Ga naar inhoud
  • 0

Stationair toerental


slinky

Vraag

Hallo,

 

Mijn auto maakt stationair net ff iets te weinig toeren naar mijn idee, ik heb op gerritspeek dit gevonden:

 

1. Ga naar [select]

2. dan naar [01 - Engine]

3. dan naar [Login - 11]

4. Vul in 12233 om bij adaptations te kunnen komen

5. dan [Do It!]

6. dan [Adaptation - 10]

7. Ga naar kanaal 2

8. Vul de gewenste waarde in bij [New Value]

9. [Test]

10. Let goed op het veld [Test value] om zeker te weten dat de verandering acceptabel is

11. [save]

 

Kanaal 2: stationair toerental (idle speed)

Geen login nodig (?)

De waarde af-fabriek behoort 32768 te zijn (correspondeert met 903 rpm)

Vermeerder of verminder dit getal om het stationair toerental te veranderen.

 

Als na reinigen en inleren nog steeds het stationair toerental niet goed is, of niet stabiel is, dan komt dat omdat je voor het inleren wel eerst de leerwaarden moet wissen. Zelfs na vervanging van het gasklephuis is dit noodzakelijk: 01 / 10 (aanpasssing) / 00 leerwaarden wissen.

 

Nou vroeg ik me af, is dit verstandig om te doen? Of moet ik ergens anders de oorzaak zoeken. En kan ik dit met draaiende motor aanpassen om het verschil meteen op te merken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar daar gaat het me helemaal niet om op het moment. Is het elektronisch in te stellen terwijl je auto nog met een gaskabel werkt is me vraag. En me andere vraag was of het toerental verstellen wel de allerbeste oplossing is, maar misschien had dit niet bij VAG-COM gemoeten.

 

En indien je het kan instellen, kan dat met draaiende motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik weet niet wat jouw idee is en je meld ook niet wat voor motor en welk toerental.. beetje weinig info dus..

Het gaat om het stationaire toerental van een AGZ motor

Dus hoeveel toeren per minuut hoort de AGZ motor stationair te draaien

 

Volgens mij heef jouw auto geen gaskabel.

Hij heeft wel een gaskabel. Heb gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb deze gevonden:

 

Functies controleren

Controle stationair toerental

Aanwijzingen:

 

◆ Stationair toerental, ontstekingstijdstip en CO-waarde kunnen niet worden afgesteld.

◆ Het stationair toerental wordt door de gaskleplichter in combinatie met de digitale toerentalstabilisatie-functie op de voorgeschreven waarde geregeld.

◆ De CO-waarde wordt door de lambdaregeling naar de voorgeschreven waarde geregeld. Storingen in de lambdaregeling worden door de zelfdiagnose herkend en in het storinggeheugen opgeslagen.

Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen

 

◆ Elektronicatester V.A.G 1551 of V.A.G 1552 met diagnosekabel V.A.G 1551/3

Testvoorwaarden

 

● Motorolietemperatuur ten minste 80 °C

● Elektrische verbruikers uitgeschakeld

● Airconditioning uitgeschakeld

● Gaskabelafstelling in orde.

=> reparatiegroep 20, Onderdelen van brandstofsysteem uit- en inbouwen, Gaskabel afstellen

 

Testvolgorde

 

‒ Elektronicatester V.A.G 1551 (V.A.G 1552) aansluiten en met de "systeemcode" 01 het regelapparaat voor motorelektronica kiezen. De motor moet daarbij met stationair toerental draaien.

(Elektronicatester aansluiten en regelapparaat voor motorelektronica kiezen => blz. 01-7).

‒ Storinggeheugen afvragen, eventueel aanwezige storingen verhelpen en storinggeheugen uitwissen

=> blz. 01-16, Storinggeheugen afvragen en wissen.

‒ Daarna:

‒ Elektronicatester V.A.G 1551 blijft aangesloten.

‒ Motor stationair laten draaien.

 

 

→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht HELP

Functie kiezen XX

 

‒ Toetsen 0 en 8 indrukken voor de functie "Meetwaardenblok lezen" en ingave met Q-toets bevestigen.

 

 

→ Er verschijnt: Meetwaardenblok lezen HELP

Groepsnummer intoetsen XXX

 

‒ Toetsen 0, 0 en 1 indrukken voor "Groepsnummer 1" en ingave met Q-toets bevestigen.

 

 

→ Er verschijnt:

(1...4 = displayvelden) Meetwaardenblok lezen 1 ⇒

1 2 3 4

 

Met de controle pas doorgaan wanneer:

 

● de koelvloeistoftemperatuur meer dan 80 °C bedraagt

-displayveld 2-

‒ Het motortoerental kortstondig (gasstoot) verhogen en de motor aansluitend nog 2 minuten met stationair toerental laten draaien.

‒ C-toets indrukken.

 

 

→ Er verschijnt: Meetwaardenblok lezen HELP

Groepsnummer intoetsen XXX

 

‒ Toetsen 0, 0 en 3 voor "Groepsnummer 3" indrukken en ingave met Q-toets bevestigen.

 

 

→ Er verschijnt:

(1...4 = displayvelden) Meetwaardenblok lezen 3 ⇒

1 2 3 4

 

‒ Stationair toerental in displayveld 1 controleren.

Voorgeschreven waarde: 650...750 1/min1)

1) Actuele waarden:

 

=> ordner "Uitlaatgastest"

 

‒ Gasklephoek voor stationair toerental in displayveld 3 controleren.

Voorgeschreven waarde: max. 8 <°

‒ Vervolgens in displayveld 4 de ontstekingshoek (bij stationair toerental) controleren.

Gemiddelde voorgeschreven waarde: 6° v. BDP

‒ ⇒-toets indrukken.

‒ Toetsen 0 en 6 voor "EINDE functiecode" indrukken en ingave met Q-toets bevestigen.

‒ Contact uitschakelen.

Wordt de voorgeschreven waarde niet bereikt:

 

‒ Motorregelapparaat aan gasklepregeleenheid aanpassen => blz. 24-357

‒ Proefrit uitvoeren, storinggeheugen opnieuw afvragen en controle stationair toerental herhalen.

Als de voorgeschreven waarde weer niet wordt bereikt:

 

‒ Gasklepregeleenheid controleren

=> blz. 24-202.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik weet niet wat jouw idee is en je meld ook niet wat voor motor en welk toerental.. beetje weinig info dus..

Het gaat om het stationaire toerental van een AGZ motor

Dus hoeveel toeren per minuut hoort de AGZ motor stationair te draaien

 

Volgens mij heef jouw auto geen gaskabel.

Hij heeft wel een gaskabel. Heb gekeken.

 

Mijn agz Vr5 motor heeft een stationair toerental van 900 , en mijn motor heeft ook een gaskabel :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb zelf ook al eens met draaiende motor het stationair toerental aangepast. Wijziging wordt direct doorgevoerd en je merkt het direct. Met kleine wijzigingen tegelijk kan het geen kwaad (bij mij dan). Bij mij liep hij iets te onrustig (te laag toerental). heb dit iets omhoog gezet en nu draait de motor weer lekker. En het mooie is dat ik het zo weer kan aanpassen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik weet niet wat jouw idee is en je meld ook niet wat voor motor en welk toerental.. beetje weinig info dus..

Het gaat om het stationaire toerental van een AGZ motor

Dus hoeveel toeren per minuut hoort de AGZ motor stationair te draaien

 

Volgens mij heef jouw auto geen gaskabel.

Hij heeft wel een gaskabel. Heb gekeken.

 

Mijn agz Vr5 motor heeft een stationair toerental van 900 , en mijn motor heeft ook een gaskabel :mrgreen:

 

Heb dezelfde motor en die loopt stationair ergens onder de 800 (wel stabiel) , maar zeker geen 900. Ook met kabel (van 4-2000). Schakelbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden