar voor mijn geld had gekregen. Volgens mij is er gewoon een standaard chip ingegaan en er was geen vermogens uitdraai bij, niks. En dat voor zo veel geld...

 

Ik heb de mijne afgelopen maart ook laten doen via de VW dealer met 25% korting €750,= net als jij,ivm garantie, maar dat is geen ABT tuning, maar OCT. Ik heb overigens mijn wagen op de rollerbank gehad bij JD afgelopen mei, en ik hab 206PK met 349 nmh, dus dat zijn wel serieuze waarden voor een 18T, en ik ben er nog steeds zeer tevreden mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je zult waarschijnlijk mijn problemen gezien hebben. Ik heb ook een 3C uit 2006 1.9Tdi welke ik op de band heb laten chippen en dus niets onverantwoords om problemen te voorkomen. De normale koppeling moet het ook prima aankunnen echter was de mijne al versleten. Deze onlangs dus laten vervangen bij vag-techniek in Nuenen welke ook chippen. Echter is ook die koppeling nu weer defect door waarschijnlijk een verkeerde montage van de heren bij vag-techniek.

 

Achteraf een beetje voorbarig en iets te nagatief gebracht als ik het mag zeggen Anton.

Gelukkig was er niks mis met je koppeling maar met het schakel mechanisme :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He niks als lof over de heren van vag techniek he ;)

Je hebt het netjes opgelost Martin en ik zou ook iedereen jullie aanraden welke ik ook mondjesmaat al doe. Dus bij deze:

Mocht het mis gaan dan lossen de heren bij vag techniek alles keurig voor je op dus no fear ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zit ook te denken aan chiptunen, mijn passat tdi heeft 74kw oftewel 100pk, naar 130 pk tunen is een mogelijkheid.

Er komen meer krachten op het blok.

Onderstaande gegevens ben ik tegen gekomen, heb nu weer wat bedenkingen. :roll::?

Het gaat om verschil tussen een motor van 74Kw en 96Kw fabriek af.

 

1.9-litre 74 kW TDI engine with the 1.9-litre 74 kW TDI engine is based on

the 1.9-litre TDI engine developing 85 kW.

It differs from the basic engine in the following respects:

l The software used in the engine control unit was adapted to the lower engine power.

l The injectors have smaller nozzle holes.

 

 

The 1.9-litre 96 kW TDI engine with pump injection system

The 1.9-litre 96 kW TDI engine differs from 1.9-litre 74kW TDI engine with pump injection

system in the following respects:

l The software used in the engine control unit was adapted to the higher engine power.

l The injectors have larger nozzle holes.

l The TURBOCHARGER is larger.

l The crankcase is made of stronger material.

l The crank pin diameter of the crankshaft has been enlarged.

l The conrods are made of stronger material

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met een beetje standaard tuning zit je met een AVB blok al op 135 pk. zoals de mijne. Is bij ca 170k voorzien van VVT software en kat is leeggehaald en EGR afgesloten.

Inmiddes staat de teller op 353k en de motor draait super

De blokken van VAG zijn behoorlijk sterk en kunnen veel meer aan. Dus die bedenkingen kun je rustig laten varen.

Alles valt en staat natuurlijk wel met je rijstijl. Rustig warmrijden en 90% van de tijd voluit rijden vindt geen één blok fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zit ook te denken aan chiptunen, mijn passat tdi heeft 74kw oftewel 100pk, naar 130 pk tunen is een mogelijkheid.

Er komen meer krachten op het blok.

Onderstaande gegevens ben ik tegen gekomen, heb nu weer wat bedenkingen. :roll::?

Het gaat om verschil tussen een motor van 74Kw en 96Kw fabriek af.

 

1.9-litre 74 kW TDI engine with the 1.9-litre 74 kW TDI engine is based on

the 1.9-litre TDI engine developing 85 kW.

It differs from the basic engine in the following respects:

 

l The injectors have smaller nozzle holes.

Onzin:

pd.PNG

 

The 1.9-litre 96 kW TDI engine with pump injection system

The 1.9-litre 96 kW TDI engine differs from 1.9-litre 74kW TDI engine with pump injection

system in the following respects:

l The injectors have larger nozzle holes.

pd.PNG

 

 

 

 

Een maatchip van JD o.a. laat het vermogen van een AVB richting de 150pk gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb voor 1,5 jaar terug een Jetta 1.9Tdi uit 2007 gechipt bij Tunex in 's Heerenberg.

 

Iedereen die ik spreek over het chippen van een 1.9Tdi, zeg ik dat ze het gelijk moeten doen! Je krijgt veel meer plezier met je auto (de 1,9tdi is toch zonder chippen echt sloom). Het brandstof verbruik is bij mij echt niet naar beneden gegaan, maar dat lag ongetwijfeld aan mijn rijgedrag.

 

Ik denk dat de koppeling ook niet meer te verduren krijgt. De 1.9 Tdi is tot de 3000 rpm niet veel sneller dan voor het chippen, pas vanaf dat moment wordt het pas leuk. Ik Heb nu een passat 2.0Tdi uit 2008 en denk dat een gechipte 1.9Tdi sneller is dan de 2.0Tdi. Dit is wel moeilijk te beoordelen omdat de Passat veel rustiger rijdt en veel stiller is dan de Jetta. Volgens mij was mijn Jetta uiteindelijk gechipt tot 136 pk's. Dat is dus ruim binnen de tolerantie.

 

De reden dat ik bij Tunex heb laten chippen is teneerste; redelijk in de buurt; goede en snelle service, goede prijs, goede referenties, 5 jaar garantie op de software, 30 dagen niet goed geld terug en voor mij de grootste reden; 50.000km garantie bij een auto niet ouder dan 2 jaar en 100.000km!!

Daarnaast chippen ze je auto terug als je hem verkoopt en chippen ze hem opnieuw als de dealer je auto een software update gegeven heeft waardoor het chippen is terug gezet.

 

Groeten Foppe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goede morgen blije Passat gebruikers..,

Ik heb plannen m'n nieuwe (2010) Passat 1.4 TSI DSG (blue motion) te laten 'chippen' , geen idee of dit al kan bij een nieuwe motor en ik ben eigenlijk op zoek naar leden die hier goede/slechte ervaringen meer hebben... Wie kan mij door de bomen wat bos laten zien ?? Met vr. gr. Jan-Jaap

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Goede morgen blije Passat gebruikers..,

Ik heb plannen m'n nieuwe (2010) Passat 1.4 TSI DSG (blue motion) te laten 'chippen' , geen idee of dit al kan bij een nieuwe motor en ik ben eigenlijk op zoek naar leden die hier goede/slechte ervaringen meer hebben... Wie kan mij door de bomen wat bos laten zien ?? Met vr. gr. Jan-Jaap

 

O.a. JD heeft hier goede software voor, zeker ivm de DSG bak..

 

 

Bijkomende vraag is er al iemand die zijn 1.6 TDI blue motion (105 pk) heeft laten tunen ? is dit mogelijk ?

 

Nee, vooralsnog is er niemand die hem al kan tunen..(laat je niet verleiden door de powerboxen van bedrijven die zeggen dat zon box de motorsoftware aanpast.. want dan hadden de tuners ook de software zelf wel kunnen aanpassen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden