Ga naar inhoud
  • 0

Er komt rookt uit de interieur roosters


konradvdvelde

Vraag

Hallo iedereen,

 

Ik heb een probleem met de Airco denk ik.

 

Wanneer ik ongeveer 20 km met de auto heb gereden dan komt er rook uit de interieur roosters (de middelste luchtblazers boven de airco zeg maar). De rook is wit, stinkt of ruikt niet en is niet warm. Het lijkt wel stoom (maar niet warm) wat uit de roosters komt. Ook wanneer ik de airco afzet komt er nog steeds rook uit.

Ik heb onder de motorkap gekeken en ik zie dat er onder de aricofilter 2 slangetjes lopen. 1 slangetje sist wanneer je de auto afzet (dat is normaal) en het andere slangetje is vochtig, daar zit condens op en dat is volgens mij niet normaal.

 

Weet iemand wat het probleem is? Ik ben namelijk op vakantie in spanje met de auto en ik zou graag willen weten wat het is.

 

Alvast bedankt.[

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast TheoStek

Het sissen is (niet) normaal te noemen wanneer de auto wordt uitgezet, maar niet de airco!!

Proces wordt namelijk abdrupt afgebroken, moet dan ook zonder mechanische,natuurlijk verloop uiteindelijk zelf het proces afronden, het sissen heeft niets met de druk te maken, er is tenslotte geen ontlast ventiel aanwezig.

Veel mensen denken namelijk ! dat automatische airco behoort tot het automatisch afsluiten en aanslaan van de installatie.

Niets daarvan is waar, Electronic Climate Control wil lauter zeggen dat de installatie electronisch de temperatuur regelt.

De handmatige airco heeft een aan/uit knop alsmede ECC in beide gevallen zal de airco automatisch aan/uit gaan bij het af/aan zetten van de motor.

 

De oorzaak ! Lek geslagen verdamper.

 

De witte damp is vloeibaar koudemiddel (afkomstig van de verdamper) dat meteen verdampt als het in de atmosfeer terecht komt.

Dat 1 leiding condens bevat dat is wel normaal zoals LED-Lightning al heeft vermeld, want dit is de lagedruk leiding uitgang verdamper naar de accumulator (droger) en vanaf de accumulator naar de compressor gaat (zuigleiding).

De droger zal ook altijd iets condenseren, dit is enkel het geval bij systemen die voorzien zijn van een accumulator en geen blokventiel hebben.

 

Je bent niet de 1ste maar zeker ook niet de laatste, wat te maken krijgt met een verrotte verdamper.

Dit soort problemen zijn te wijten aan een slecht onderhoud van de airco installatie en gebruik ervan.

Er wordt nog altijd te veel gedacht, zolang ik koude lucht heb is er niets aan de hand, is service onderhoud nog niet aan de orde, of nog maar ééns effe laten bijvullen tussen haakjes, om problemen te voorkomen.

 

Advies..

Airco niet meer gebruiken.

Ik weet niet of je ECC hebt, en mag je hopen dat de compressor niet vast gaat lopen.

Want deze hebben geen lagedruk beveiliging.

 

potverdrie zie ik net dat de helft maar is geplaatst daar ik daarstraks geknipt heb in het bericht maar geen copy past heb toegepast.

Maar goed effe editten dan maar.

 

Een andere oorzaak is er ook nog!! dat als de airco gewoon blijft werken, waar ik eigenlijk (nog) niets van heb gelezen dat ie nog normaal functioneerd..

 

Dat de damp wederom afkomstig is van de verdamper door dat er zich rijp (ijs) erop heeft afgezet..

Zoals eerder vermeld hangt het ervan af of je handmatigeairco of ECC hebt, dus moet ik je verdere uitleg even verschuldigd blijven.

Je kunt wel kijken als het fenomeen zich voor doet of er ijs op 1 van de leidingen zit.

Ik zal dus effe wachten op een repley..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de reactie!

 

Morgen ga ik naar een Bosch service punt om de airco te laten nakijken.

 

Ik heb ECC. En de witte rook komt pas na een km of 10. Wanneer ik de temperatuur van de airco hoger zet dan verdwijnt de witte rook. Heb er naar laten kijken door een monteur hier op de camping en die zegt dat er ijsvorming is onstaan door het grote verschil tussen binnen (18 graden) en buitentemperatuur (30 Graden). Ik had hem dus op 18 graden staan en maar op 2 streepjes hoog zodat de airco nogal hard moest werken.

 

Trouwens op geen van de leidingen zit ijs. Maar 1 leiding sist bij het afzetten van de motor en op de andere leiding zit condens maar dat is volgens de monteur hier wel normaal. Hij zegt dat ik de airco moet laten bijvullen (wie weet wat dat ongeveer kost?)

 

O ja, de airco werkt eigenlijk gewoon nog perfect!!

 

Morgen meer nieuws.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Zuigdruk en verdampingsdruk komen niet overeen, daardoor ontstaat rijp.

 

Hoe dat komt, de monteur heeft al gezegd kwestie van bij vullen en probleem is opgelost.

Maar goed ik weet dat dit meerdere oorzaken kan hebben , en zal de monteur dan ook niet tegen spreken, omdat die daar wel een punt aan haalt.

 

Dat punt moet een fatsoenlijke diagnose uitmaken, en niet zomaar een kwestie van bijvullen.

 

Sissen van de leiding!!,heb ik ook uitgelegd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey,

 

Vandaag naar de garage geweest hier in spanje vlakbij Salou.

 

Die sukkels hebben eerste mijn filter schoongemaakt, terwijl ik toch nadrukkelijk had proberen uitleggen dat het daar niet aan lag!! Maar goed.

 

Nu blijkt dus dat de kleine ventielator in de motorkap, naast die grote ventielator die de motorkoelt, niet meer draait. Die moet draaien wanneer je de ECC op AUTO zet, maar helaas die draait dus niet meer. Ik denk dat dit het probleem dus is.

Komt dit een van jullie bekent voor?

Is het dan ook zo dat hierdoor de druk wegvalt? (dit zei de monteur).

 

Alvast bedankt weer voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Druk valt niet weg als de condensorventilator niet aanslaat, de druk wordt juist verhoogd en moet de compressor uit slaan.

Als het systeem geen druk heeft, is die leeg,

 

 

Maar hoe verklaren ze de witte rook?

 

Er zal rijp zijn ontstaan op de verdamper.

Zuig en verdampings druk komen niet overeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Dat weet ik niet of het systeem van jou leeg is..

 

Alsze tegen jou zeggen dat de druk weg valt ! als de condensorventilator niet aan slaat, dan moet ik dat tegen spreken.

De druk in het systeem valt alleen weg als er een lek aanwezig.

 

Dat de ventilator niet aanslaat kan verschillende oorzaken hebben, maar daarvoor hoeft het systeem niet leeg te zijn.

oorzaak!

ventilator defect.

zekering - relais defect.

drukschakelaar defect.

geen druk, systeem leeg.

 

Eerder vermelde je dat de installatie buiten de storing om! verder normaal functioneerde.

Nu heb ik ook gezien dat je dezelfde persoon bent, :wink: met de vraag stelling wat is wijsheid bijvullen of ventilator vervangen, in een ander topic/onderwerp.

 

Wijsheid dieligt nu bij jezelf, want het wordt meer en meer gecompliceerder...

 

Om uit te sluiten dat de ventilator niet defect zou zijn moet je deze rechtstreeks 12 volt geven, stekker verbinding los halen en spanning erop zetten.

Draait de ventilator prima, verder zoeken naar ? het relais of zekering defcet, als die in orde zijn, blijft de drukschakelaar over of is het systeem leeg.

Draait de ventilator niet rechtstreeks op 12 volt (kaduuk)

 

Om de laatste te kontroleren en uit te sluiten, start de auto, zet de airco aan, en kijk of de magneetkoppeling mee draait aan de compressor...

Als het systeem niet leeg is dan wordt er zo'n 30 bar druk opgebouwd en slaat de compressor af. Dit gaat vrij snel.

 

enz,enz.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Hoi silitek ,

 

Dat ligt er aan, als het een groot lek is kun je met het blote oog de kontrast vloeistof zien, daar waar het lek zich bevindt.

Als het een klein lek is kun je dit alleen ontdekken met UV licht en speciale bril.

 

Zie foto's met en zonder UV lamp/bril

 

img0034md0.th.jpg

uvjr7.th.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die fan heb ik ook al eens stuk gehad.. kostte 150 euri geloof ik.

Zonder uit- en inbouw.

 

Hee dat zijn leuke plaatjes...

Ik heb laatst mn systeem ook laten vullen.

Bij ATU... daar hebben ze bijin de prijs een fluorisant erdoor gedaan.

 

Leuk om te zien dat dit zo op te sporen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey,

 

Gisteren en eergisteren heb ik met de auto 1600 km gereden, vanuit spanje naar nederland. In het begin kwam er wat rook uit de airco maar toen heb ik de temperatuur wat hoger gezet en heb ik er de rest van de rit geen last meer van gehad.

 

Toch wel raar eigenlijk. Ik denk dat het toch te maken heeft met een te hoog temperatuur verschil waardoor de airco bevriest en er daardoor damp vrij komt.

 

Van de week toch maar even de airco laten checken.

 

Wordt vervolgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet of je ECC hebt, en mag je hopen dat de compressor niet vast gaat lopen.

Want deze hebben geen lagedruk beveiliging.

 

Geen lagedruk beveiliging?

Zodra er (te) weinig gas in het systeem zit, wil de airco niet aanslaan maar knippert enkel het ClimateControl schermpje bij inschakelen van contact/starten motor.

 

Of bedoel je dat alleen Climate Control deze beveiliging heeft, en een handmatige airco niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb 3 jaar geleden hetzelfde in Spanje gehad. Na lang zoeken met een spiegel aan een draad onder de dashboard bleek mijn verdamper stuk te zijn.

Airco gevuld met een fluoriserende vloeistof kon men de lek vinden. Om het verdamper te wisselen is is een hoop werk geweest. @ monteurs zijn een avond bezig geweest om het dashboard helemaal te monteren en de verdamper te vervangen. Airco weer gevuld en het draaid tot heden goed.

Kosten, niet schrikken, bijna 900 euro's geweest.2x vullen, 1x fluorvloeistof, verdamper en arbeid Echt een rip uit mijn lijf.

 

Ik hoop dat het bij jou iets anders is.

Groetjes

Frankyboycur

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden