Ga naar inhoud

  • 0

LED achterlichten voor 3BG


rrmvdweijer

Vraag

  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Achterlichtunits

Bij het plaatsen van LED's vraag ik me af of ze hier in NL niet gaan zeuren over de APK?

Idee van dieseltje had ik ook al aan zitten denken, gewoon 2e set achterlichten.

Lijkt me heel verstandig. Maak er ook niet een al te opvallende modificatie van.

Onze forumsheriff heeft een poos terug een uitgebreid verhaal op het forum gezet over NL- en E-keurmerken. Ieder lampje dat je ook maar aan je auto schroeft, moet voorzien zijn van zo'n keurmerk, zo niet: niet toegestaan. Zo'n keurmerk geldt alleen voor de lampunit zoals deze door de fabrikant gemaakt is, zogauw je er ook maar iets aan wijzigt, vervalt dat.

APK is dus afkeur en oom agent die een slechte bui heeft is schrijven...

Zorg dus dat je sowieso een extra setje achterlichten hebt liggen en dat er duidelijk verschil blijft in helderheid tussen achterlicht en remlicht (ongeveer 1 op 4).

 

Mooie mod trouwens :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou als ik jullie was eesn wat navraag gaan doen bij de RDW.

Het lijkt me een schitterende mod en ik zie zo 1 2 3 weinig problemen qua verkeerswetgeving.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de leds te fel zouden zijn conform het Voertuigregelement.

Daar kan een specialist van het RDW meer over vertellen denk ik.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb navraag bij m'n collega gedaan. Hij heeft ook al achterlichten van motorfietsen omgebouwd, daarbij heeft hij dus wel een LDR moeten gebruiken, aangezien hij veel te felle led's had gebruikt, met dus als gevolg dat ze gedimd moesten worden.

 

Hij zou best aan een group buy mee willen werken, ware het niet dat de LED's die hij gebruikt zo'n 20.000 mcd per stuk zijn en zelfs de waarschuwing meekrijgen dat je er niet met de ogen in mag kijken. Deze led's zijn ook nog eens erg duur (29 cent per stuk). Het effect is dus dat deze niet echt toepasbaar zijn in de auto. Je zou dan het idee krijgen dat iemand zijn remlicht en mistlicht permanent aanheeft, laat staan als ze dan echt fel gaan branden met remmen :wink:

 

Ondertussen heb ik verder gekeken naar een alternatief (goedkoop en minder lichtopbrengt waarmee geschikt wordt voor achterlichten).

Ik kwam leds-buy.nl tegen, daar staan zeker geschikte exemplaren bij, grote aantallen 4 cent per stuk, dat wordt aantrekkelijk.

 

Morgen zal ik (als ik kans zie) een schakelingetje op papier zetten.

Ga dan rekening houden met de felheid en ongeveer de 1 op 4 verhouding voor het remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Jasper;

 

In plaats van vele (goedkope) led's, ben je in mijn optiek beter af met (veel) minder led's die meer licht opbrengen.

 

Daarnaast is het heel, heel belangrijk dat je led's gebruikt met een grote stralingshoek.

(of een aantal led's onder een hoek monteerd)

Dit omdat led's over het algemeen rechtuit hun licht uitgeven en een gloeilamp rondom.

 

De reflector van je lamp is ontworpen voor gloeilampen, en met led's op een "ronde experimenteer-print" kom je al snel licht te kort.

Tenzij je de duurdere leds gebruikt, zoals bijvoorbeeld;

http://www.superbrightleds.com/other_bulbs.htm

 

Of je gebruikt goedkope(re) leds maar met een schakeling om ze te moduleren (PCM) zoals bij de bekende led-dagrij lichten van de bekende merken. Alleen maar zo'n schakeling het weer wat duurder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@midiman

 

jouw verhaal valt wat voor te zeggen. Mijn idee was gebruik te maken van led's met 90 graden openingshoek. Een grotere openingshoek heeft echter weer als punt dat de lichtopbrengst minder is vanwege het uitwaaieren.

 

in geval van modulatie bedoel je waarschijnlijk PWM.

 

de bijgevoegde foto is een achterlicht waarbij de hele print is volgezet met led's. Dit waren de eerder genoemde 20.000mcd led's. Hierbij staan ze maar voor 25% aan, er wordt dus nog niet geremd. Zoals je kunt zien kan de camera al niet meer met de hoeveelheid licht overweg en wordt een gemiddelde vulkaan er jaloers op :mrgreen:

 

Voor deze toepassing was het dus nodig om de led's nog verder te dimmen (daarom dus de LDR).

 

Zoals ik er zelf over denk is het eerder een kwestie van experimenteren wat er het beste geschikt is.

post-4510-1423822936,8794_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de lampen waarvan ik eerder in dit topic foto's heb gepost is gebruik gemaakt van zogenaamde "straw hat" leds van 160 graden en 5000 MCD. Je kunt dit ook zien op de foto waar de print op te zien is.

briteflex2.JPG

2005970050231977135_fs.jpg

 

Verder lijkt het mij persoonlijk mooier om te kiezen voor een grote(re) hoeveelheid leds, ik denk dat dit ten goede komst aan het complete lichtbeeld (als ik dat zo kan noemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Jasper;

 

Inderdaad, de 90 graden van een standaard led is te weinig, licht zal vrijwel recht-uit "schieten".

(als ik het wel heb, zijn standaard leds overigens 80 graden, maar ik kan mij vergissen)

 

Een high-power led heeft meestal 110 graden en meer.

 

Bij onze led-lampen voor signalering wordt er gebruikt gemaakt van 120 graden led's.

Meestal Luxeon's (= Philips divisie)

 

Je hebt gelijk;

Bij PWM wordt de brand-duur aangepast, waardoor je de led ipv 100% licht-opbrengst ook kan dimmen.

 

Bij PCM wordt juist de laser-eigenschappen van led's gebruikt door de stuur-spanning (en frequentie, dus brand-duur) aan te passen, en juist de bedoeling is kort-stondig heel veel licht te produceren.

Bij PCM is meer warmte-ontwikkeling en is dus het noodzakelijk de led's op een koellichaam te monteren.

 

Werk je met low-cost (normale) led's heb je er veel meer nodig, maar bij de wat duurdere high-power leds heb je er veel minder nodig. Zie het eerder aangegeven voorbeeld, die gebruiken wij zelf ook, 4 leds plus een high-power led geeft meer dan voldoende resultaat. Mits je ook daar maar lenzen bij gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je wilt experimenteren met High-power led's (waar je dus beduidend minder leds voor nodig hebt) is deze kit wellicht een goede start;

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191356

(is een Velleman kit, btw)

http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=366712

 

Ook compleet gebouwd te verkrijgen;

http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=370696

 

Let wel, goede koeling is noodzakelijk bij high power led's!

 

Eventueel een oplossing voor de "4 watt stand";

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=489578

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
kick

 

ik heb dit artikel ook wel eens gelezen op b5 forum volgens mij

deze man heeft5 ook inklapbare spiegels en alarm sirene ingebouwd (hndige vent !)

 

ik vind dit ook wel leuke mod

 

hou me (ons) op de hoogte Roel 8)

 

Haha, daar komt de volgende mod in aantocht. :lol::lol:

 

Greetzzzzzzzzzzzz Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet dezelfde mod maar wel vergelijkbaar.

 

Voor m'n 3C heb ik de Bieg-mod gemaakt (zie ook de KB) met Strawhat LED 120° 2000mcd 5mm T1¾ Rood.

Totaal 20 stuks in een ring. Bij de mistlicht-functie branden ze superfel. Bij gewoon licht zijn ze gedimd. Met de felheid zit het dus wel snor.

 

Je kunt ze kopen bij:

http://www.ledtuning.nl/catalog/product ... ucts_id=69

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Niet dezelfde mod maar wel vergelijkbaar.

 

Voor m'n 3C heb ik de Bieg-mod gemaakt (zie ook de KB) met Strawhat LED 120° 2000mcd 5mm T1¾ Rood.

Totaal 20 stuks in een ring. Bij de mistlicht-functie branden ze superfel. Bij gewoon licht zijn ze gedimd. Met de felheid zit het dus wel snor.

 

Je kunt ze kopen bij:

http://www.ledtuning.nl/catalog/product ... ucts_id=69

 

Dit zijn inderdaad ongeveer de zelfde leds als onze inspirator heeft gebruikt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Jasper; Het is toch een klein wereldje hè.

 

@ rrmvdweijer; Ik zag op de foto's (blz. 1) dat er werd gedremeld.

Das volgens mij niet nodig. Niet bij een 3C in ieder geval.

Gebruik bijv. de brede kant van een keukenmes. Hoor je een klein kraakje, verplaats het mes een stukje, enz.

Ga met een keukenmes circa 3 keer rond en de reflector is los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

voorlopig heb ik voor zaterdag een keertje niks op de agenda, dus ik zal deze week eens kijken wat ik nog heb liggen en wat ik nog bij elkaar moet sprokkelen :wink:

 

jammer dat ik vorig jaar m'n gescheurde achterlicht weg heb gegooid, was nu om te proberen mooi van pas gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden