Ga naar inhoud

  • 0

Passat opgefrist bij Hartog Tuning


Bink2006

Vraag

Vorige week eindelijk de knoop doorgehakt en besloten de auto te tunen. 8)

 

Ondanks alle goede berichten over JD toch nog op internet gekeken of er geen goede tuner in de buurt zat van Alkmaar zat.

 

Via een topic hier, uiteindelijk op het audiforum terecht gekomen om reviews te lezen over Hartog Tuning. Ze blijken daar dus lyrisch over hem te zijn!! En het mooiste van alles is dat ik op 5 minuten afstand woon :D.

 

Afijn afgelopen maandag gebeld en ik kon afgelopen woensdagavond gelijk terecht.

 

Woensdag 1900 uur bij stond ik samen met een kennis van me (rijdt een S3) bij Pedro Hartog op de stoep.

 

Eerst een testrun gemaakt met de passat. Hierin worden met een G-krachtmeter de pk's en NM's gemeten. Tevens analyseert Pedro het rijgedrag van de Passat. Hij kon geen rare dingen ontdekken.

 

Terug in de werkplaats is de auto op de brug gegaan en heeft Pedro de auto verder geinspecteerd en de DV vervangen.

 

Hierna is de software uitgelezen en is Pedro ongeveer een 30 - 45 minuten bezig geweest met het herschrijven van de software.

 

Ik heb aangegeven dat ik op 95 wilde blijven rijden en een soepel rijgedrag wilde.

 

Na de aanpassingen weer een testrit gemaakt met de G-kracht meter met Pedro aan het stuur. Weer terug naar de werkplaats om de gegevens te analyseren.

In de tussentijd kon ik eindelijk zelf achter het stuur kruipen een testrit maken. Een verschil van dag en nacht!! Alsof de passat een paar kilo's heeft verloren.

De auto is dusdanig afgestelt dat je heel rustig kan rijden. Op het moment dat je de 2500 toeren passeert begint die te trekken tot de 4500 toeren.

 

Bij terugkomst het resultaat van de kuur vernomen. Van 148 pk naar 190 pk en van 202NM naar 280NM. Zeer nette waardes voor euro 95 toch :)?

 

Over Pedro Hartog kan ik niet anders zeggen dan dat hij zeer capabel is. Wars van kapsones. Neemt overal rustig de tijd voor, legt alles goed uit.

Hij is is uiteindelijk ruim 3 uur bezig geweest.

 

Kortom ik ben zeer tevreden kan Hartog Tuning dan ook van harte aanbevelen.

Vermogengrafiek.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Mooi resultaat hoor :thumb:

 

Ik had ook al last van slippende koppelling na chippen :embarassed: heb m toen maar meteen vervangen :mrgreen:

 

wat was jij kwijt als ik vragen mag? en heb je het bij de vw dealer laten doen of gewoon een garage?

 

Jammer dat de koppeling het begaf maar dat kan natuurlijk gebeuren bij een dergelijke koppel/vermogenstoename, ik heb destijds een South Bend Clutch koppeling gekocht, de basis van hun spullen is Sachs, ze maken echter zelf de plaat. Je kunt kiezen uit verschillende stages voor steeds meer koppel.

 

Ik had toen gelijk voor een vast vliegwiel moeten kiezen, die slipt nl. nog wel eens. Hou ook rekening mee dat het orginele vliegwiel bemeten is op het orginele koppel/vermogen.

 

voor jou dezelfde vraag :angel:

wat is het verschil met doe platen die jij nu hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooi resultaat hoor :thumb:

 

Ik had ook al last van slippende koppelling na chippen :embarassed: heb m toen maar meteen vervangen :mrgreen:

 

wat was jij kwijt als ik vragen mag? en heb je het bij de vw dealer laten doen of gewoon een garage?

 

Alleen materiaal en vrije tijd :mrgreen: heb t zelf gedaan :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He Roedy,

 

Bedankt voor je pm.

 

Zei toch dat het gaat als de brandweer en dat de Split-r genoeg geluid maakt (, tenzij je altijd met een petje op in de auto zit natuurlijk :lol: ).

 

Jammer dat je koppeling slipte. Zelf heb ik bij 3000 toeren 340 Nm en dat gaat goed, je koppeling is dus echt aan vervanging toe. Ik zou zelf in zo`n geval ook gaan voor een versterkte koppeling. Vraag het nog eens aan Hartogtuning (Pedro). Kan hij een nieuwe versterkte koppeling erin zetten en je software weer aanpassen (NB Niet meer dan 210 pk hè! :mrgreen: ).

 

Veel plezier met je (nieuwe) auto.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
He Roedy,

 

Bedankt voor je pm.

 

Zei toch dat het gaat als de brandweer en dat de Split-r genoeg geluid maakt (, tenzij je altijd met een petje op in de auto zit natuurlijk :lol: ).

 

Jammer dat je koppeling slipte. Zelf heb ik bij 3000 toeren 340 Nm en dat gaat goed, je koppeling is dus echt aan vervanging toe. Ik zou zelf in zo`n geval ook gaan voor een versterkte koppeling. Vraag het nog eens aan Hartogtuning (Pedro). Kan hij een nieuwe versterkte koppeling erin zetten en je software weer aanpassen (NB Niet meer dan 210 pk hè! :mrgreen: ).

 

Veel plezier met je (nieuwe) auto.

 

 

 

de eerste geschreven software, de software met 215 pk en 310 nm op 3000 toeren dus, die heb ik hier en die heeft hij nog op zn laptop staan dus zodra ik er een andere koppeling in heb zitten zet hij die software gewoon gratis terug :mrgreen:

hij zou eventueel nog kijken of hij er iets meer uit kon halen zelfs als er dus een andere koppeling in zat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jammer dat de koppeling het begaf maar dat kan natuurlijk gebeuren bij een dergelijke koppel/vermogenstoename, ik heb destijds een South Bend Clutch koppeling gekocht, de basis van hun spullen is Sachs, ze maken echter zelf de plaat. Je kunt kiezen uit verschillende stages voor steeds meer koppel.

 

Ik had toen gelijk voor een vast vliegwiel moeten kiezen, die slipt nl. nog wel eens. Hou ook rekening mee dat het orginele vliegwiel bemeten is op het orginele koppel/vermogen.

 

is het slim om het vliegwiel ook te laten vervangen? heb namelijk nagevraagd maar zon gek ding kost 650 euro...

 

ik heb een offerte aangevraagd bij een garage en die vertelde mij dus dat de koppeling met de krukaskeering vervangen in totaal 630 euro kost, nou heb ik dus verteld dat het om een gechipte passat gaat met 215 pk en dat ik niet wis of het vliegwiel ook vervangen moet worden, nou kreeg ik deze mail terug:

 

Hallo Rudy,

 

op die vermogenswinst is de hele koppeling niet berekend, er zou dan ook een andere (sterkere) koppeling in moeten, die uiteraard hier wel op berekend is.

De prijs die ik noemdde is voor de 'standaard' koppeling, ex verzwaard vliegwiel.

De koppeling die standaard gemonteerd wordt in een passat met 150 pk word ook gebruikt in andere vw's, seat's audi's en skoda's. Maar die hebben dan allemaal maximaal 150 pk. Ik zou daarom denken aan de koppeling van bv een audi TT/S3 met de 225pk uitvoering van de 1.8 turbo, incl vliegwiel. Die koppeling is zowiezo ongeveer 50 euro duurder, een nieuw vliegwiel kost zo'n 650 euro. Uiteraard kan ik eens informeren voor een gebruikt vliegwiel en of het zeker past.

 

Graag uw reactie.

 

mvg Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je al een offerte aan Pedro gevraagt?

 

hij heeft wel een schatting gedaan maar geen officiele prijs.

ben eerlijk gezegt op zoek naar een goeie beunhaas ofzo want mn distibutie riem moet er binnekort ook aan geloven met nog wat kleine dingen meer...

 

en pedro zit hier niet bepaald om de hoek, is 1,5 uur rijden dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van dat vliegwiel snap ik niet. Waarom zou je het vliegwiel moeten vervangen. En dan al helemaal niet voor een zwaarder exemplaar. Opgevoerde auto`s hebben vaker juist een lichter exemplaar (= minder massa), wat echter wel kan resulteren in een slechte stationair loop (het vliegwiel moet de dode momenten opvangen).

 

Stukje over speciale vliegwielen:

 

"Fidanza Vliegwielen

 

Originele vliegwielen zijn van gietstaal en dus zeer zwaar! Een 1.8 20VT bijvoorbeeld, heeft een tweemassa vliegwiel van 11 kg. Dat remt de beweeglijkheid en het vertraagt het opspinnen van de motor. De oplossing hiervoor is het verlichten van het originele vliegwiel

(bij een tweemassa vliegwiel is het niet mogelijk het originele vliegwiel te verlichten) of men vervangt het originele vliegwiel door een verlicht vliegwiel. Fidanza vliegwielen zijn licht en desondanks toch duurzaam.

 

De vliegwielen zijn gemaakt van 6061 T6 of 2024 aluminium, CNC gefreesd. Het raakvlak is gemaakt van staal met een hoog koolstofgehalte. De bouten zijn van 304 RVS. Deze combinatie maakt het een licht en toch duurzaam vliegwiel.

 

In combinatie met een Sachs Race of Spec koppeling: een must voor een high performance motor."

 

 

Zo`n vliegwiel kost € 625,00.

 

Leuk als je het onderste uit de kan wilt halen (drive ability), maar voor de rest voegt het weinig toe m.i.

 

Een versterkte koppeling lijkt mij daarentegen wel een aanrader.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat wou ik even weten, ben ik blij dat dat niet hoeft dan.

 

heb nog wat rondgevraagd bij de ene betaal ik voor een standaard koppeling 650 euro en een sachs koppeling 1050

bij een andere betaal ik 630 voor een standaard maar die jongen raad mij een koppelings aan van een audi tt met standaard 225 pk, deze is 50 euro duurder en kost totaal dus 680 euro.

 

wat is het slimste om dan te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mn kameraad doet dit soort dingen(veel) zon beetje met zn ogen dicht.. alleen dan moet je wel even naar het oosten komen rijden..

 

afstand vind ik niet zoon groot probleem als het maar goed gemaakt word tegen een redelijk prijsje natuurlijk :angel:

maar heeft hij dat wel ooit gedaan dan, pas dit zonder aanpassingen?

ik weet niet of het dan goed is als ik er een tt koppeling in zet, snap natuurlijk wel dat een sachs beter is maar daar is de prijs ook naar, en de wagen word niet voor wedstrijden gebruikt maar gewoon op zn tijd een keertje lekker doortrekken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

owkee, is dat een bedrijf of doet hij dat gewoon in de avond uren?

anders wil ik wel een keer contact met hem opnemen als dat kan..

 

ik heb dan ergens een prijs op gevraagd en die vertelde mij dat de koppeling van een tt 50 euro duurder was dan de orginele van een passat 1.8t.. weet niet of hij dan een andere bedoelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allebei.. ik heb em vandaag gesproken en hij zei dat ze altijd de 2m vliegwiel vervangen door een vaste, prijs van een set incl vast vliegwiel zat zo rond de 600 euro dacht hij even zo uit het hoofd, hij zou het (voor de Passat) even nakijken, omdat hij heel veel met Golf en Leon(Octavia ivm dwarsmotor) doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden