Ga naar inhoud

waxen: hard of vloeibaar?


tinus

harde of vloeibare wax?  

16 leden hebben gestemd

  1. 1. harde of vloeibare wax?

    • 1: vloeibaar want dat verwerkt makkelijker
      5
    • 2: hard,
      9
    • 3: geen van beide;
      2


Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...

Ik gebruik harde wax van Swissvax, voorheen Swissol. Hun duurste wax, "Divine" kost €1900 voor 2 kleine potjes maar bevat 60% pure witte carnauba. Zelf gebruik ik de goedkoopste, "Onyx", kost rond de €65 en bevat 30% pure carnauba. Een vloeibare wax kan, ik dacht maximum 6% carnauba bevatten omdat er anders klonters in zitten. Dit zegt dus al iets over de kwaliteit en beperkingen van vloeibare waxen want het is net die harde carnauba die een beschermende glanzende laag op de lak legt. Ik heb het nog niet zoveel gebruikt want je mag wel rekenen op een hele dag werk om de hele wagen te doen. Je moet de wagen natuurlijk eerst wassen, drogen, in de garage zetten en dan voorbehandelen met "cleaner fluid". De cleaner fluid moet je hard inpoetsen op de lak. Vooral op een zwarte wagen merk je ongelooflijk goed wat een troebele waas er op de lak van een wagen ligt als je het vergelijkt na behandeling met de cleaner fluid. Die cleaner fluid zorgt er ook voor dat de wax straks kan hechten op de lak. Zonder deze voorbehandeling heeft het zelfs geen nut die dure wax erop te smeren. De wax breng je aan met een applicator en laat je 15 min inwerken. Daarna heb je veel zachte handdoeken nodig om uit te poetsen. Als de wagen helemaal gedaan is raad men aan hem 4u in de zon te zetten en niet aan te raken. Na die 4u blinkt hij heeel fel. Wervelkrassen kan je voor 80% wegpoetsen met Swissvax. Ik heb het een tijdje geleden aangekocht om m'n MG F te poetsen en stond absoluut versteld van het resultaat. Heb het afgelopen weekend voor het eerst op m'n zwarte Passat getest (enkel de motorkap wegens geen tijd, wou rondrijden :)) die door de vorige eigenaar altijd door een carwash gewassen (gekrast) werd en het resultaat is ook hier verbluffend. Een startersetje kost je wat (ongeveer €150) maar ik kan je absoluut garanderen, je wil nooit iets anders meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Brooklands, je kleit dus nooit als ik je verhaal zo lees?

 

Dan hoef je de CF van Swissvax ook niet zo hard te boenen, als je dit machinaal doet is het peanuts! De Onyx en Concorso zijn veelgebruikte waxen.

De Divine is voor de meesten niet eens weg gelegd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er niet slecht uit die klei :) maar als ik Swissvax cleaner fluid machinaal zou aanbrengen zou het ook minder tijdrovend zijn of niet?

 

Het kleien is ter verwijdering van oppervlakkige verontreiniging van de lak zoals teer, boomsappen etc. De volgende stap is de verontreiniging ùit de lak te halen. Als je machinaal aan de slag wilt gaan met bijvoorbeeld Meguiar's M80, combineer je inderdaad twee stappen, nl het reinigen èn voeden van de lak. Het kleien is dus niet de stap om over te slaan.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden