Ga naar inhoud

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Vandaag
  2. Vdub

    koppeling

    En? Probleem al verdwenen/opgelost?
  3. Gisteren
  4. Dat zit er ook in alleen een beetje van het navullen. Het koelsysteem is in totaal een liter of 8. Als je de slangen wegneemt loopt niet alles leeg en spoelen met demiwater is moeilijk dat kon ik alleen met koud of warm water via de mengkraan van de badkamer. Het warme water komt hier op de camping uit een electrische boiler en die is 80 graden, dus dat is wel redelijk kalkvrij. dus optimaal mogelijk geprobeerd als mogelijk was. Het spoelen van het hele blok heb ik als volgt gedaan: Na alle rotzooi spoelen met koud water, daarna spoelen met warmwater (afhankelijk van de temperatuur zodat je thermostaat ook open gaat bij een graad of 80). Je pakt niet alles met de tuinslang er zitten teveel slangen via allerlei wegen naar andere delen en het water neemt de weg van de minste weerstand en er zitten ook terugslagkleppen in. Na het weer samenbouwen afvullen met demiwater en je blok warm laten lopen. daarna bleek er nog steeds roze vloeistof te circuleren en toen heb ik de overloop van het expansievat in een emmer laten lopen en in het bolletje warm water gegoten zodat ie op pijl bleef en na twee emmers warm water was het redelijk schoon. Toen een dag gereden om te proberen zoveel mogelijk te ontluchten en nadat het peil redelijk constant was het flesje Wynss erbij gegooid en dat zit er nu nog steeds in. Als we thuis zijn zal ik nog eens kijken naar de kleur en de deeltjes die erin zitten, ik wil eerst naar huis met de caravan zonder capriolen. Het ontluchten van de B8 zonder apparatuur is echt niet te doen, bij het minste of geringste lucht doet gelijk je kachel radiateur niet meer goed mee. Soms duurt het een week voordat het peil in de nacht (vaak als het goed koud is geweest) ineens een stuk is gezakt en soms krijg je dan ook melding dat je vloeistof moet bijvullen. Daarna blijft het wel goed op peil. Dus een rondje rijden en dan denken dat de lucht eruit is, werkt voor geen meter.
  5. Lek is hij volgens mij niet, maar we gaan het zien de komende tijd, er zit nu warm dus hopenlijk redelijk kalkvrij water in met een flesje Wynss radiator cleaner.
  6. Zou die troep iets van lekstopper zijn ivm een kleine lekkage ooit? Die luchtinlaatkoeler is bij mij ook al lang geleden vervangen, maar dan stond ik ook elke week een beetje bij te vullen, dat was dus geen kleine lekkage.
  7. Die heeft hij wel maar het koelwater systeem zat verstopt, is ook van een discutabel merk meen ik, iets van VW Passat of zo
  8. Heb je geen mover dan? Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
  9. Het was geen sludge maar vaste vlokdeeltjes, ziet eruit als kalk maar als je het fijn wrijft is de binnenkant roestkleur. Geen idee hoe dat erin is gekomen, koelmiddelen gemixt, bijgevuld met slootwater, nooit ververst zeg het maar. Blij dat ie weer goed is, dan kunnen we weer zelf de caravan trekken.
  10. Had je een oorzaak kunnen ontdekken waar die sludge vandaan komt? Matig onderhoud van de vorige eigenaar ? Bijwerking van een vreemd product in het koelmiddel ? ...
  11. Dat kost een 215/45 R16 all seazon van Vredestein ook.
  12. neen , hier zitten geen knopjes op , enkel ledjes
  13. Een dealer gaat dit zeker niet repareren, als het al een defect is. Bij mijn GTE zat een ander type lader en daar zitten ook wat knoppen op. Die knoppen heb ik nooit gebruikt, maar wellicht dat je daar iets mee in kan stellen? Als ik de foto zie lijkt daar ook iets van een knop op te zitten?
  14. Afgelopen week
  15. Maar wel weer een goed geรฏsoleerd huis, je kan niet alles hebben he.
  16. Precies, ik heb gewoon een rotbaan en dan moet je soms wat compensatiewerk doen. Wanneer mag ik weer komen ๐Ÿ˜‡
  17. Dat klopt , vorige week getankt in Duitsland en nu nergens last van we houden het in de gaten
  18. soms is het een tijdelijk probleem en is het ineens weer weg.
  19. Hij doet het er gewoon om hoor, boekt een hotelletje of een camping als ie hier komt sleutelen.. alles om maar niet op zn echte werk te zijn
  20. Krijg meer en meer de indruk dat je graag klust op de camping ๐Ÿ˜Ž, maar alweer netjes opgelost met de voorafgaande doordachte foutenanalyse ๐Ÿ‘Œ๐Ÿผ๐Ÿค˜๐Ÿผ
  21. Je ben wel weer aan de beurt zeg, maar goed dat je handig ben, maar blijven fijne auto`s he Volkswagens
  22. Wij hadden vorig jaar al met de vakantie maar nu helemaal een probleempje. (Auto B8 1.6 TDI 2016). Het begon allemaal met niet genoeg warmte in het interieur. Heel langzaam op temperatuur komen van de binnenruimte terwijl de motortemperatuur goed is. Ik merkte vorig jaar met de vakantie van Utrecht naar Brabant dat de auto (met caravan) soms niet wilde trekken. Geen foutmeldingen in het display maar na het uitlezen op plaats van bestemming ook geen enkele indicatie te verkrijgen via VCDS. Solo was gene probleem. Ik kreeg soms wel een foutmelding van de electrische waterpomp dus die hebben we van het voorjaar vervangen (beide zowel de V188 kachelondersteuning als de V488 laadluchtondersteuning omdat je niet precies op krijgt welke het niet doet). Kachelradiateur vervvangen en gelijk een beurt met verse koelvloeistof en nieuwe olie en we dachten hiermee het probleem verholpen te hebben. Maar bij het ophalen van de caravan bij de stalling kwam ik niet verder dan 10 km. Er was niet meer mee te rijden. Wegenwacht kon ook niets vinden maar die hebben ons netjes thuisgebracht. Symptomen zijn als je met caravan rijdt en je geeft gas het motorvermogen langzaam wordt beperkt (in tegenstelling tot noodloop waarbij hij ineens beperkt) dat in dit geval ik nog 55 km/h reed op de snelweg. Enige wat me opviel is dat de olietemperatuur wel oploopt naar 120 graden+ en dat voor in een vlak Nederland met matige buitentemperaturen. er is dus iets niet goed maar wat dan. Dus op zoek naar wat kan dat zijn. In samenspraak met Matthijs @Vdub garagist te Vorden (gespecialiseerd in VAG) op zoek gegaan. Nu ben ik ook in het bezit van ODB11 pro VAG en dat werkt via bluetoothdongle op je telefoon. Ik kwam daar in engine-01 de meetblokken van engine protection tegen en die hebben we aangezet en zijn gaan rijden zonder caravan maar de motor wel flink belast. Uiteindelijk kwamen we erachter dat de motor werd beschermd voor een te hoge inlaatluchttemperatuur. Deze B8 heeft een watergekoelde inlaadluchtkoeler die werkt met een radiateur. In de grille zitten drie radiateuren, 1- voor de airco ( de condensor), 2 de laadluchtkoeler en 3 de normale waterradiateur voor de motorkoeling. Met deze wetenschap, we waren inmiddels met een huurbus op de camping terechtgekomen, ben ik op de camping gaan zoeken. Slangen van het koelsysteem los (wel de beschikking over de schema's van de auto dank Matthijs) en dat zoekt wel makkelijker. Wat een slangen en electra bende is dat onder de kap. Tuinslang gepakt en met slangen en slangenklemmen aan het rommelen geweest om zo alles door te spoelen. Eerste keer direct een probleem, er kwam niets doorheen en de tuinslang schoot steeds van de kraan af. Dag twee maar naar een garage gereden om te vragen of ik de motorplaat mocht verwijderen anders kom je van onderen nergens meer bij. Uiteindelijk het hele laadcircuit (paars op het schema) doorgespoeld (waterkoud, waterwarm, azijn en soda), er kwam veel rommel uit en het zag eruit als kalkdeeltjes. en weer schoongespoeld en afgevuld met warm (80 graden water uit de boiler van de camping) water. En toen gaan proefrijden en jawel, de laadlucht na de koeler was beduidend lager. We krijgen de auto (solo) met gekke capriolen nu niet meer boven de 50 graden waar het eerst tegen de 85 aan was. Probleem lijkt dus gevonden en verholpen. Ik heb ook een hoge olietemperatuur en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de grote hoeveelheid rommel dit nog in de wisselaar zit. Ik heb een flesje coolant reiniger erin gedaan en ga even een weekje rijden zo om te kijken of het schoon blijft. Heeft u dus verwarminggsproblemen in het interieur EN begrenzingsproblemen en geen foutmelding? op naar de meetwaardeblokken motor protection om te kijken wat er aan de hand is. Binnenkort maar weer koelvloeistof erin doen bij Matthijs die heeft een speciaal apparaat om te ontluchten en dat is wel nodig bij deze auto's je bent anders weken verder voordat de lucht er helemaal uit is als het al lukt.
  23. Sjeezus, wat een verhaal! Hopelijk kom je eruit met de verkopende partij. Wellicht mosterd na de maaltijd, maar mijn GTE staat op 19 inch met 235/40 R19 banden, origineel VW. De auto is uitgerust met DCC en die staat bij mij standaard op normaal (dus niet comfort of sport) dat rijdt comfortabel genoeg. Dus wat dat aangaat kan het prima. Houd er wel rekening mee (les geleerd) dat banden in 235/40 R19 erg kostbaar zijn (a Merk band zit al gauw rond de 200 euro per stuk).
  24. Diver

    Lambdasonde BZB

    Goed dat het opgelost is, en de goede uitleg van het probleem met de oplossing, stellen wij erg op prijs. daar wordt ik nu blij van, daar kunnen er een hoop wat van leren.
  25. BARRY_TDI

    Lambdasonde BZB

    Mooi dat het is opgelost en dank voor de terugkoppeling๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘
  26. Squilly

    Lambdasonde BZB

    Een dag verlaat maar belofte maakt schuld! De problemen zijn eindelijk opgelost. Na veel zoeken kijken, testen en proberen is het volgende gebleken: De benzinelucht kwam van een kleine lekkage bij de koppeling van de benzineleiding naar de drukrail. Dit gebeurde alleen bij 3/4 gas of meer. Ik kan wel eens stevig doorrijden maar over het algemeen rijd ik normaal. Door een ander bij stationair gas te laten geven (max 3.800 rpm) heb ik het lek kunnen vinden. Leiding losgemaakt, koppelingen schoongemaakt, druppeltje olie er op en weer (goed) vastzetten. Helemaal top, dacht ik. Lekkage was weg. Toen bleek er nog steeds een probleem op cylinder 4 te zijn, ook daar was benzinelucht. Besloten om het spruitstuk er af te halen en de o-ringen van de injectors na te kijken. En ja hoor, scheurtje bij 4. Spruitstuk helemaal vervet en vol roet dus besloten een nieuwe te plaatsen en de o-ringen te vervangen. Kan nu bijna met m'n ogen dicht alles vervangen en terugzetten. Tevens de kleppen schoongemaakt en nieuwe bougies er in. Eindelijk benzine lucht weg en liep vele malen beter. Echter de Readiness "end of line" test kon niet worden voltooid. Heel soms ook nog een overslag. De moed zonk me steeds verder in de schoenen. Zoals al eerder geschreven zocht ik het toch bij de katalysator of Lambdasonde. Die laatste was nieuw. Uiteindelijk zat de oplossing toch daar. De nieuwe Lambda sonde heeft hetzelfde OEM nummer bij zowel Autodoc als Winparts en ETKA voor verschillende soorten. Sprong-, regel- of meetsonde. Nu bleek dat bij navraag bij Delphi zelf, de sonde die er in zat een regelsonde voor een diesel was. En dat werkt niet. Het staat echt nergens vermeld of wordt duidelijk aangegeven. Nieuwe Bosch meetsonde besteld (zelfde OEM nummer als de Delphi) deze er onder gezet en voila, Alles doet wat het moet doen. Readiness goed, geen overslag meer en een aanzienlijk lager verbruik. Moet nog vermelden dat ik ook de MAP sensor nog heb vervangen want die bleek ook niet 100%. Het heeft veel tijd, ellende en denkwerk gekost maar het is wel opgelost. Enige wat nu weer opspeelt (was al veel eerder ook soms aanwezig) is een zoemende benzinepomp. Zal die ook nog vervangen want als ik dan toch bezig ben......... Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en voor de adviezen. Stel het zeer op prijs. Groet, Stan
  27. Nou... Het lijkt gelukt ๐Ÿ˜€ uit en inbouwen van de abs unit was echt bijna onmogelijk zonder de motor en/of wielophanging deels uit te bouwen, maar na het loshalen en verwijderen van alle ABS pomp beugels kon ik hem net bovenlangs halen.. Met het originele roetfilter en de EGR koeler nog ingebouwd was dit anders niet gelukt... Echt bizar dat je de halve motor ruimte moet demonteren om bij de ABS te kunnen. Ook aangezien deze wat sneller defect gaan/problemen geven dan de rest, maar goed.. ๐Ÿซ  Met de complete unit ingebouwd (1K0614517EJ/1K0907379CC) heb ik de stappen doorgelopen zoals aangegeven in het youtube filmpje van Rosstech Ik heb de code uit de oude computer/logfile gekopieerd in de nieuwe module.. Eerst nog meldigen van EPS storing etc maar na de basic settings waren deze verdwenen. Na kort stukje rijden gingen uiteindelijk het stuurbekrachtiging lampje en het bandenspannings lampje ook uit. Met het wissen van alle fault codes daarna, staat er geen enkelen foutmelding meer in de modules! ๐Ÿ˜ Het lijkt dus allemaal gelukt en werkend. Volgende week ga ik een wat langer stuk rijden. Hopelijk wordt het kerstverlichting in het dashboard ๐Ÿ˜…
  1. Laad meer activiteit
ร—
ร—
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden