Ga naar inhoud

  • 0

Fatale motorschade 1,9TDI 3C ***Foto's op P3**


Eric

Vraag

Nadat de Dago 2 weken geleden hun uiterste best hadden gedaan om m'n 3C weer gereed te krijgen voor m'n vakantie (zie viewtopic.php?f=109&t=28289) kon er dus niet veel meer mis gaan.

Zondagochtend (26 april) om 5:30 :( de Hobby achter de 3C gehangen, kids achterin gezet, vrouw mee en we kunnen gaan.

In 6:00 uur in Arnhem met een stel vrienden afgesproken en daarna op weg naar Luxemburg.

Draai de A73 op, lekker rustig, combinatie lag lekker en de cc op 100km/h. Net voor Venlo voelde ik een licht trilling, ff naar de linkerbaan, maar daar werd het niet minder, dus moest het van de auto komen.

Trilling werd snel erger en ging over in stotteren. Direct gevolgt door veel zwarte rook en vermogensverlies.....

@#$%& wat nu weer?

Combinatie op de vluchtstrook en uitgezet. FF onder de kap gekeken, maar zag zo niets. Nog maar een keertje starten: loopt nog maar op 3 cylinders. mmmm zou wel eens een verstuiver kunnen zijn.

Paar 100m verder was een afslag, daar heel rustig naar toegereden, is toch een stuk veiliger :)

Mobiliteitsgarantie gebeld en na ong 30min kwam de ANWB. Hij bevestigde mijn vermoeden maar deed er nog een schepje bovenop: denk dat er een gat in je zuiger zit.............. :angry: Giga veel overdruk in het carter deed ook dit bevestigen.

Na veel heen en weer bellen heeft hij een vervangende auto met trekhaak geregeld die ook nog eens onze Hobby mag trekken (1350Kg).

We konden gelukkig onze weg vervolgen.

Passat werd naar Auto Arena in Venlo gebracht.

Dealer belde vorige week dat er inderdaad een scheur in 1 van de zuigers zat! :angry: Oorzaak was nog niet bekent.

Nadat men foto's en andere informatie naar Pon had gemaild, werd vandaag bekent dat een defecte (druppelende?) verstuiver waarschijnlijk de oorzaak van gebeuren is.

Momenteel wordt er een nieuw(!) blok ingehangen.

Is ongelooflijk hoeveel problemen ik met deze 3C heb, t.o.v. helemaal niets met m'n vorige....

 

Ik hou jullie opde hoogte van de verdere ontwikkelingen.

 

Eric.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Helemaal met je eens Darkmen, ook ik heb erg veel plezier met m'n 3C.

Maar moet wel zeggen dat een waterpomp, watrewisselaar en nu dit weer wel een beetje veel van het goede is voor 1 (jonge) auto....... :(

En als ik er nu als een "debiel" mee zou rijden.........Daar heb ik helemaal geen tijd voor met 65k/jaar :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben wel benieuwd bij zo'n motorpech als met die van jou wat Pon doet als je hem hebt laten chippen bij geen vwdealer???

 

Dan heb je in dit geval een groot probleem denk ik.

Bij mij is er ook al 2x een software update gedaan, ben je ook je chip kwijt mocht je het niet bij de dealer gedaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ darkmen,

 

Ik moet ook toegeven dat de passat fenomenaal goed rijd! En betrouwbare wagens zijn! (m'n vorige 3c 1.9tdi sportline, wat een auto, super!)

 

Maar het minpunt dat helaas een enkele passat 3c heeft, 1 kleine electrische storing, en je blijft er mee rond lopen. Fijn z'n canbus systeem!

 

En de klachten springen altijd meer in het oog dan de positieve zaken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dealer belde vanmiddag: uw auto is bijna klaar, maar Pon wil een expert sturen om auto verder te onderzoeken waaronder het motormanagement! Hiervoor is de toestemming van de berijder nodig zei men, dus of ik accoord ging. Mocht er tuning gevonden worden dan zou ik de kosten van die expert moeten betalen (wellicht de rest ook...). Ik ben hiermee accoord gegaan, ze mogen kijken.

Uurtje later werd ik weer gebeld: meneer, Pon ziet toch af van het sturen van een expert en hebben toestemming voor de reparatie gegeven onder garantie.

Dit was dus duidelijk een test om te kijken of er werd gelogen over tuning of niet...... :(

Lekkere actie.......

 

Hopelijk van de week klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat hij weer klaar is,

 

Sinds ik mijn 3C 2.0 TDI heb begin ik steeds meer te twijfelen aan de kwaliteit van TDI motors van de 3C.

Hiervoor had ik een 3BG TDI met std 130pk (176pk)maar naar mijn mening was dat blok veel sterker en beter.

IK snap daarom ook niet dat ze in de nieuwe Passats een motor geplaats hebben die veel minder van kwaliteit is en ook nog eens onbetrouwbaar is.......naar mijn mening he :wink:

 

Nu is het ook zo dat de 130pk uit de 3BG was een echt Audi motorblok die mooi in lijn lag met de auto ........een ding weet ik wel als ik straks ooit eens een andere auto koop en de motors van VW niet beter worden koop ik een Audi of BMW.

 

En daarom durf ik mijn 3C ook niet te laten chippen omdat ik geen vertrouwen heb in de 3C TDI motoren.

Als je de auto least of dat er nog fabrieksgarantie op zit en hij gaat stuk.........alha. Maar als mijn 3C stuk loopt

zijn de kosten 100% voor mijn rekening en daar wordt je niet vrolijk van toch...........

 

Hiddem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Rare redenering he, de problemen springen altijd in het oog, maar ik ga hier niet op het forum elke week typen hoe goed mijn 3c rijdt ...

 

Zo is het maar net. Er zijn geloof ik inmiddels zo'n 35.000 a 40.000 3c's verkocht in NL en dan kom je toch relatief weinig klachten tegen op het forum :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Nu is het ook zo dat de 130pk uit de 3BG was een echt Audi motorblok die mooi in lijn lag met de auto ........een ding weet ik wel als ik straks ooit eens een andere auto koop en de motors van VW niet beter worden koop ik een Audi of BMW.

 

alle nieuwe a3's A4's en zelfs de nieuwe A6 met de 2.0tdi zijn exact hetzelfde blok als jouw hoor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Nu is het ook zo dat de 130pk uit de 3BG was een echt Audi motorblok die mooi in lijn lag met de auto ........een ding weet ik wel als ik straks ooit eens een andere auto koop en de motors van VW niet beter worden koop ik een Audi of BMW.

 

alle nieuwe a3's A4's en zelfs de nieuwe A6 met de 2.0tdi zijn exact hetzelfde blok als jouw hoor....

Dan ga ik voor Bmw :lol::wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dealer belde net, de Passat is weer klaar.

Ga hem morgenvroeg ophalen. :D

 

 

en nu maar hopen dat je meer geluk heb met deze nieuwe motor.

ik rij zelf een 2.0tdi 140 pk hij wordt aan de einde v/d maand 2jaar.heeft nu zo.n 45000 km gelopen.

nog niks mee gehad :thumb:

maar ja zo zie je maar weer,het kan zo gebeurd zijn.succes verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

JA! weer een 3c. Ik heb ook z'n barrel staan, heeft nu 103800km gerden en heeft motor nr 3 er in staan. pffffffff

Ik heb nu 4000km gereden met dit blok!!! en mag het afkloppen, hij doet het nog steeds en is nog zuiniger ook.

 

Succes Eric...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, ik heb hem weer terug inclusief nieuw onderblok en verstuiver.

Loopt (weer) prima. Nu maar hopen dat dit ook zo blijft.......

 

Heb een paar foto's gemaakt van blok en zuiger. Zal ze vanavond op de site zetten. Zit nu bij een klant, moet ook nog gewerkt worden..... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is een regelmatig voorkomend euvel en inderdaad een gevolg van een drupelende verstuiver. Wanneer een druppel neerslaat op de zuigerbodem koelt de zuigerbodem op dieplaats sterk af, vervolgens begint de verbranding en wordt ook de druppel ontstoken waardoor de temperatuur sterk toeneemt. De zuiger wordt daar plaatselijk dan zeer heet, de scheuren ontstaan door de grote temperatuursverschillen in korte tijd. Wordt het druppelen erger dan zal de zuiger zelfs smelten en dan valt er een gat in. In het wagenpark van connexxion is dit reden geweest op verstuivers preventief te vervangen bepaalde kilometerstand.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden